پنج‌شنبه 19 مهر 1403

فقط دانشجویان واحدهای عملی در خوابگاه‌ها اسکان می‌یابند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فقط دانشجویان واحدهای عملی در خوابگاه‌ها اسکان می‌یابند

تهران - ایرنا - معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: پس از بازگشایی دانشگاه های علوم پزشکی صرفا دانشجویان دارای واحدهای عملی در خوابگاه‌ها اسکان می‌یابند.

به گزارش روز سه شنبه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، محمدعلی امام هادی افزود: با توجه به اعلام معاونت آموزشی این دانشگاه در حال حاضر صرفا اسکان دانشجویان دارای واحدهای عملی یعنی انترن ها، رزیدنت ها، ترم های بالای پرستاری، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در خوابگاه ها امکان پذیر است.

وی با یادآوری این که پیش از شیوع کرونا حدود چهار هزار دانشجو در خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اسکان داشتند، به تشریح نحوه بازگشایی خوابگاه ها، وضعیت بهداشتی و تغذیه دانشجویان با رعایت پروتکل های بهداشتی پرداخت.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اظهار داشت: شیوع کرونا در جامعه فرصتی بود که بستر مناسبی برای گسترش آموزش های مجازی و الکترونیکی فراهم کرد و تهدیدی بود که به طور ناگهانی تمامی مسایل معیشتی، آموزش، تغذیه و اسکان را تحت شعاع قرار داد.

امام هادی از فعال بودن سه خوابگاه دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پس از شیوع کرونا خبر داد و افزود: این دانشگاه دارای 15 خوابگاه با ظرفیت تقریبی حدود چهار هزار دانشجو است که پس از تعطیلی آموزش و عزیمت دانشجویان خوابگاهی به شهرستان خود تمامی آنها ضدعفونی شدند. اما حضور دانشجویان بالینی در عرصه خدمت رسانی در بیمارستان ها عملا منجر به بازنگه داشتن 3 خوابگاه شامل دو خوابگاه دخترانه و یک خوابگاه پسرانه شد.

وی یادآور شد: بیشتر دانشجویان ساکن در این خوابگاه ها انترن، رزیدنت یا ترم های بالای پرستاری بودند، تعدادی از پرستاران شاغل در ستاد کرونا یا بیمارستان های غیر دانشگاهی نیز در خوابگاههای مذکور اسکان یافته بودند تا خللی در انجام وظیفه آنان وارد نشود.

توزیع سبد غذایی و بهداشتی بین دانشجویان ساکن خوابگاه‌ها

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به اسکان حدود 150 نفر در 150 اتاق سه خوابگاه اشاره و خاطرنشان کرد: از ابتدای ورود این دانشجویان تمامی مسایل رفاهی و بهداشتی و تغذیه ای آنان را تحت پوشش قرار دادیم. سبدهای غذایی شامل مواد بسته بندی و بیشتر کنسروی به صورت هفتگی در اختیار آنان قرار می گرفت و از سه هفته پیش گوشت و مرغ نیز به این سبد غذایی اضافه شد تا طبخ آنها توسط خود دانشجویان انجام پذیرد.

امام هادی ادامه داد: سبد بهداشتی و حفاظت فردی مشتمل بر دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی کننده سطوح و دست به صورت هفتگی در اختیار ساکنان این خوابگاه ها قرار می گیرد.

اسکان 4000 دانشجو در خوابگاه های دانشگاه پیش از کرونا

وی همچنین گفت: در گذشته در 15 خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توجه به متراژ اتاق ها دو تا 8شت نفر استقرار داشتند که مساحت اتاق های 8 نفره حدود 30 تا 50 مترمربع است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تاکید بر این که اسکان دانشجویان در خوابگاه پس از شیوع کرونا باید با رعایت اصول حفاظتی و بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر پذیرش تمام چهار هزار دانشجو در خوابگاه های دانشگاه امکان پذیر نیست.

امام هادی یادآور شد: براساس شرایط اعلام شده از سوی معاونت آموزشی دانشگاه مبنی بر فقط حضور دانشجویان دارای واحدهای عملی در دانشگاه (انترن، رزیدنت، ترم بالای پرستاری، کارشناسی ارشد و پی اچ دی) با توجه به محدود بودن امکانات خوابگاهی و ضرورت رعایت طرح فاصله گذاری و همچنین رعایت نکات بهداشتی و حفاظتی عملا اسکان سایر دانشجویان میسر نیست.

وی با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته استقرار این دانشجویان در خوابگاه ها را با احتساب فاصله گذاری و تخصیص فضای دومترمربع برای هر دانشجو عنوان کرد که در صورت افزایش تعداد دانشجویان تخصیص این فضا امکان ندارد.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به امکان مهمانی دانشجویان در شهرستان های خودشان بدون اخذ شهریه، حذف ترم بدون احتساب سنوات و یا اخذ شهریه در مورد دانشجویان شهریه پرداز و حذف هزینه خوابگاه برای دانشجویانی که این مدت را در شهرستان خود می ماند اشاره کرد که برای رفع مشکلات و دغدغه های دانشجویان شهرستانی در نظر گرفته شده است.

امام هادی تصریح کرد: پس از بازگشایی خوابگاه ها؛ بسته های غذایی کاملا آماده در وعده شام و صبحانه به این دانشجویان ارایه می شود، اما وعده ناهار به صورت غذای گرم در دانشکده هایی نظیر پزشکی و پرستاری با رعایت حداکثر اصول بهداشتی و فاصله گذاری و ظرفیت بسیار محدود در سلف های غذاخوری ارایه می شود.

فعالیت سالن های ورزشی با رعایت اصول بهداشتی و حفاظتی و ظرفیت محدود

وی همچنین در خصوص وضعیت فعالیت سالن های ورزشی تاکید کرد: ورزش در ایجاد روحیه نشاط و شادابی و تقویت سیستم ایمنی دانشجویان تاثیرات مثبتی دارد و در این شرایط انجام فعالیت های بدنی می تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی و نشاط در جوانان شود.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در نظر داریم که سالن ها با ظرفیت محدود و سانس های محدود در برخی رشته های ورزشی خاص با رعایت حداکثر اصول حفاظتی و بهداشتی فعال شوند البته تاکید می کنم که در رشته های خاصی که ارتباط نزدیک بین افراد وجود ندارد نظیر تنیس روی میز و بدمینتون و نه رشته های پرخطر تا باعث تحرک و شادابی دانشجو شود.

امام هادی تاکید کرد که با رعایت کامل نکات بهداشتی بعد و قبل از ورود دانشجویان محیط سالن ها کاملا ضدعفونی خواهد شد تا خطر شیوع بیماری به حداقل برسدو همچنین دانشجویان قبل از ورود حتما از نظر درجه حرارت بدن و علایم بیماری مورد ارزیابی قرار می گیرند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*