یک‌شنبه 1 مهر 1403

فقط 18 میلیون هکتار از اراضی کشور قابل کشت است

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
فقط 18 میلیون هکتار از اراضی کشور قابل کشت است

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: همه خاک کشور قابل کشت نیست و تنها 18 میلیون هکتار زمین قابل کشت موجود است.

رضا افلاطونی گفت: مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور اراضی کشور با فراجا در دو مورد وجه اشتراک دارد، یکی اینکه هر دو مجموعه وظیفه حفاظت را برعهده دارند، فراجا حافظ مرز و بوم کشور و سازمان امور اراضی حافظ آب و خاک کشور است؛ از این رو همه ما در جهت حفظ زیست‌بوم تلاش می‌کنیم.

او افزود: دومین مورد اشتراک دو مجموعه ایجاد امنیت است، فراجا امنیت کشوری و ما امنیت غذایی را تأمین می‌کنیم تا بتوانیم آسایش و آرامش را برای نسل‌های آینده تأمین و تضمین کنیم.

افلاطونی ادامه داد: از زمان گذشته ارکان جامعه خود را موظف به حفاظت از آب و خاک و مرز و بوم مملکت دانسته‌اند، همه مردم باید حافظان آب و خاک باشند؛ در اصل 50 قانون اساسی آمده است همگان یعنی حتی مردم باید حافظ محیط زیست باشند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور افزود: برای خود و آیندگان باید تلاش کنیم و منابع کشور را حفظ کنیم، خاک یک منبع منحصر به فرد است که تخریب آن غیرقابل جبران است، همه خاک کشور قابل کشت نیست و نمی‌شود در آن کشاورزی کرد؛ فقط 18 میلیون هکتار یعنی 11 درصد زمین قابل کشت موجود است پس باید با تمام توان آن را حفظ کنیم.

او افزود: از نظر شرعی و قانونی مسئولیم و این یک مسئولیت بین‌نسلی است، پس باید تلاش کنیم تا شرمنده آیندگان نباشیم؛ اهمیت حفظ خاک را باید سرلوحه کارمان قرار دهیم.

افلاطونی گفت: فلسفه وجودی یگان حفاظت صیانت از اراضی کشاورزی است، شما فرماندهان نماینده فراجا و وزیر جهاد کشاورزی در استان خود هستید، انتظار داریم تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر، مجری و برنامه‌ریز باشید، برنامه‌های خود را در راستای سیاست‌های سازمانی ابلاغ و نظارت کنید.

او ادامه داد: باید تعامل دوجانبه بین فرماندهان یگان حفاظت و مدیران استانی و شهرستانی برقرار باشد و تمام ارکان مجموعه جهاد کشاورزی را در خدمت خود بگیرید. موضوع سامانه‌ها و استفاده از فناوری‌های روز دنیا باید به طور جدی پیگیری شود.

افلاطونی بر استفاده از ظرفیت مردمی، شوراها، دهیاران و کشاورزان و همچنین ظرفیت نیروها و تشکل‌هایی مثل بسیج و مشارکت‌های مردمی تاکید کرد.

او گفت: تجهیزات به مقدار کافی به یگان استان‌ها ارسال شده و به‌زودی دست‌افزارها نیز در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی