یک‌شنبه 1 مهر 1403

فوتسال بانوان در آستانه بحران / غفلت فدراسیون فوتبال گران تمام نشود

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
فوتسال بانوان در آستانه بحران / غفلت فدراسیون فوتبال گران تمام نشود

با توجه به تعیین تکلیف زمان برگزاری فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر فوتسال نیازمند است که فدراسیون فوتبال به چالش های موجود در این رشته توجه بیشتری داشته باشد.

با توجه به تعیین تکلیف زمان برگزاری فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر فوتسال نیازمند است که فدراسیون فوتبال به چالش های موجود در این رشته توجه بیشتری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر فوتسال بانوان طبق اعلام سازمان لیگ و انجام قرعه کشی مجدد قرار است از 6 مهر و با حضور 9 تیم برگزار شود. رایزکو صفادشت، سایپا تهران، پالایش نفت آبادان، نفت امیدیه، مهرعظام تهران، مس رفسنجان، فولاد هرمزگان، ملی حفاری اهواز و سپاهان تیم‌های حاضر در هجدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر هستند که به صورت رفت و برگشت برای کسب عنوان قهرمانی در سال جاری به رقابت با یک دیگر خواهند پرداخت.

با این حال لیگ برتر فوتسال بانوان ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای ورزشی در کشور با چالش‌های متعددی روبه‌رو است که تأثیرات منفی بر کیفیت و پایداری آن دارد. انصراف تیم‌ها از ادامه فعالیت در فوتسال بانوان، کوچ مربیان و بازیکنان این رشته به فوتبال، نداشتن اسپانسر و امکانات لازم جهت برگزاری مسابقات از جمله چالش‌هایی است که فوتسال بانوان ایران در سال‌های اخیر و در سطح باشگاهی با آن مواجه بوده است.

انصراف تیم‌ها

در سال‌های گذشته شاهد انصراف مکرر تیم‌ها از حضور در این لیگ بودیم که این موضوع نگرانی‌های جدی را در مورد آینده فوتسال بانوان به وجود آورده است که البته رقابت‌های امسال هم با این چالش مواجه بود؛ فقط با این تفاوت که این بار این اتفاق درست زمانی رخ داد که قرعه کشی مسابقات انجام شده و باشگاه‌ها منتظر بودند بر اساس برنامه از 16 شهریور مسابقات خود را آغاز کنند. این انصراف‌ها عموماً ناشی از مسائل مالی، عدم حمایت کافی و کمبود زیرساخت‌هاست.

وقتی تیم‌ها به دلایل مختلف از ادامه رقابت‌ها منصرف می‌شوند، نه تنها کیفیت لیگ کاهش می‌یابد بلکه اعتماد به نفس بازیکنان و همچنین علاقه‌مندی جوانان به این رشته ورزشی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. علاوه بر این انصراف یک یا چند تیم می‌تواند باعث کاهش تعداد تیم‌ها و در نتیجه عدم توازن در رقابت‌ها شود. این موضوع ممکن است به کاهش سطح کیفی بازی‌ها منجر شود و جذابیت لیگ را تحت تأثیر قرار دهد که بارها نیز توسط مربی‌ها و بازیکنان به این موضوع اشاره شده است.

تغییرات مداوم در قرعه‌کشی

انصراف تیم‌ها چالش جدیدی هم را هم به وجود آورده که آن هم بحث تکرار قرعه کشی بازی‌هاست که این دوره نیز شاهد این ماجرا به دلیل کناره‌گیری 2 تیم (نوا آمل و شاهین نطنز) از تیم داری در مسابقات لیگ بودیم. تغییرات مکرر در قرعه‌کشی مسابقات متأسفانه به مشکلات لیگ اضافه می‌کند چرا که این تغییرات باعث سردرگمی تیم‌ها و عدم برنامه‌ریزی مناسب برای آماده‌سازی و تمرین می‌شود. این وضعیت نه تنها بر روی عملکرد تیم‌ها تأثیر منفی می‌گذارد بلکه باعث نارضایتی بازیکنان و مربیان هم می‌شود.

عدم وجود سرمربی مشخص

در برخی از تیم‌ها، عدم وجود سرمربی مشخص و مدیریت ناکافی باعث ایجاد بی‌نظمی و عدم انسجام در تیم‌ها شده است. این مسئله نه تنها بر روی عملکرد تیم در زمین تأثیر می‌گذارد بلکه باعث کاهش انگیزه بازیکنان هم خواهد شد. تیم فوتسال سپاهان از جمله تیم‌هایی است که امسال بعد از مدت‌ها دوباره حاضر به تیم‌داری در لیگ بانوان شده است ولی با این حال و در فاصله کمتر از دو هفته تا آغاز این مسابقات هنوز تکلیف نیمکت طلایی‌پوشان اصفهان مشخص نشده است. هر چند سپاهانی‌ها در هفته نخست لیگ با قرعه استراحت مواجه شدند اما با همه این شرایط بلاتکلیف بودن یک تیم و نداشتن سرمربی آن هم در آستانه برگزاری لیگ یک اتفاق منفی برای لیگ برتر خواهد بود.

سرمربی بی شک نقش کلیدی در ایجاد انسجام و هماهنگی بین بازیکنان دارد. عدم وجود یک مربی مشخص می‌تواند منجر به سردرگمی و عدم هماهنگی در عملکرد تیم شود. سرمربی مسئول طراحی استراتژی‌ها و تاکتیک‌های بازی است. بدون او، تیم ممکن است نتواند به خوبی برای حریفان آماده شود و در نتیجه عملکرد ضعیفی داشته باشد. بدون تردید اگر عدم وجود سرمربی ادامه‌دار باشد، ممکن است کیفیت کلی تیم و حتی لیگ هم کاهش یابد. برای جلوگیری از این مشکلات، ضروری است که این تیم‌ها هر چه سریع‌تر مربی مشخص را تعیین کنند و برنامه‌ریزی مناسبی برای آینده داشته باشند.

اعتبار لیگ کاهشی می‌شود؟

حضور تیم‌هایی که با چالش‌های فوق روبه‌رو هستند، نه تنها به توسعه فوتسال بانوان کمک نمی‌کند بلکه می‌تواند به اعتبار این لیگ آسیب بزند. تیم‌هایی که نتوانند به صورت پایدار در لیگ حضور داشته باشند، تیم‌هایی که با وجود اعلام حضور در لیگ هنوز تکلیف سرمربی خود را مشخص نکردند نمی‌توانند به عنوان الگویی برای جوانان عمل کنند و در نتیجه، انگیزه و اشتیاق برای ورود به این رشته ورزشی کاهش می‌یابد که در گذشته نیز شاهد آن بودیم.

دوراهی فوتسال و فوتبال

در سال‌های اخیر به دلیل وجود همین مشکلات و از جمله نبود اعزام‌های بین‌المللی تعدادی از مربیان و بازیکنان فوتسال به فوتبال بانوان کوچ کردند چرا که بسیاری از بازیکنان و مربی‌ها احساس می‌کنند که در فوتبال می‌توانند فرصت‌های بیشتری برای پیشرفت و درآمدزایی پیدا کنند. کوچ بازیکنان و مربیان فوتسال بانوان به فوتبال، ناشی از عدم حمایت کافی و نبود فرصت‌های بین‌المللی است. برای جلوگیری از این روند، نیاز به ایجاد زیرساخت‌های مناسب، برگزاری مسابقات بین‌المللی و حمایت مالی از فوتسال بانوان داریم. تنها در این صورت است که می‌توانیم آینده‌ای روشن برای فوتسال بانوان در ایران رقم بزنیم و استعدادهای جوان را در این رشته حفظ کنیم.

در نهایت، برای پیشرفت فوتسال بانوان در ایران، نیاز به یک برنامه‌ریزی جامع و حمایت‌های مالی و مدیریتی قوی داریم. بدون توجه به چالش‌های موجود و ایجاد زیرساخت‌های مناسب، آینده این لیگ و ورزش بانوان در خطر خواهد بود که فدراسیون فوتبال نباید از آن غافل بماند.