پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

بررسی‌ها حاکی از آن است که عواملی، چون تورم مزمن، سیاست‌های نامناسب مالیاتی، نرخ سود حقیقی منفی، فقدان اسکناس مناسب با معاملات، خروج سرمایه و انتظارات تورمی از کانال نوسانات ارزی موجب می‌شود تا ریال در موضع ضعف قرار بگیرد.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق ایران، گفت: طبق بررسی‌ها ظرفیت اقتصاد ایران 1000 میلیارد دلار است؛ اما به دلیل نبود بهره‌وری، حدود سه چهارم این ظرفیت غیرفعال است.

مرکز تحقیقات شرکت آلمانی «استاتیستا»، در گزارشی ارزش منابع طبیعی 10 کشور اول جهان را تخمین زده است. برمبنای آن، روسیه، آمریکا، عربستان، کانادا و ایران در رده‌های اول تا پنجم دارندگان با ارزش‌ترین منابع طبیعی جهان شامل نفت، گاز، معادن و.. هستند. چین، برزیل، استرالیا، عراق و ونزوئلا در رده‌های بعدی قرار دارند.

با توجه به اطلاعات سامانه حقوق و مزایای کارکنان دولت، میانگین ناخالص پرداختی به کارمندان دولت برابر حدود 15 میلیون تومان بوده است.

اقتصاد دیجیتال مجموعه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی مبتنی بر فناوری‌های دیجیتال است که در آن فناوری‌های دیجیتال، اصلی‌ترین عامل ایجاد ارزش برای افراد، سازمان‌ها و جامعه است؛ اخیرا معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزیر ارتباطات اعلام کرده که این وزارتخانه آمادگی دارد بعد از این با همکاری بخش خصوصی آیین نامه‌های اجرای این احکام را تهیه کند تا آرزوی سهم 15 درصدی اقتصاد دیجیتال محقق شود.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران در مورد معطل ماندن پرداخت بخشی از اوراق مشارکت متروی تهران برای سال 1401 تاکید کرد که اوراق ضمانتی برای دریافت تسهیلات از بانک شهر برای ساخت 630 واگن از محل فاینانس بوده و در تعامل با بانک عامل نیز این مشکل در حال رفع است.

بر اساس نظرسنجی از 9 اقتصاددان، برآورد رشد اقتصادی کشور ترکیه 3.97 درصد است که بین 3.3 تا 4.7 درصد در نوسان خواهد بود.

گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف، اعلام کرده ایران همچنان در فهرست سیاه پولشویی این گروه باقی خواهد ماند.

هر چند ایده تخصیص بنزین به هر فرد به جای هر خودرو مطلوب به نظر می‌رسد، اما بررسی طرح بنزینی کیش نشان می‌دهد که این نسخه آزمایشی بدون کار کارشناسی وارد مرحله اجرا شد که اجرای آن ناترازی بنزین را تعمیق می‌کرد.

رتبه‌بندی اعتباری چین، لیانه (Lianhe) به آلفا بانک، بزرگترین وام‌دهنده خصوصی روسیه با رتبه بین‌المللی AA- و چشم‌اندازی پایدار اعطا شد.

تورم یار و همراه دیرین اقتصاد ایران به‌شمار می‌رود و دولت‌های مختلف کنترل آن را بخش جدایی ناپذیر برنامه‌های خود اعلام می‌کنند.

به موجب اصل 141 قانون اساسی، رییس جمهور، معاونان رییس جمهور، وزیران و کارمندان دولت نمی‌توانند بیش از یک شغل دولتی داشته باشند و داشتن هر نوع شغل دیگر در موسساتی که تمام یا قسمتی از سرمایه‌ی آن متعلق به دولت یا موسسات عمومی است، ممنوع است. اما، بسیاری از مدیران میانی و رده بالا و کارمندان مختلف کشور در بخش دولتی، به مشاغلی در بخش خصوصی نیز مشغولند. این رفتار سالهاست که رایج شده و فقط...

مشاهده اوضاع اقتصادی چین، «نفع» شرکت‌های ساختمانی چینی را بیشتر از «منافع احتمالی» بازار مسکن ایران در این همکاری، نشان می‌دهد.

تجربه تلخ نیروی کار و جامعه کار و تلاش کشور نشان داده است که بسیاری از این افراد پس از رسیدن به بهارستان دیگر نیروی کار را فراموش می‌کنند و دل در گرو جلب توجه صاحبان ثروت و قدرت گذاشته و دلبری برای دستگاه‌های اجرایی دولتی و حاکمیتی را پیشه خود می‌سازند.

اگر درآمد سرانه هر ایرانی که از تقسیم تولید ناخالص داخلی بر جمعیت کشور به دست می‌آید، بر حسب میانگین قیمت دلار محاسبه شود، در این سال‌ها هر ایرانی به طور متوسط چند دلار درآمد داشته است؟ در این گزارش درآمد سرانه بر حسب دلار در سال‌های 1392 تا 1402 بررسی شده است.

معاون نظارت بانک مرکزی از برخورد با بانک‌های متخلف در عدم رعایت نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات خبر داد.