سه‌شنبه 10 مهر 1403

فاز جدید عملیات پاکستان علیه مخلان امنیت در مرزهای بلوچستان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فاز جدید عملیات پاکستان علیه مخلان امنیت در مرزهای بلوچستان

اسلام‌آباد - ایرنا - موج جدید تحرکات عناصر تروریستی و جدایی طلبان در نوار مرزی بلوچستان پاکستان که ماه گذشته تلفاتی را نیز بر نیروهای امنیتی این کشور تحمیل کرد، سبب شد تا ارتش پاکستان مرحله تازه‌ای برای انجام عملیات علیه دشمنان صلح و امنیت در مرزها که هدفی جز تخریب روابط با همسایگان ندارند، را آغاز کند.

منابع خبری در پاکستان به نقل از شخصیت‌های سیاسی در ایالت بلوچستان به عنوان استان همجوار مرزی با جمهوری اسلامی ایران، تایید کردند که مرحله جدید سرکوب عناصر تروریستی، اشرار به ویژه شورشیان گروه‌های به اصطلاح بلوچ آغاز شده است.

پیش‌تر وقوع دو فقره عملیات تروریستی علیه مرزبانان پاکستانی در روزهای 19 و 30 اردیبهشت امسال در مناطق مرزی ایالت بلوچستان جان 13 نفر از نیروهای امنیتی این کشور را گرفت و متعاقب آن گروه‌های ضدپاکستانی بلوچ از جمله ائتلاف جدایی طلبان بلوچ مسئولیت این حملات را برعهده گرفتند.

براساس این گزارش، موج جدید حملات تروریستی در مناطق مرزی ایالت بلوچستان سبب شد تا ارتش پاکستان نیز فاز جدید شناسایی مخلان امنیت و سرکوب این عناصر را کلید بزند.

این تحول حتی از سوی نمایندگان سیاسی در بلوچستان پاکستان و حتی سرکرده‌های جدایی طلبان بلوچ تایید شده و گفته می‌شود، ارتش این کشور شناسایی پناهگاه های اشرار مسلح و عناصر تروریستی در مناطق مرزی بلوچستان و عملیات یورش به این اهداف را تشدید کرده است.

برخی از منابع اطلاعاتی پاکستان و مسئولان محلی در ایالت بلوچستان به رسانه‌های منطقه‌ای گفتند که عملیات بزرگ نیروهای امنیتی برپایه اطلاعات محرمانه نهادهای امنیتی علیه تروریست‌ها و جدایی طلبان آغاز شده است.

"جمال خان رییسانی" از سیاستمداران بومی در بلوچستان و حامی دولت پاکستان از تداوم عملیات‌هایی علیه تروریست‌ها خبر می‌دهد که منابع اطلاعاتی آن را "عملیات پاکسازی نقطه صفر سرزمینی" توصیف کردند.

به گفته وی، عملیات‌های جدید علیه شورشیان گروه‌های غیرقانونی "ارتش آزادیخواه بلوچ" و "جبهه جدایی طلب بلوچ" در مناطق "مند"، "کچ"، "پنجگور" و "گوادر" در ایالت بلوچستان واقع در نزدیکی نوار مشترک مرزی با ایران تشدید شده است.

گزارش برخی منابع خبری حاکی از کشته شدن ده‌ها تروریست و اعضای گروه‌های جدایی طلب از جمله هلاکت "عبدالحمید" معروف به "غزین بلوچ" یک سرکرده جبهه جدایی طلب بلوچ در جریان عملیات نیروهای امنیتی و اطلاعاتی پاکستان است که گفته می‌شود از 21 مه گذشته (اول خردادماه امسال) آغاز شده است.

دولت اسلام‌آباد سال‌ها است که نام برخی از گروه‌های جدایی طلب بلوچ از جمله «ارتش آزادیبخش بلوچستان» را در فهرست سازمان‌های تروریستی خود گنجانده است. وزارت خارجه آمریکا نیز تیرماه 98 این گروه ضدپاکستانی را به فهرست تروریسم بین المللی اضافه کرده بود.

همکاری ایران و پاکستان در تامین امنیت مرزها

دولت پاکستان سال گذشته با هدف تقویت امنیت مرزهای مشترک با جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از تروریسم مرزی، طرح حصارکشی مرزهای مشترک را در دستور کار قرار داد.

پیش‌تر وزارت دفاع پاکستان طرح حصارکشی مرزهای مشترک این کشور با جمهوری اسلامی ایران را اولویت راهبری اسلام‌آباد دانست و بر تکمیل آن در سریعترین زمان تاکید کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز با اشاره به همکاری ایران و پاکستان برای تامین امنیت مرزها گفت که مسوولان ایران و پاکستان برای مقابله با عوامل ناامنی در مرزهای مشترک با یکدیگر هماهنگ و در تماس هستند.

ماه گذشته ژنرال "قمر جاوید باجوا" فرمانده ارتش پاکستان در تماس تلفنی با سردار 'محمد باقری' رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، با وی بر ایمنی بیش از پیش مرزهای مشترک تاکید کرد. ژنرال باجوا همچنین سردار باقری را در جریان عملیات حصارکشی نوار مرزی پاکستان با ایران قرار داد.

فرمانده ارتش پاکستان در این گفت وگوی تلفنی ضمن گزارش اقدامات مهندسی و ایجاد موانع در مرزهای مشترک دو کشور، به روند رو به رشد روابط نظامی و دفاعی ایران و پاکستان اشاره و خواستار افزایش تعاملات و تبادل هیئت‌های کارشناسی برای حفظ و ثبات امنیت مرزها و جلوگیری از اقدامات تروریستی ناامن کننده در مرزهای مشترک شد.

*س_برچسب‌ها_س*
فاز جدید عملیات پاکستان علیه مخلان امنیت در مرزهای بلوچستان 2