یک‌شنبه 8 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

ایده اجرایی سازی جراحی اقتصادی، حذف ارز 4200 تومانی و تخصیص کالابرگ الکترونیک و در نهایت، کشف مناطق جدید و تازه در حوزه تجارت خارجی ایران، 3 ایده اساسی و محوری بوده که با گذشت زمان و وقوع تحولات جدید به ویژه در عرصه نظام بین الملل و مسائل منطقه‌ای، سرنوشتی مبهم به خود گرفته اند.

وقتی مردم هر ساله باید زمان بیشتری را برای افزایش درآمد، در حال کار کردن باشند و باز هم درآمد آن‌ها کفاف یک زندگی مناسب را ندهد، وقتی امنیت شغلی برایشان وجود ندارد، مشخص است که ترجیح می‌دهند به کشور‌های دیگر مهاجرت کنند. با اینحال بدون شک هنوز مسئولان متوجه اصل ماجرا نشده اند. هنوز نمی‌دانند کشور با چه خطر بزرگی مواجه است و چه تهدید خطرناکی سایه بر ایران انداخته است

اگر دولت دست از سر بازار خودرو و خودروسازی بردارد و صرفا نظارت کند، قطعا شرایط سر و سامان پیدا خواهد کرد. دولت صرفا باید اثرگذاریش در حد پایش برنامه‌های خودروسازان باشد نه بیشتر.

یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم برای بهبود اوضاع اقتصادی مردم طرح توزیع کالابرگ الکترونیکی مبتنی بر یارانه است.

با توجه به اینکه سقف برداشت از هر کارت بانکی حدود 100 میلیون تومان تعیین شده است خریداران باید به این موضوع توجه کنند و چند کارت بانکی البته با مشخصات خود به همراه داشته باشند.

عرضه ربع سکه طلا در بورس کالا به منظور از بین بردن حباب سکه و تعدیل انتظارات تورمی غیر واقعی توسط بانک مرکزی با همکاری بورس کالای ایران انجام میشود.

تا زمانی که اشکالات زیربنایی اقتصاد ایران نظیر خلق روزانه بیش از 4 هزار میلیارد تومان پولِ بی کیفیت از سوی بانک‌های کشورمان هدفِ اصلاحات قرار نگیرد و با رانت و فساد و امثالهم نیز در اقتصاد مقابله نشود، حتی حضور خبره‌ترین اقتصاددان‌ها و بانکداران دنیا در ساختمان بانک مرکزی و یا وزارت اقتصاد کشورمان نیز نمی‌تواند چالش‌ها و بحران‌های اقتصادی ما را درمان کند.

بر اساس بیشترین رشد فروش نام شرکت‌های پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه سرمایه رفاه، شرکت فجر انرژی خلیج فارس، شرکت پالایش نفت آفتاب ثبت شده است.

این روز‌ها بازار اجاره مسکن بر خلاف ماه‌های گذشته کمی آرام‌تر شده و بسیاری از مستاجران اعلام می‌کنند که با نزدیک شدن به انتهای سال و عدم پیش بینی قیمت‌ها در سال جدید، مالکان سعی دارند واحد‌های مسکونی خود را زودتر اجاره دهند.

بیش از پنج ماه از تشدید فیلترینگ در کشور گذشته است و امیدی به رفع محدودیت‌های اینترنت نیست. دولت برای حمایت از کسب‌وکارها، پلتفرم‌های بومی را پیشنهاد داده اما شواهد نشان می‌دهد هم صاحبان کسب‌وکار هم خریداران همچنان تمایل بیشتری برای حضور در اینستاگرام فیلتر شده دارند.

رهبران مجمع جهانی اقتصاد در بحبوحه ترس از این که جهانی شدن در حال افول نهایی می‌باشد ادعای جهانی شدن را مطرح می‌کنند.

«به نظر من درآمد‌های مالیاتی تا حدود زیادی تحقق پیدا خواهد کرد، اما شک ندارم که درآمد‌های نفتی و درآمد‌های حاصل از واگذاری اموال، آنطور که دولت پیش‌بینی کرده است، محقق نخواهد شد. به همین دلیل من تاکید دارم که بهتر است نمایندگان مجلس، یک سری هزینه‌های جاری دولت را کاهش دهند.»

اگر نگاهی به ردیف‌های بودجه بی اندازید به راحتی متوجه خواهید شد که این بودجه به هیچ عنوان در راستای کاهش فقر و بهبود معیشت و افزایش قدرت خرید مردم نیست. زیرا بخش عمده هزینه‌ها در نقاطی است که نه تنها در راستای تولید و اشتغال نیست بلکه هیچ ارتباطی هم به معیشت مردم ندارد. این بودجه از دو طریق عملا یک مانع بزرگ در برابر پیشرفت کشور است.

شاید اصلی‌ترین مشکل اقتصاد ایران را بتوان در عدم انجام تلاش‌های جدی جهت شناختِ آن (مخصوصا از سوی دولتمردان) دانست. درست به همین دلیل است که وقتی به اقتصاد کشورمان می‌نگریم: سیاست‌زده رفتار می‌کنیم، رویکرد‌های علمی اتخاذ نمی‌کنیم، با اقدامات و سیاست‌های غیرکارشناسی موجب ایجاد بی‌ثباتی در آن می‌شویم و در یک معنا، اساسا حوزه اقتصاد را مساله و چالش اصلی حوزه حکمروایی نمی‌دانیم.

نشست 2023 مجمع جهانی اقتصاد در حالی برگزار می‌شود که یک هفته پیش، کریستالینا جورجیوا، رییس صندوق بین‌المللی پول در اظهاراتی عنوان کرد که «سال 2023 «سال سختی» برای اقتصاد جهان خواهد بود.» او همچنین در ابتدای ژانویه هشدار داده بود که «در سال 2023 میلادی یک سوم از اقتصاد جهانی وارد رکود خواهند شد.» اقتصاد دنیا امروز با چالش‌های بزرگی روبروست.

اگرچه سطح پوشش برفی کشور به 14 درصد مساحت ایران رسیده، اما از نظر میزان آب معادل برف، نسبت به متوسط آمار 21 سال گذشته، 21 درصد کاهش داریم.