شنبه 1 اردیبهشت 1403

فرماندار آستارا مقابله با تکثیر گیاه سنبل آبی را خواستار شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فرماندار آستارا مقابله با تکثیر گیاه سنبل آبی را خواستار شد

آستارا - ایرنا - فرماندار آستارا گفت: طبق نظر کارشناسان امر، گیاه مهاجم سنبل آبی باعث برهم خوردن اکوسیستم طبیعت می‌شود و شهرداری و اداره حفاظت محیط زیست با همیاری تشکل‌های مردمی به جمع‌آوری آن از آبگیرها اقدام کنند.

عباس صابر روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: رشد گیاه هرز سنبل آبی در آبگیر بلوار سفیر امید مشاهده شده و با توجه به مضر بودن آن برای طبیعت، باید با تکثیر و رشد بی رویه آن مقابله شود.

شایان ناصری مسئول واحد خدمات شهری شهرداری آستارا نیز گفت: اواسط مهرماه با همکاری شهرداری و حفاظت محیط زیست حدود پنج تن گیاه سنبل آبی از آبگیر سفیر امید جمع آوری شد اما دوباره رشد یافته و جمع آوری آن نیازمند مشارکت دستگاه های متولی است.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست آستارا هم اظهار کرد: رشد سنبل آبی در زمستان، مانند فصول گرم سال گسترده نیست و جمع آوری خواهیم کرد اما به دلیل وضعیت قرمز کرونا، از تجمع نیروها خودداری می کنیم.

وی بیان کرد: این علف هرز با قدرت بالای پالایش محیط، فلزات سنگین نظیر جیوه و سرب را از فاضلاب واحدهای صنعتی جذب می کند و نگهداری آن برای تزئین منزل و مغازه، مضر است و مردم از بردن بوته های سنبل آبی به خانه ها خودداری کنند.

میثم ربانی عضو سازمان مردم نهاد پویندگان آرمان شهر هم اظهار کرد: سنبل آبی رشد سریعی دارد و هر گیاه آن سالانه هزاران دانه تولید می کند و گاهی رشد آن طی دو هفته، دو برابر می شود.

وی بیان کرد: تکثیر آن در آبگیرها و تالاب استیل دور از انتظار نیست و مسئولان، خطر این گیاه را جدی بگیرند و از ظرفیت سازمان های مردم نهاد برای جمع آوری سنبل آبی استفاده کنند.

طبق گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، سنبل آبی مهمترین گیاه مهاجم آبزی دنیا است و وقتی وارد اکوسیستم آب می شود ظرف مدت دو هفته، دو برابر شده و با پوشاندن سطح آب مانع ورود نور و اکسیژن می شود و با تولید لجن آلی، پهنه های آب را خشک می کند.

شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت، یک تالاب، 12 آبگیر و آب بندان و پنج رشته رودخانه در غرب استان گیلان و حاشیه دریای خزر قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*