یک‌شنبه 8 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اگر دولت می‌خواهد تورم را مهار کند، این امر با شعار محقق نخواهد شد و باید سه راهکار را درپیش بگیرد. اول اصلاح سیاست خارجی؛ سیاست خارجی باید در خدمت رشد و توسعه اقتصادی داخلی باشد و نه برعکس

سه عضو اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی از ایران نفت خام یا فرآورده نفتی وارد کرده اند. این کشور‌ها عبارتند از رومانی، لهستان و بلغارستان.

موسی پور گفت: با اعلام رسمی از سرگیری روابط سیاسی دو کشور، یک سناریو را بررسی و فرض می‌کنیم که راه برای بخش خصوصی و تجارت دو کشور فراهم می‌شود. فراموش نکنیم که تجار در همه جای جهان به دنبال فرصت‌های تجاری نو و بکر هستند و به طور حتم همین حالا در عربستان هم تجار قوی آن کشور به دنبال فرصت‌های تجاری ناب در ایران هستند و این، نگاه حرفه‌ای در تجارت است.

مظلوم مردمی هستند که با معادل هزینه‌های صرف شده برای خرید خودرو از سایپا و ایران‌خودرو، می‌توانند با کیفیت‌ترین خودرو‌های خارجی را سوار شوند. مظلوم مردمی هستند که «زه» و بالابر شیشه را برایشان تبدیل به آپشن کرده‌اند. مظلوم واقعی شهروندانی هستند که باید دغدغه نقض‌های فنی و دردسر سر زدن به نمایندگی بعد از تحویل خودرو‌های صفر کیلومتر را تجربه کنند

ما تخمین می‌زنیم که در فاصله سال‌های 2022 تا 2023 میلادی مازاد حساب جاری کشور‌های نفتی خلیج فارس ممکن است به دو سوم یک تریلیون دلار برسد. یا این وجود، در خارج از بانک‌های مرکزی این پول‌ها به کجا می‌روند؟

او در مورد وام‌های ارزان قیمت پیش از سال‌های 2008 و 2010 و درباره تورم در سال 2020 میلادی هشدار داده بود. پس از آن چه بر سر بانک سیلیکون، ولی آمد آیا او فکر می‌کند بحران بعدی چیست؟

این فرض اواخر قرن بیستم مبنی بر اینکه دموکراسی و بازار‌ها در نهایت در همه جا پیروز خواهند شد از ان زمان به این سو با واکنش روشنفکرانه‌ای مواجه شده است که حتی اشتباه‌تر است. برای ترسیم مسیر بهتری به برای حرکت رو به جلو باید تفکر خود را در چندین حوزه سیاستگذاری به طور همزمان مورد بازبینی قرار دهیم.

اگر قرار است از محل بیت‌المال رفاهی برای جامعه فراهم آید این رفاه فقط نباید از آن مدیران و کارکنان دولت باشد و باقی مردم هم در آن سهیم هستند که مهم‌ترین اقدام رفاهی برای عموم جامعه افزایش قدرت خرید و کاهش تورم است.

تغییرات بازار ارز طی سال‌های گذشته دو نکته را اثبات می‌کند؛ اول این‌که تغییرات در نرخ‌ها تکانشی و با چرخه‌های کوتاه مدت بوده و دوم این‌که، نرخ ارز در ایران بیشتر متاثر از متغیر‌های فرااقتصادی (غیر اقتصادی) بوده است. یک حقیقت مهم این است که هموار چوب سیاست لای چرخ بازار مالی قرار گرفته و نرخ‌ها را متاثر ساخته است

موضوع این است که تحریم‌ها مداوم در حال ایجاد مشکلات جدید یا تشدید مشکلات پیشین اقتصاد ایران هستند. به عبارت ساده‌تر متغیر تاثیرگذار در اقتصاد ایران به ویژه بازار ارز همین تحریم‌ها هستند که اقدامات داخلی هم نمی‌تواند مانع از آن شود.

کشور‌های دیگر مانند آرژانتین و روسیه که تورم بالا دارند، چه کاری انجام می‌دهند؟ مگه بعد از شروع کرونا و حمله به اوکراین تورم اروپا به 7 درصد نرسید؟ مگه تورم آمریکا به 9 درصد نرسید؟ آن‌ها چه کردند؟ همه این‌ها سریعا با تسهیل زمینه‌های سرمایه گذاری و تولید، تورم را مهار و بعد هم کاهش دادند؛ بنابراین کاملا فرمول ساده و روشنی برای کاهش تورم وجود دارد

خانه کارگر تاکید کرد که روال قانونی ابطال مصوبه مزد را آغاز می‌کند.

با آغاز سال جدید (1402) این پرسش جدی قابل طرح است که آینده اقتصاد ایران به چه سمتی پیش خواهد رفت؟ کشور در سال جدید با چه چالش‌هایی در زمینه اقتصادی مواجه خواهد شد و مدیران اقتصادی میبایست چه تصمیماتی را اتخاذ کنند؟ چشم انداز اقتصاد ایران در 1402، شاید بیش از هر زمان دیگری برای عموم جامعه ایرانی مساله باشد.

چنانچه ساخت و ساز صورت‌گرفته بر خلاف اصول سه‌گانه فنی، بهداشتی و شهرسازی باشد و استاندارد‌های لازم در آن رعایت نگردیده و استحکام بنای آن توسط شهرداری تأیید نگردد و یا تجاوز به معابر شهر و یا املاک مجاور و یا پیش‌آمدگی داشته باشد و یا تغییر کاربری باغات و فضای سبز صورت گرفته باشد، حکم صادره توسط کمیسیون لازم‌الاجرا است.

اتفاقات روز‌های اخیر که بعد از اخبار توافق ایران و عربستان در بازار سرمایه رخ داد، حداقل از نظر من به عنوان کارشناس این حوزه، دور از انتظار بود و اصلا طبیعی نبود. زیرا به هیچ عنوان به دلیل عوامل بنیادین این افت شاخص‌ها رخ نداد و عملا یک رویه هیجانی بود

«اگر قرار باشد که بر اساس تورم این حقوق تعیین شود باید حداقل 50 درصد رشد داشته باشد. اما همانطور که عرض کردم امکان پرداخت این میزان حقوق برای کارفرما‌ها امکان‌پذیر نیستم. از سوی دیگر با توجه به اوضاع اقتصادی و شرایط بنگاه‌ها باید یک افزایش 15 تا 20 درصدی صورت بگیرد و این نیز برای کارگر مناسب نیست؛ بنابراین به نظر من درست‌ترین تصمیم این است که یک عددی انتخاب شود که بین همین 20 دصد و...