جمعه 7 اردیبهشت 1403

فاجعه خروج ارز دارو از کشور

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
فاجعه خروج ارز دارو از کشور

مواد اولیه ای که می توانست نیاز 5 سال کشور را رفع کند ولی به اندازه کمتر از یک سال ماده اولیه از آن ماده وارد کشور شد ولی به اندازه 5 سال آن ماده اولیه، ارز ترجیحی از کشور خارج شد.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اتفاق صنعت خودرو نباید در دارو تکرار شود، گفت: اگر از امروز ارز ترجیحی نباشد دیگر کسی با سازمان غذا و دارو کاری ندارد چون چیزی نیست که ببرند؛ فقط یک رقابت برای ایجاد انحصار در بازار می‌ماند که بتوانند پروانه بیشتری دریافت کنند.

به گزارش ایرنا؛ بخشی از سخنان رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص ارز دارو به این شرح است:

- در دولت قبل سرمایهای که باید تبدیل به مواد اولیه دارو یا حتی اصلاح صنعت دارو و زیرساختهای آن میشد، کاملا از کشور خارج شد. - مواد اولیه ای که می توانست نیاز 5 سال کشور را رفع کند ولی به اندازه کمتر از یک سال ماده اولیه از آن ماده وارد کشور شد ولی به اندازه 5 سال آن ماده اولیه، ارز ترجیحی از کشور خارج شد. - هر واحد ارز دارویی که با ارز ترجیحی در کشور ساخته میشود در خارج از مرز کشور 5 تا 6 برابر است و این باعث میشود که دارو به همین سرعت از کشور خارج شود. - نزدیک 100 میلیون دلار در یک فقره سوء استفاده، بیشنمایی و فاکتورسازی شده است. - در سال 1400 نیروهای ما در سازمان غذا و دارو در بررسی پیش فاکتورها توانستند از گرانفروشی 3 هزار میلیارد تومان دارو جلوگیری کنند. کانال عصر ایران در تلگرام