جمعه 1 تیر 1403

قاضی‌زاده هاشمی: راهکار دولت خانواده برای اصلاح امور، مردم هستند

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
قاضی‌زاده هاشمی: راهکار دولت خانواده برای اصلاح امور، مردم هستند

اقتصادنیوز: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه حدود 30 درصد از خانواده‌ها حتی یک فرد شاغل هم در خانواده ندارند، گفت: خط فقر مطلق را اصلاح می‌کنیم و برای عدد 13 میلیون تومان، نظام‌جبران پیش‌بینی کرده‌ایم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه شنبه -26 خرداد - به مدت 75 دقیقه مهمان برنامه «میزگرد اقتصادی» شبکه یک سیما است. وی در این برنامه ضمن پاسخگویی به برخی سوالات، محورها و برنامه های خود در حوزه اقتصادی را تشریح خواهد کرد.

در این برنامه، فرشاد حیدری و ایمان زنگنه مشاوران قاضی زاده هاشمی هستند همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، یحیی آل‌اسحاق و داوود دانش‌جعفری سه کارشناس حوزه اقتصادی در این میزگرد حضور دارند.

قاضی زاده هاشمی در این میزگرد اظهار داشت: در دهه گذشته، قدرت خرید خانواده‌ها ذره ذره کاهش پیدا کرده و دستمزدها از افزایش قیمت‌ها به دلیل تورم جا ماند و حقوق کارکنان و کارمندان در برخی موارد حتی به وسط ماه هم نمی رسد.

خبر مرتبط پورمحمدی: هنر برنامه، تطبیق با بودجه و درآمدهاست

اقتصادنیوز: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: فراتر از مسائل اقتصادی، مهمترین مساله اعتماد است؛ یعنی بخش فعال اقتصاد به سیاست‌ها و به (دولت ما اعتماد کند و دولت هم به آنها اعتماد داشته باشد.

وی ادامه داد: افزایش قیمت‌ها به دلیل تورم، جاماندگی حقوق‌ها و دستمزدها، رشد اقتصادی در دهه 90 منفی یا نزدیک به صفر بوده است همچنین افزایش مهاجران غیرقانونی را شاهد بودیم که رقیب کار نیروی انسانی بازار ایرانی بوده‌اند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: رشد پایین اقتصادی به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری‌ها اتفاق افتاده است و دولت خود باید سرمایه گذاری می‌کرد که به دلیل بدهکار بودن میزان سرمایه گذاری‌ها کاهش پیدا کرده بود همچنین هزینه ها به دلیل ناترازی ها در حوزه های مختلف از جمله در انرژی و صندوق های بازنشستگی افزایش پیدا کرده بود. بخش خصوصی نیز با موانع بسیاری در حوزه کسب و کار روبرو بوده و انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری نداشته است.

قاضی زاده هاشمی گفت: سیاستمداران ما برای حل این موضوع راهکارهای مختلفی را انجام می‌دادند که اولین آن پرداخت یارانه یا اختصاص ارز ترجیحی بوده است. با سبد کالا حمایت می‌کردند، قیمت‌ها را ثابت نگه می‌داشتند و یا قیمت گذاری دولتی داشتیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اختصاص ارز ترجیحی یک اقتصاد رانتی ایجاد کرده و کاملا به هدف اصابت نکرده است همچنین قاچاق معکوس در اقلامی چون دارو و گندم ایجاد شده است.

وی یادآور شد: در 15 سال قبل، یارانه دارو یک میلیارد دلار بود اما اکنون به چهار میلیارد دلار نزدیک شده در حالی که جمعیت ما معادل این رقم افزایش نداشته است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: عملکردها همیشه در نهاده های کشاورزی و کالاهای اساسی بیش از پیش بینی تخصیص ارز بوده که مشکلات کسری بودجه برای دولت درست می کند.

قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: یارانه انرژی به افزایش شدت مصرف، هدررفت و قاچاق انرژی منجر و باعث به صرفه نبودن سرمایه گذاری در بخش انرژی شده و سبب شده تا شرکت ملی نفت نتواند بدهی خود به صندوق توسعه ملی را به طور کامل تسویه کند همچنین سرمایه گذاری ها در انرژی تجدیدپذیر به دلیل قیمت گذاری های دولتی اتفاق نمی افتد.

راهکار دولت خانواده برای اصلاح امور، مردم هستند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به شعار دولت خود مبنی بر دولت مردم و خانواده گفت: راهکار دولت خانواده برای اصلاح امور، مردم هستند.

وی ادامه داد: اقدامات دولت‌ها برای مقابله با ناترازی انرژی همچون اعمال سقف 40 لیتر برای بنزین و یا تغییر ساعت کار اداری، به نقطه پایانی کارکرد خود رسیدند.

قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: قیمت‌گذاری دولتی از جذابیت فعالیت اقتصادی و انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری خارجی کاسته است.

مهار پایدار تورم، رشد اقتصادی و اشتغال همچنین رفع فقر مطلق سه برنامه جدی دولت مردم است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مهار پایدار تورم، رشد اقتصادی و اشتغال همچنین رفع فقر مطلق سه برنامه جدی دولت مردم است.

به گفته قاضی زاده هاشمی، راهکار سپردن امور اقتصادی به مردم و هدف ارتقای معیشت خانواده است.

برای رفع ناترازی بانک‌ها باید از مداخلات اشخاص غیرمسئول جلوگیری کرد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: قانون هدفمندی یارانه ها به طور کامل اجرا نشد و باید کامل اجرا شود؛ برای پوشش هزینه های آن، پاداش صرفه جویی مصرف انرژی را تحت عنوان اعطای انرژی برای خانواده ها ایجاد می‌کنیم.

وی ادامه داد: برای رفع ناترازی بانک‌ها باید از مداخلات اشخاص غیرمسئول جلوگیری و از اعطای تسهیلات به ذی نفع واحد خودداری شود.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه بانک ها باید طبقه بندی شود، افزود: بانک توسعه ای نداریم که باید با پشتیبانی و منابع دولت ایجاد کنیم همچنین اقتدار بانک مرکزی ایجاد می‌شود و دیون دولت حتما باید به بانک ها پرداخت شود؛ باید انضباط بخشی در منابع بودجه ایجاد شود.

هیچ بدهی جز در قالب اوراق برای دولت نمی پذیریم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: پایه مالیاتی با ایجاد PIT رشد باید داده شود؛ تعهدات و بدهی‌های دولت باید قاعده‌مند شود؛ هیچ بدهی جز در قالب اوراق برای دولت نمی پذیریم.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه 8 تیر 1403 برگزار می‌شود.

«سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

این خبر تکمیل می‌شود...

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
قاضی‌زاده هاشمی: راهکار دولت خانواده برای اصلاح امور، مردم هستند 2