یک‌شنبه 15 مهر 1403

فعالیت 4 هزار لابراتوار غیرمجاز دندان‌سازی

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
فعالیت 4 هزار لابراتوار غیرمجاز دندان‌سازی

عضو هیات مدیره جامعه دندان‌سازان ایران گفت: چهار هزار لابراتوار غیرمجاز دندان‌سازی در کشور فعالیت دارد که سلامت دهان و دندان مردم را تهدید می‌کنند.

به گزارش مشرق،اسحاق امامی روز یکشنبه در حاشیه رونمایی از سی و یکمین همایش بین المللی سالیانه پروتز دندان در هتل المپیک در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به رشد قارچ گونه مراکز غیرمجاز، طی مذاکره ای با وزارت بهداشت، اختیارات برخورد با این مراکز به جامعه دندان‌سازان واگذار می شود تا سلامت دهان و دندان بیماران به خطر نیفتد.

وی با اشاره به فعالیت حدود هزار و 400 لابراتوار مجاز در کشور اظهار داشت: کلینیک های دندانپزشکی به دلیل اینکه لابراتوارهای غیرمجاز دندان‌سازی قیمت های پایین تری نسبت به مراکز مجاز دارند، تمایل بیشتری برای کار کردن با این افراد دارند و این معضل بزرگ بهداشتی محسوب می شود که نیازمند برخورد شدید است.

امامی تصریح کرد: عدم آشنایی از بافت دندان و روش کار غیراستاندار مراکز غیرمجاز دندان‌سازی باعث تخریب لثه بیمار شده و به مرور زمان علاوه بر بیماری، خسارت زیادی به بیمار وارد می کند.

به گفته وی اخذ هزینه پایین این لابراتورها از بیماران نیازمند درمان و اطلاعات و آگاهی کم مراجعه‌کنندگان از عوارض و دیگر مشکلات به وجود آمده بر سلامت آنها باعث شده که مردم از اینگونه لابراتورها استقبال کنند.

امامی در ادامه با اشاره به برگزاری سی و یکمین همایش بین المللی سالیانه پروتز دندان اول تا چهارم آبان ماه در هتل المپیک، اظهار داشت: در این همایش چهار شرکت دانش بنیان، 6 شرکت تولیدی و تعدادی نیز از خارج از کشور حضور دارند و دندان‌سازان و قشر دندانپزشک با تازه ترین تکنولوژی های دندان‌سازی و پروتز دندان آشنا می شوند و در مورد کاربرد هوش مصنوعی نیز بحث و تبادل نظر می شود.

سید رضا هاشمی‌نژاد رئیس انجمن پروتز دندان نیز با بیان اینکه تلاش ما تعامل با انجمن‌های علمی است که همکاری خوبی برای برگزاری این کنگره داشتند، افزود: از برنامه های در دست اقدام این است که برای دندانسازان پروانه کاری صادر شود و آموزش‌ها غیرمجاز رفع شود.

منبع: ایرنا