یک‌شنبه 1 مهر 1403

THE GOAT LIFE؛ فیلمی که عربستان اجازه‌ی ساختش را نداد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
THE GOAT LIFE؛ فیلمی که عربستان اجازه‌ی ساختش را نداد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو - محمدحسین سلطانی؛ «The goat life» یا «زندگی بز» در 28 مارس 2024 در سراسر جهان اکران شد و با اینکه کمتر از 100 روز از اکران این فیلم می‌گذرد تا به امروز بیش از 19 میلیون دلار فروخته است؛ عددی که با فروش جهانی «جدایی نادر از سیمین» برابری می‌کند. «این فیلم به هیچ کشور، مردم، جامعه‌ای یا نژادی توهین نمی‌کند»؛ این جمله بیانیه آغازین فیلم هندی «زندگی...

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو - محمدحسین سلطانی؛ «The goat life» یا «زندگی بز» در 28 مارس 2024 در سراسر جهان اکران شد و با اینکه کمتر از 100 روز از اکران این فیلم می‌گذرد تا به امروز بیش از 19 میلیون دلار فروخته است؛ عددی که با فروش جهانی «جدایی نادر از سیمین» برابری می‌کند.

«این فیلم به هیچ کشور، مردم، جامعه‌ای یا نژادی توهین نمی‌کند»؛ این جمله بیانیه آغازین فیلم هندی «زندگی بز» است که در حال حاضر در نتفلیکس پخش می‌شود.

«زندگی بز» یک اقتباس است؛ اقتباسی از رمانی با همین نام که ادعا می‌کند براساس داستان واقعی یک کارگر هندی به نام «نجیب» به نگارش در آمده است. نجیب در اوایل دهه 1990 به عربستان سعودی مهاجرت کرده و پس از تقلا برای تهیه ویزا، با این امید که شغل خود را در یک شرکت سعودی تضمین می‌کند، وارد جده می‌شود که این سفر منجر به سه سال بردگی و پدید آمدن شرایط غیرانسانی مانند زندگی در بیابان برای او می‌شود.

ارباب نجیب او را مجبور می‌کند که تنها در بیابان با بز‌ها زندگی کند. با گذشت زمان، نجیب از نظر عاطفی بی‌حس می‌شود و احساس خود را از دست می‌دهد. این فیلم مصیبت سه ساله و در نهایت فرار او را به تصویر می‌کشد.

بیانیه‌ی افتتاحیه، تلاشی برای جلوگیری از جنجال

به نظر می‌رسد بیانیه افتتاحیه فیلم تلاشی برای جلوگیری از واکنش‌هایی است که به‌ویژه در میان تماشاگران کشور‌های حاشیه‌ی خلیج فارس و سعودی‌ها پدید آمده است.

این فیلم بحث‌هایی را در مورد سیستم «کفالت» یا حمایت از کارگران خارجی در عربستان سعودی برانگیخته است، که با انتقاد‌های طولانی مدت از سوی سازمان‌های بشردوستانه و گروه‌های حقوق بشر بین‌المللی به دلیل نقض احتمالی حقوق کارگران و حقوق اساسی بشر مواجه شده است.

«زندگی بز» در رسانه‌های اجتماعی در عربستان سعودی و دیگر کشور‌های عربی به ویژه در منطقه خلیج فارس جنجال ایجاد کرده است. حامیان، استدلال می‌کنند که این نشان دهنده واقعیت‌هایی است که کارگران خارجی با آن مواجه هستند و کاستی‌های سیستم کارگری در عربستان سعودی را نشان می‌دهد. نکته‌ی جالب درباره‌ی «زندگی بز»، تلاش فیلمبرداران آن برای تولید این اثر در عربستان بوده که به دلیل مخالفت سعودی‌ها در اردن فیلمبرداری شده است.

از سوی دیگر، منتقدان ادعا می‌کنند که این فیلم یک روایت تخیلی است که برای خدشه‌دار کردن وجهه عربستان سعودی و انتقاد از آن‌ها در برهه‌ای حساس طراحی‌شده است؛ زیرا این کشور آماده میزبانی رویداد‌های مهم جهانی ازجمله جام جهانی 2034 است.

تحسین جهانی برای روایتی از برده‌داری

کارگردان «زندگی بز»، بلسی آیپ توماس که یک فیلمساز هندی است، موفقیت چشمگیری را کسب کرده و تحسین منتقدان را نیز دریافت کرده است. این فیلم همچنین به‌عنوان یکی از پربیننده‌ترین فیلم‌ها در بسیاری از کشور‌های جهان در صدر جدول قرارگرفته است.

«زندگی بز» زمانی که در ژانویه تبدیل به یکی از پرطرف‌دار‌های نتفلیکس شد، جنجال بزرگی برانگیخت. با این‌حال، انتشار دوبله‌ی عربی این فیلم در ماه اوت به‌طور قابل‌توجهی بینندگان آن را در کشور‌های عربی افزایش داد و واکنش‌های گسترده‌تری را برانگیخت و آن را به موضوع گفت‌وگوی برجسته در شبکه‌های اجتماعی در منطقه حاشیه خلیج فارس در روز‌های اخیر تبدیل کرد.

این فیلم علاوه بر انتقاد از سیستم حمایت مالی عربستان، با انتقادات اساسی به دلیل توهین به اعراب مواجه شده است. «زندگی بز» به دلیل نمایش شخصیت بادیه‌نشین سعودی که به‌عنوان «حریص، خشن، خسیس، فریبکار و ناپاک» به تصویر کشیده شده، موردانتقاد قرارگرفته است.

THE GOAT LIFE؛ فیلمی که عربستان اجازه‌ی ساختش را نداد 2
THE GOAT LIFE؛ فیلمی که عربستان اجازه‌ی ساختش را نداد 3