شنبه 14 مهر 1403

غافلگیری در بازار کار آمریکا / آمار استخدام صعودی شد؛ نرخ بیکاری نزولی

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
غافلگیری در بازار کار آمریکا / آمار استخدام صعودی شد؛ نرخ بیکاری نزولی

اقتصادنیوز: تقاضا برای نیروی کار همچنان در اقتصاد آمریکا سالم است و اخراج‌ها پایین باقی مانده است، «گزارش استخدام‌های جدید» می‌تواند نگرانی‌ها از اینکه بازار کار درحال بدتر شدن است را کاهش دهد.

به گزارش اقتصادنیوز، «رشد اشتغال آمریکا» در ماه گذشته بالاتر از همه تخمین‌ها بود، درحالی که «نرخ بیکاری» بطور غیرمنتظره‌ای کاهش یافت و «رشد دستمزدها» سرعت گرفت؛ بطوری که احتمال اینکه فدرال رزرو در ماه نوامبر نیز یک کاهش نرخ بهره بزرگ را اعمال کند را کاهش داد.

براساس تازه‌ترین ارقام منتشر شده از سوی اداره «آمار کار آمریکا»، استخدام‌های جدید در بخش غیرکشاورزی آمریکا در ماه گذشته 254 هزار نفر افزایش داشته است، که به دنبال بازبینی افزایشی 72 هزار نفری در میزان استخدام‌های دو ماه گذشته منتشر شد. نرخ بیکاری نیز به 4.1 درصد کاهش یافت و درآمدهای ساعتی با 4 درصد رشد نسبت به سال گذشته مواجه شد.

به همراه داده‌هایی که اوایل هفته منتشر شد، که نشان داد تقاضا برای نیروی کار همچنان در اقتصاد آمریکا سالم است و اخراج‌ها پایین باقی مانده است، «گزارش استخدام‌های جدید» می‌تواند نگرانی‌ها از اینکه بازار کار درحال بدتر شدن است را کاهش دهد. این ارقام همچنین نشان داد که آمریکایی‌های کمتری به دلایل اقتصادی نیمه وقت کار می‌کنند و افرادی که اخیرا شغل خود را از دست داده‌اند توانسته‌اند در جای دیگر کار پیدا کنند.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو این هفته مجددا تاکید کرد که محافظت از بازار کار بخشی از دلیلی بود که فدرال رزرو تصمیم گرفت چرخه تسهیل پولی خود را با کاهش نرخ بهره بزرگ‌تری در ماه گذشته آغاز کند. این داده‌ها برای پاول و همکارانش که مایل به سرد شدن بیشتر بازار کار نیستند پیشرفت خوبی است.

واکنش بازارها

به گزارش اکوایران، شاخص S&P 500 در سطح بالاتری باز شد، و شاخص دلار و بازده اوراق پس از انتشار این ارقام رشد کردند. قیمتگذاری در بازار سواپ‌ها نیز نشان می‌دهد که معامله گران انتظارات خود برای کاهش نرخ بهره بزرگ‌تر از 0.25 واحد درصد از سوی فدرال رزرو را کاهش داده‌اند.

لارا روزنر واربرتون، اقتصاددان ارشد در شرکت تحقیقاتی MacroPolicy Perspectives، با اشاره به اینکه این ارقام شانس یک کاهش 0.5واحد درصدی دیگر را کاهش می‌دهد گفته است فدرال رزرو اکنون شانس بهتری برای انجام درست این کار و عقب نیوفتادن دارد.

مقامات فدرال رزرو همچنین توجه زیادی به رشد دستمزدها داشته‌اند، چراکه می‌تواند به شکل‌گیری انتظارات از «مخارج مصرف کنندگان»، که موتور اصلی اقتصاد است کمک کند. رشد درآمدهای ساعتی نسبت به سال قبل، بیشترین میزان در 4 ماه گذشته بوده است.

کاهش نرخ بیکاری پنهان

آخرین گزارش مشاغل نشان داد که «نرخ بیکاری پنهان»، که شامل کسانی است که به دلایل اقتصادی به صورت پاره وقت کار می کنند و کارگران دلسرد شده را شامل می شود در سپتامبر به 7.7 درصد کاهش یافت که اولین کاهش در نزدیک به یک سال است.

نرخ مشارکت، که سهم جمعیتی است که کار می کنند یا به دنبال کار هستند، برای سومین ماه 62.7 درصد بود. نرخ مشارکت برای کارگران 25 تا 54 ساله که به عنوان کارگران در سنین برتر نیز شناخته می‌شوند، به 83.8 درصد کاهش یافت.

افزایش اخراج در سایر کشورها

درحالی که اخراج‌ها یکی از ویژگی‌های اصلی سرد شدن بازار کار در ایالات متحده نبوده است، اما در کشورهای دیگر درحال افزایش است. شرکت سامسونگ در حال اخراج کارگران در آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه برای کاهش تعداد کارمندان جهانی است، و فولکس واگن هم درحال اصلاح موقعیت‌های شغلی خود در چین و هم در حال بررسی تعطیلی کارخانه در آلمان است.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید