جمعه 28 اردیبهشت 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

هر چند ایده تخصیص بنزین به هر فرد به جای هر خودرو مطلوب به نظر می‌رسد، اما بررسی طرح بنزینی کیش نشان می‌دهد که این نسخه آزمایشی بدون کار کارشناسی وارد مرحله اجرا شد که اجرای آن ناترازی بنزین را تعمیق می‌کرد.

رتبه‌بندی اعتباری چین، لیانه (Lianhe) به آلفا بانک، بزرگترین وام‌دهنده خصوصی روسیه با رتبه بین‌المللی AA- و چشم‌اندازی پایدار اعطا شد.

تورم یار و همراه دیرین اقتصاد ایران به‌شمار می‌رود و دولت‌های مختلف کنترل آن را بخش جدایی ناپذیر برنامه‌های خود اعلام می‌کنند.

به موجب اصل 141 قانون اساسی، رییس جمهور، معاونان رییس جمهور، وزیران و کارمندان دولت نمی‌توانند بیش از یک شغل دولتی داشته باشند و داشتن هر نوع شغل دیگر در موسساتی که تمام یا قسمتی از سرمایه‌ی آن متعلق به دولت یا موسسات عمومی است، ممنوع است. اما، بسیاری از مدیران میانی و رده بالا و کارمندان مختلف کشور در بخش دولتی، به مشاغلی در بخش خصوصی نیز مشغولند. این رفتار سالهاست که رایج شده و فقط...

مشاهده اوضاع اقتصادی چین، «نفع» شرکت‌های ساختمانی چینی را بیشتر از «منافع احتمالی» بازار مسکن ایران در این همکاری، نشان می‌دهد.

تجربه تلخ نیروی کار و جامعه کار و تلاش کشور نشان داده است که بسیاری از این افراد پس از رسیدن به بهارستان دیگر نیروی کار را فراموش می‌کنند و دل در گرو جلب توجه صاحبان ثروت و قدرت گذاشته و دلبری برای دستگاه‌های اجرایی دولتی و حاکمیتی را پیشه خود می‌سازند.

اگر درآمد سرانه هر ایرانی که از تقسیم تولید ناخالص داخلی بر جمعیت کشور به دست می‌آید، بر حسب میانگین قیمت دلار محاسبه شود، در این سال‌ها هر ایرانی به طور متوسط چند دلار درآمد داشته است؟ در این گزارش درآمد سرانه بر حسب دلار در سال‌های 1392 تا 1402 بررسی شده است.

معاون نظارت بانک مرکزی از برخورد با بانک‌های متخلف در عدم رعایت نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات خبر داد.

آخر چطور ممکن است کشوری تا این اندازه ثروتمند، این‌گونه فقیر باشد؟ آیا این باورکردنی است که کشوری با رتبه دوم گاز و رتبه چهارم در نفت، نه‌تن‌ها در تامین انرژی جهانی جایگاهی نداشته باشد بلکه حتی در تامین انرژی مورد نیاز خود نیز دچار استیصال باشد؟ چطور می‌توان پذیرفت که برای کشوری با این حجم عظیم از منابع، دولتی با کسری بودجه مزمن و رو به افزایش، ارایه‌دهنده خدماتی با کیفیت نازل باشد؟...

ناترازی بانک‌های ایران این روز‌ها تبدیل به یک عادت شده است و چیزی نیست که تن و بدن مسئولین را به لرزه اندازد. با این وجود طی چند سال اخیر در راستای اصلاح این ناترازی‌ها اقداماتی صورت گرفته است. عبدالناصر همتی، رییس کل پیشین بانک مرکزی هم از مواجهه شخصی خود در مبارزه با بانک‌های ناتراز سخن گفت. خاطراتی از قدرت‌های پنهان پشت این بانک‌ها تا دریافت وام‌هایی کلان توسط افراد کارتن خواب.

بر اساس بخشنامه سازمان امور مالیاتی طرح بخشودگی صد درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور، گفت: صورتحساب‌هایی که در سامانه مودیان ثبت شوند، در صورتی‌که خریدار نسبت به تایید یا تایید سیستمی صورتحساب الکترونیکی اقدام نماید، در صورتی اعتبار آن (منوط به رعایت حدمجاز ماده 6) برای همان دوره صدور صورتحساب لحاظ خواهد شد.

وزیر اقتصاد و دارایی، گفت: نرخ ارز قطعاً موضوع مهمی است و قطعاً نرخ ارز بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم، ولی سیاست بانک مرکزی نیز نباید به فرار صادراتی و کم اظهاری صادرکنندگان منجر شود

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که رشد اقتصادی در پاییز 1402 به نسبت به تابستان کاهش یافته و به سطح 5.1 درصد رسیده است.

حالا گفته می‌شود گروه بهمن دنبال کرسی سوم است. یعنی اینکه به‌طور کامل قدرت و اختیار برای مدیریت این بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شود. البته نکته بعدی این است وقتی خصوصی‌سازی به صورت کامل انجام نشود و درواقع شرکت‌ها خصولتی باشند، این مشکلات نیز پیش می‌آید.

پیش از این مرکز آمار، نرخ اعلامی تورم نقطه به نقطه را 40.1 درصد و تورم میانگین را 44.1 درصد اعلام کرده بود. بر این اساس، گزارش بانک مرکزی از تورم نقطه به نقطه اعلام شده توسط مرکز آمار 14 درصد و از میانگین تورم، حدود 16 درصد بالاتر است.