جمعه 28 اردیبهشت 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

برخلاف کشور‌های نوظهور و پیشرو در عرصه برنامه‌ریزی و توسعه که برنامه‌ریزی توسعه‌ای مسئله محور، کیفی، دانش بنیان، تخصصی، بلندمدت، محیط‌زیست محور و برون‌گرا (با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی) دارند، نظام برنامه ریزی ایران کلی، کمی، عمومی، میان‌مدت (پنج‌ساله) درون‌گرا و بدون توجه به ملاحظات زیست‌محیطی و توانمندی‌های علمی تدوین می‌شود و همین عامل زمینه ناکامی برنامه‌های توسعه به‌ویژه...

سطح تورم نقطه به نقطه نیز با افت 2.7 واحد درصدی نسبت به ماه قبل مواجه شده است. آمار‌ها نشان می‌دهد در صورتی که تورم ماهانه اسفند کمتر از 4 درصد به ثبت برسد، سطح تورم سال 1402 کمتر از 35 درصد به ثبت خواهد رسید.

"داوود منظور" رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: عیدی کارکنان دولت تامین بودجه شده و در حال پرداخت است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سرعت برنامه «شما» با به‌روزرسانی انجام شده، افزایش قابل توجهی یافته و مشکلات آن برطرف شده است. تاکنون 37 میلیون نفر از 61 میلیون مشمول، در قالب طرح فجرانه، از کالابرگ الکترونیکی استفاده کرده‌اند.

محمد هادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی جزو مطالبات جدی مردم است و هدف اصلی سازمان امور مالیاتی کشور هم اخذ مالیات از خانه‌های خالی است، اما به شرطی که اطلاعات در اختیار ما قرار گیرد و هر زمانی که وزارت راه و شهرسازی اعلام کند در صورتی که این اطلاعات به دست ما برسد به سرعت اقدام می‌کنیم.

موضوع پرداخت وام یارانه در سال‌های گذشته هیچگاه به درستی اجرا نشد. اما اکنون ماجرای پرداخت وام 10 میلیونی یارانه چیست؟

وزیر اقتصاد، گفت: برای رشد اقتصادی، امسال وضعیت بهتری را نسبت به سال 1401 شاهد بودیم و در سال 1403 نیز شرایط در مقایسه با سال جاری بهتر خواهد بود.

معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برخی شایعات درباره حذف یارانه در صورت دریافت یارانه مضاعف تشویقی (220 هزار تومانی) را تکذیب کرد.

با کاهش هزینه یارانه‌ها، کسری بودجه کاهش پیدا می‌کند و تورم کم و مهار می‌شود. ولی حتی وقتی نتایج مثبت حذف یارانه‌های انرژی روشن می‌شود به خاطر فشار‌های کوتاه‌مدتی که حذف آن به مردم وارد می‌کند، تصمیم‌گیران از اتخاذ تصمیمات مناسب خودداری می‌کنند.

خانه‌های لوکس بالای 35 میلیارد تومان، طبق لایحه بودجه 1403، مشمول مالیات به میزان 2 در هزار است که نشان‌دهنده عزم دولت سیزدهم در دریافت مالیات از لوکس نشینان در راستای مالیات‌ستانی عادلانه است.

یک اقتصاددان گفت: در اقتصادی که نااطمینانی بالاست، نرخ جایگزینی افزایش می‌یابد و به این ترتیب، هرکس فردا بفروشد برنده است. انتظارات تورمی نیز از شدت بالایی برخوردار می‌شود و موجودی انبار به صورت مستمر افزایش می‌یابد.

ترکیب افزایش قیمت بنزین با قیمت خودرو‌ها که به مردم تحمیل می‌شود، را می‌توان به راحتی با نقاط دیگر جهان مقایسه کرد. افزایش قیمت‌ها باید بر منطق درست استوار باشد. اگر دولت اعلام کند قیمت کالا‌های اساسی را افزایش می‌دهم و به قمیت جهانی می‌فروشم، مردم انتظار خواهند داشت دستمزدشان نیز مبتنی بر قیمت‌های جهانی باشد. آیا حقوقی که هم اکنون به کارمندان داده می‌شود مبتنی بر استاندارد‌های جهانی...

بر اساس داده‌های این پیمایش که در اسفند سال 1401 انجام شده است، میانگین امتیاز سواد مالی مردم ایران 34.86 درصد برآورد شد. نمره سواد مالی مراکز استان‌ها 38.3، شهر‌ها 36.9 و روستا‌ها 27.9 است.

«در شرایط فعلی اقتصاد کشور و با رکود تورمی مزمن، تشدید کاهش قدرت خرید خانوار، تعمیق فقر و نابرابری، افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده که مالیات تنازلی است وضع فعلی را بدتر کرده و منجر به تشدید رکود تورمی و نابرابری موجود خواهد کرد.»

حذف ایده همکاری با ایران از چشم‌انداز توسعه‌ای اغلب بازیگران کلیدی منطقه‌ای و جهانی سبب شده است فعالان اقتصادی کلان مقیاس تمایل استراتژیک خود برای حضور در ایران را از دست بدهند.