جمعه 31 فروردین 1403

فعال سیاسی اصولگرا: دلیل توهین این روزهای مردم به مسئولان، نحوه انتخابات است / حاکمیت باید نظر و راًی مردم را جدی بگیرد

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
فعال سیاسی اصولگرا: دلیل توهین این روزهای مردم به مسئولان، نحوه انتخابات است / حاکمیت باید نظر و راًی مردم را جدی بگیرد

دیده بان ایران نوشت: حسین کنعانی مقدم گفت: بعد از عبور یک نسل, نسل‌های بعدی این حق را دارند که «اصلاح قانون اساسی» را مطالبه کند... دلیل نابسامانی‌ها هم ریشه در خرابکاری‌هایی دارد که از طریق نفوذی‌ها و گروه‌های معاند انجام می‌شوند که در راًس آنها منافقین و صهیونیست‌ها هستند تا از طریق ضربه زدن به مدیران دولت رییسی می خواهند ما را از کارآمدی سیستم ناامید کنند...

افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی پس از اجرای حذف ارز 4200 تومانی موجی از نارضایتی را در درباره عملکرد دولت سیزدهم در پایان یک سال اول دولت برانگیخته است. در واقع خودنمایی چالش های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در کنار چالش های مدیریتی در حوادثی مانند «سیل» بر نارضایتی ها افزوده است.

حسین کنعانی‌مقدم, فعال سیاسی اصولگرا در خصوص چرایی کثرت بحران و راه‌های برون رفت گفت و گویی انجام داده که مشروح آن را در می خوانید؛

حسین کنعانی مقدم درباره عملکرد دولت سیزدهم در یکسال گذشته گفت: اگر بخواهیم علت مشکلات را تقسیم‌بندی کنیم باید درباره 3 دلیل صحبت کنیم. اول اینکه عدم رسیدگی مسئولین درباره احتمال ریسک‌ها و تهدیدهایی که هر کشوری می‌تواند با آنها مواجه می‌شود. دومین عامل حادثه‌های طبیعی‌ای مثل سیل و زلزله و... است که وقوع‌شان در اختیار ما نیست. اما اینکه چطور با این موقعیت‌ها مقابله شود, امری است که نگاهی کارشناسانه می‌طلبد. سومین دلیل نابسامانی‌ها هم ریشه در خرابکاری‌هایی دارد که از طریق نفوذی‌ها و گروه‌های معاند انجام می‌شوند که در راًس آنها منافقین و صهیونیست‌ها هستند تا از طریق ضربه زدن به مدیران دولت رییسی می خواهند ما را از کارآمدی سیستم ناامید کنند. برای مقابله با این سه مرحله, در وهله اول باید کارآمدی نظام مورد توجه قرار بگیرد. به‌هرحال اتفاق‌هایی که به امور قضایی و خرابکاری‌ها ربط پیدا می‌کنند، قابل پیش‌بینی هستند. یعنی اگر در این 2 مورد اگر خسارتی تحمیل شود، حاکمیت باید پاسخگوی اهمال و کوتاهی‌های خود باشد. اما در بحث خرابکاری‌های بدخواهان باید گفت، مقابله با اقدام‌های تروریستی دشوار است. یعنی وقتی بنیامین‌نتانیاهو در زمان قدرتش از برخورد با ایران با «هزاران زخم چاقو» خبر داد و دیگر گروه‌های اپوزوسیون هم به این طرح پیوستن،, باید نیروهای امنیتی و اطلاعاتی با هوشیاری بالایی تحرکات‌شان را رصد کنند.

این فعال سیاسی اصول گرا در پاسخ به پرسشی درباره نقش مدیریت ناکارآمد در حوادثی مانند سیل، پلاسکو یا فاجعه متروپل گفت: سر منشاً همه اختلاس و سوءاستفاده‌هایی که انجام می‌شود, اول به لابی‌های سیاسی ربط پیدا می‌کند و بعد ریشه اقتصادی پیدا می‌کند. یعنی سیاسیون برای اینکه هزینه‌های فعالیت‌شان از جمله هزینه‌های انتخاباتی تاًمین شود, دست به لابی‌های اقتصادی می‌زنند که این فرصتی است برای سوءاستفاده سوءاستفاده‌گران تا بتوانند به هدف‌های خود برسند. به‌عنوان مثال وقتی فعالیت‌های آقای عبدالباقی در خوزستان و منطقه آزاد اروند روشن می‌شود، باید برویم و بررسی کنیم, لابی‌های سیاسی از منابع مالی این شخص در قدرت سیاسی خودش در استان و یا حتی در کشور چه استفاده‌هایی را از آن خود می‌دید. در واقع هر جا فسادی اقتصادی صورت می‌گیرد، ریشه در لابی سیاسی دارد.

بیشتر بخوانید:

این فعال سیاسی اصول گرا درباره نقش لابی‌گرهای سیاسی و عدم پاسخگویی آنان به قانون گفت: همه کسانی که با استفاده از لابی سیاسی منافع اقتصادی کسب می‌کنند، فاسد هستند. چون مردم به سیاسیون اعتماد دارند و این ذهنیت را دارند که سیاسیون قدرت را برای خدمت می‌خواهند، نه ثروت! پس لازم است صحنه سیاسی کشور از افراد سودجو پاک شوند. چرا که اگر اینچنین نشود اعتماد مردم به حاکمیت روز به روز کم و کمتر خواهد شد.

دبیر کل حزب سبز خاطر نشان کرد: اگر حاکمیت به انتخاب مردم باشد تحت حمایت همان مردم قرار می‌گیرد. حتی اگر بحران‌های زیادی آرامش را از عموم سلب کند. اما اگر مردم این حس را داشته باشند که کارگزاران به انتخاب خودشان کارگزار نشده‌اند طبیعی است که رفتارشان فرق خواهد کرد. اینکه این روزها مردم حتی به مسئولین توهین می‌کنند دلیلش را باید در نحوه انتخابات دید. یعنی آیا مسئولین برای راًی از اعتماد مردم سوءاستفاده کرده‌اند یا نه و به چه میزان به شعارهای خود عمل کرده‌اند؟ این توضیح هم لازم است که حاکمیت مردم را باید محور اصلی و اساسی بداند و نظر و راًی آنها را جدی بگیرد که این مهم در نظام ما اتفاق افتاده است.

کنعانی مقدم درباره حق مردم در اصلاح قانون اساسی و شیوه رسیدگی به اعتراضات مردم و لزوم اصلاح قانون اساسی در شرایط فعلی کشور بنا به نیاز جامعه خاطر نشان کرد: میثاق ملی ما قانون اساسی است و اگر قانون توسط گروهی مختل می‌شود، این دیگر اشکال قانون اساسی نیست. البته قبول دارم بعد از عبور یک نسل, نسل‌های بعدی این حق را دارند که «اصلاح قانون اساسی» را مطالبه کند. البته برای هر تغییری باید راه صحیح را طی کرد.

21220

کد خبر 1660174
فعال سیاسی اصولگرا: دلیل توهین این روزهای مردم به مسئولان، نحوه انتخابات است / حاکمیت باید نظر و راًی مردم را جدی بگیرد 2