دوشنبه 11 تیر 1403

فروش اینترنتی نان قیمت را افزایش می دهد؟ | پاسخ دبیر کل اتاق اصناف

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
فروش اینترنتی نان قیمت را افزایش می دهد؟ | پاسخ دبیر کل اتاق اصناف

دبیرکل اتاق اصناف ایران با اشاره به دستورالعمل فروش اینترنتی نان، اظهار داشت که این طرح به افزایش یا کاهش قیمت نان نخواهد انجامید. به گفته وی، هدف اصلی این دستورالعمل، اعمال نظارت کامل بر فرآیند فروش اینترنتی نان است.

بر اساس اظهارات دبیرکل اتاق اصناف ایران، دستورالعمل فروش اینترنتی نان در ادامه و تداوم تصمیم‌گیری مصوبه جلسه کارگروه تنظیم بازار است که در اواسط اسفند ماه گذشته تصویب شد. هدف اصلی این مصوبه و دستورالعمل، ساماندهی سکوهای اینترنتی عرضه و فروش نان بوده است. در واقع، این اقدام به منظور ایجاد نظم و مدیریت بهتر در بخش فروش آنلاین نان صورت گرفته است.

دبیرکل اتاق اصناف تأکید کرد که اجرای این دستورالعمل، به افزایش یا کاهش قیمت نان منجر نخواهد شد، بلکه هدف آن تقویت نظارت و شفافیت در عرضه آنلاین این کالای اساسی است.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه فروش اینترنتی نان مخاطب بیشتری پیدا کرده، این مصوبه برای ساماندهی و شفاف سازی قیمت نان از طریق کارگروه تنظیم بازار اعلام شد و عملیاتی شدن آن نیز اجباری است. هدف اصلی این مصوبه نیز شفاف سازی قیمت نان، جلوگیری از هدر رفت نان، جلب رضایتمندی مردم و نظارت بیشتر است.

توسطی خاطرنشان کرد: براساس این مصوبه و برای جلوگیری از قمیت گذاری سلیقه‌ای، سکوها موظف شده‌اند که شماره پایانه نانوا، نرخ نان، نوع نان، وزن چانه، نرخ حجم کالا و لوازم جانبی را روی صورت حساب الکترونیک درج کنند و برای مصرف کننده ارسال نمایند.

وی افزود: پیشتر روی افزودنی‌ها که برای جلب رضایت مشتری ایجاد شده بود نظارتی وجود نداشت اما امروز سکوها و نانوایی باید قیمتهای مشخص شده را به کمیسیون نرخ گذاری اتحادیه مربوطه و اتاق اصناف شهرستان اعلام کرده تا مورد تایید قرار گیرد و قیمتها در چارچوب مشخص به مصرف کننده عرضه شود.

دبیرکل اتاق اصناف ایران با بیان اینکه پس از این مصوبه قیمت خرید اینترنتی نان کاهش چندانی نخواهد داشت یادآور شد: نرخ نان به مدت 4 سال است که افزایش پیدا نکرده است. افزایش قیمتها مربوط به هزینه حمل و افزودنی هاست که باید به هر طریقی احصاء شود و سکوها با شرایط مشخص شده نان را به فروش برسانند. اگر افزایشی نیز باید توافق بین خریدار و فروشنده است که به خدمات بیشتر مربوط می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: پس از این مصوبه قیمتها کاهشی یا افزایشی نخواهند بود بلکه نظارت بر قیمتها هدف این مصوبه است. این طرح به صورت آزمایشی طی 3 ماه عملیاتی می‌شود تا آسیب شناسی صورت گیرد و نقاط قوت و ضعف آن احصاء شده و در 3 ماه بعد قطعیت خواهند یافت. این طرح به افزایش یا کاهش قیمت منتهی نمی‌شود بلکه نظارت کامل در دستور کار قرار دارد.

دستورالعمل فروش اینترنتی نان

اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای خطاب به تشکل‌های صنفی، واحدهای صنفی نانوایی و عموم مردم اعلام کرد: به منظور ساماندهی فروش نان به صورت غیرحضوری (سکوها و فروشگاه‌های اینترنتی، فروش تلفنی و...) دستورالعمل فروش اینترنتی نان تصمیم جلسه کارگروه تنظیم بازار مورخ 14 اسفند 1402 ابلاغ شده است.

به موجب این اطلاعیه، منظور از سکوی فروش غیرحضوری نان، بنگاه اقتصادی دارای مجوزهای لازم از مراجع ذی‌صلاح است که بستر مناسبت برای نمایش واحدهای تولید نان و محصولات عرضه شده توسط آنها، ثبت سفارش خرید، بسته‌بندی، پیگیری سفارش و تحویل نان به مشتریان را فراهم می‌کند.

بر اساس ماده (3) این دستورالعمل، قیمت و وزن نان عرضه شده توسط نانوایی‌های یارانه‌ای در سکوها می‌تواند «مطابق نرخ نامه مصوب» یا «به صورت رقابتی» باشد. در حالت اول، متناسب با حجم فروش نان، نانوایی‌های یارانه‌ای (نوع 1 و 2) بر روی سکو، کمک هزینه نانوا، مشابه فروش حضوری پرداخت می‌شود.

ماده (4) این دستورالعمل تاکید دارد: «نرخ و مقدار انواع افزودنی به نان (کنجد، سبوس، انواع سبزیجات و...) هزینه خدمات فروش غیرحضوری، هزینه بسته‌بندی و هزینه حمل و تحویل نان، می‌تواند به صورت توافقی بین نانوا و سکو تعیین و باید به صورت شفاف و تفکیک شده در صورتحساب الکترونیکی فروش درج شود. تبصره: سقف نرخ انواع افزودنی‌ها و خدمات سکو (بسته بندی، حمل و نقل و...) با پیشنهاد اتاق اصناف شهرستان و تأیید کمیسیون نظارت شهرستان‌ها تعیین می‌شود.»

به موجب ماده (5) دستورالعمل فوق «به منظور رعایت نوبت مشتریان حضوری، سکوها (سکوهای فروش غیرحضوری نان) موظفند امکان فروش غیرحضوری نان را صرفاً برای نانوایانی که به سامانه نوبت‌دهی و اعلام نوبت (شامل نمایشگر، بلندگو، چاپگر و...) تجهیز شده و به سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان متصل شده‌اند، فراهم نمایند.»

بر اساس اطلاعات واصله از معاونت بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران، رعایت دستورالعمل فروش اینترنتی نان از سوی تمامی واحدهای صنفی خبازی الزامی بوده و به موجب رعایت نوبت‌دهی مشتریان حضوری و غیرحضوری مطابق ماده (5) دستورالعمل، زیرساخت نوبت‌دهی در سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان ایجاد شده است.

این اطلاعیه می‌افزاید که این دستورالعمل به مدت 3 ماه به صورت آزمایشی اجرا و پس از آن به صورت قطعی لازم‌الاجرا خواهد بود.