چهارشنبه 28 شهریور 1403

فروش پژو آب رفت؛ نقشه تازه ایران خودرو برای متقاضیان

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
فروش پژو آب رفت؛ نقشه تازه ایران خودرو برای متقاضیان

اقتصادنیوز: اطلاعات منتشر شده ایران خودرو در سایت کدال از باریک شدن جاده عرضه محصولات این خودروساز با برند پژو خبر می‌دهد.

عکس: اکوایران / دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، فروش خانواده پژو در پایان مرداد 1403 به نسبت مدت مشابه سال گذشته اُفت حدود 34 درصدی را نشان می‌دهد. براساس اطلاعات منتشر شده ایران خودرو در سایت کدال این خودروساز تا پایان دومین ماه از تابستان 1403 در مجموع حول و حوش 75 هزار و 650 دستگاه انواع محصولات خود با برند پژو را روانه بازار کرد. این در حالیست که آبی‌های جاده مخصوص در پایان پنج ماهه اول سال 1402 تیراژ عرضه نزدیک به 120 هزار و 150 دستگاهی از محصولات حاضر در سبد محصولاتی پژو را در کارنامه ثبت کرده بودند. بنابراین شاهد ریزش بیش از 44 هزار و 500 دستگاهی در عرضه اعضای خانواده پژو هستیم.

به نظر می‌رسد حذف پژو 206 و همچنین پژو پارس بیشترین نقش را در کاهش تیراژ عرضه محصولات برند پژو بازی می‌کند. البته ایران خودرویی‌ها در چند سال اخیر پژو 405، محصول محبوب خود در دهه 70 شمسی را هم به موزه فرستادند. اما باریک شدن جاده عرضه خانواده پژو در سال جاری به نسبت سال گذشته بیشتر نشانی از حذف پژو 206 و همچنین پژو پارس بوده است. به گزارش اقتصادنیوز، حال سوال اینجاست که آبی‌های جاده مخصوص بر حفظ سهم بازار خود و به نوعی پُر کردن جای خالی اعضای خانواده پژو چه برنامه‌ای را تدارک دیده‌اند؟

بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، نشان می‌دهد این خودروساز برای این منظور سراغ افزایش تیراژ عرضه خانواده سورن رفته است. اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد ایران خودرویی‌ها در بازه زمانی مورد بررسی تیراژ فروش انواع سورن (سمند) را حول و حوش 72 درصد افزایش داده‌اند. آبی‌های جاده مخصوص در پایان دومین ماه از تابستان سال گذشته نزدیک به 20 هزار و 900 دستگاه انواع سورن را روانه بازار کردند اما این آمار در پایان مرداد 1403 به بیش از 35 هزار و 900 دستگاه افزایش یافت. بنابراین شاهد رشد فروش حدود 15 هزار دستگاهی انواع سورن هستیم. البته این تنها نقش ایران خودرو برای پُر کردن جای خالی انواع پژو در سبد فروش این خودروساز نیست. رونمایی از ری را و حضور اولین کراس اوور ایرانی در اولین طرح فروش ایران خودرویی‌ها بعد از حذف سامانه یکپارچه تخصیص خودرو را می‌توان گام بعدی آبی‌های جاده مخصوص برای حفظ سهم بازار دانست.

نکته قابل توجه درباره ری را این است که مبلغی که این خودروساز در ازای فروش هر دستگاه از این محصول خود دریافت می‌کند حدود 975 میلیون تومان است. این قیمت منهای هزینه‌های بیمه‌ای و همچنین مالیات و عوارض مربوط به مصرف کنندگان است و مستقیم به جیب ایران خودرو می‌رود. اما تا پایان مرداد 1403 ایران خودرویی‌ها به طور متوسط هر دستگاه از محصولات خود با برند پژو را با قیمت میانگینی حول و حوش 376 میلیون تومان می فروختند. بنابراین فروش هر دستگاه ری را بیش از دو برابر محصولات برند پژو نقدینگی وارد حساب ایران خودرویی‌ها می‌کند.

البته اخباری هم در مورد بازگشت پژو 207 صندوقدار از سوی این خودروساز مظرح شده است. به نظر می‌رسد آبی های حاده مخصوص علاوه بر باز گرداندن پژو 207 صندوقدار به سبد محصولاتی خود، توسعه سبد محصولات خانواده رانا با اضافه کردن رانا پلاس با گیربکس اتوماتیک را نیز در برنامه دارند. این دست اقدام های مدیران ایران خودرو را می تواند به گام سوم ایران خودرویی ها برای پُر کردن جای خالی پژو در بازار دانست. به گزارش اقتصادنیوز، به نظر می‌رسد خانواده پژو دیگر گاو شیرده ایران خودرویی‌ها محسوب نمی شود و تدوام قیمت گذاری دستوری و زیان تولید این خانواده خودرویی در سال های اخیر باعث شده مدیران ایران خودرو چاره ای نداشته باشند تا سر گاو شیرده خود را سر بِبُرند. باید منتظر باشیم و ببینیم واکنش مشتاقان محصولات این شیر فرانسوی در بازار چگونه با این مساله کنار می‌آیند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
فروش پژو آب رفت؛ نقشه تازه ایران خودرو برای متقاضیان 2