پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

عواید میلیاردی برای صنایع خریدار برق از بورس انرژی

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
عواید میلیاردی برای صنایع خریدار برق از بورس انرژی

مدیر کل دفتر بودجه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: در سال 1403 تقاضای برق تجدیدپذیر از سوی صنایع، با رشد 100 درصدی مواجه خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نیرو از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم توسعه انرژی تجدیدپذیر بود و از ابتدای فعالیت این دولت توجه به سمت تولید انرژی پاک و ذخیره و صرفه جویی سوخت‌های فسیلی معطوف شد تا جایی که محرابیان وزیر نیرو، وعده احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر را داد.

توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر به خودی خود با توجه به پتانسیل‌های بالای کشور در بهره مندی از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده و زمین گرمایی بازار جذابی برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود. اما فقدان مدل‌های سرمایه گذاری مناسب و مدل‌های مختلف برای مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاران در این حوزه، پاشنه آشیل توسعه انرژی پاک در کشور شده بود.

یکی از این مدل‌های توسعه و خرید فروش برق تجدیدپذیر راه اندازی تابلو برق سبز و توسعه سازوکار فروش برق تجدیدپذیر در بورس انرژی بود. مدلی که به دولت قبل هم پیشنهاد شده بود، اما مورد استقبال قرار نگرفت و با رویکرد متفاوت دولت فعلی به این بخش در نهایت در خرداد سال 1402 تابلو برق سبز ایران به‌عنوان راهکار جدید و با هدف اطمینان‌بخشی به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و خروج دولت از فرایند خرید و فروش و قیمت گذاری برق، ایجاد شد.

عرضه کنندگان این تابلو بخش خصوصی و نیروگاه‌های تجدیدپذیر هستند و با توجه به الزام قانونی صنایع و ادارات به تامین بخشی از برق مصرفی خود از انرژی‌های پاک، تقاضا کننده برق تجدیدپذیر خواهند بود. برای صنایع خریدار برق از طریق تابلو برق سبز این مشوق در نظر گرفته شده که در صورت اقدام به تامین برق از این محل، مشمول برنامه‌های مدیریت مصرف در فصل تابستان نمی‌شوند و تولید آنها با خللی مواجه نخواهد شد. موضوعی که نقوی، مدیرعامل بورس انرژی در خصوص آن اعلام کرده بود شرکت‌هایی که در سال 1402 برق سبز خریداری کرده بودند، بیش از 2 هزار و 500 میلیارد تومان منافع حاصل از عدم قطعی برق و عدم توقف خط تولید داشته اند.

 رشد 100 درصدی تقاضای برق تجدیدپذیر در تابلو برق سبز

سید مهدی حسینی مدیر کل دفتر بودجه، تسهیل سرمایه گذاری و تجهیز منابع مالی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر در خصوص وضعیت تابلو برق سبز در بورس انرژی گفت: تابلو برق سبز از خرداد ماه 1402 راه اندازی شد و در حال حاضر حدود 100 نیروگاه مجاز به عرضه در این تابلو هستند. از ابتدای راه اندازی تابلو تاکنون بالغ بر 670 میلیارد تومان ارزش مبادلات بوده که منجر به تبادل حدود 280 میلیون کیلووات ساعت انرژی شده است.

وی ضمن اشاره به لزوم تعمیق بازار با تقویت بخش عرضه و تقاضا در تابلو برق سبز گفت: در سال 1403 در بخش تقاضای برق تجدیدپذیر از سوی صنایع با توجه به دو برابر شدن سهم صنایع مشمول، با رشد 100 درصدی تقاضا مواجه خواهیم بود. مهمترین موضوع در افزایش سطح تقاضا افزایش الزام قانونی صنایع مطابق ماده 16 قانون جهش تولید دانش بنیان در سال آتی به میزان 2 درصد از برق مصرفی است. این در حالی است که در حال حاضر بیش از 240 واحد صنعتی در کشور از متقاضیان عرضه و مبادله برق در تابلوی سبز بورس انرژی و فعالان بازار در این حوزه بوده اند.

الزام صنایع برای تامین برق از تجدیدپذیرها دو درصد شد

او با اشاره با اینکه از آغاز اسفند امکان تامین سهم 2 درصدی برای صنایع از طریق تابلوی برق سبز تامین مهیا شده است گفت: در صورت عدم انجام تکلیف قانونی اشاره شده در قانون توسط مشمولین صنعتی از طریق تابلوی برق سبز و یا احداث نیروگاه، صنایع یاد شده ملزم به پرداخت تعرفه برق تجدیدپذیر بر مبنای میانگین صورتحساب دو ماهه سرمایه‌گذاران تجدیدپذیر هستند که متوسط شش ماهه این نرخ در حال حاضر برابر 30443 ریال است. موضوع بعدی که می‌تواند در تنوع و توسعه عرضه و تبادل برق تجدید پذیر در تابلوی برق سبز موثر باشد، تامین 5 درصدی برق دستگاه‌های دولتی از طریق تابلو سبز و انرژی‌های تجدیدپذیر در سال 1403 است.

این مقام مسئول ضمن اشاره به عملکرد موفق تابلو در 10 ماه گذشته افزود: حداکثر نرخ معاملات صورت گرفته ذیل تابلو در این مدت برابر 3800 تومان بوده که پیش بینی می‌شود این مقدار به دلیل وجود معافیت از برنامه‌های مدیریت مصرف وزارت نیرو برای صنایع مشمولی که تمام برق خود را از طریق تابلو برق سبز تامین کنند، قطعا با رشد مناسبی مواجه خواهد شد.

حسینی در خصوص نیروگاه‌هایی که مجاز به عرضه در تابلو برق سبز هستند گفت: به دلیل ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا، تمام نیروگاه‌هایی که از سال 1398 وارد مدار بهره برداری شده اند مجاز هستند کل برق تولیدی خود را در تابلو به فروش برسانند. در حال حاضر حدود 350 مگاوات بر اساس الگوی جدید قراردادی تابلو سبز درخواست سرمایه گذاری وجود دارد که پروانه احداث آنها صادر شده و پیش بینی می‌شود با استقبال صنایع از خرید در تابلو برق سبز، بازار مناسب عرضه و تبادل برق ذیل تابلو را در تابستان سال آینده شاهد باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی