سه‌شنبه 3 مهر 1403

قالیباف: حل مشکلات اقتصادی در گرو فرهنگ جهاد و شهادت است

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
قالیباف: حل مشکلات اقتصادی در گرو فرهنگ جهاد و شهادت است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمدباقر قالیباف عصر امروز در دیدار جمعی از جانبازان شبکه ملی ایثارگران ضمن تبریک و گرامیداشت هفته دفاع مقدس که یادآور ایثارگری یکایک رزمندگان است، با بیان اینکه خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران امروز نمادی از دفاع مقدس هستند، اظهار داشت: گرامیداشت این هفته باید به گونه‌ای باشد که شاهد کارآمدی فرهنگ دفاع مقدس در جامعه باشیم و باور کنیم که امروز...

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمدباقر قالیباف عصر امروز در دیدار جمعی از جانبازان شبکه ملی ایثارگران ضمن تبریک و گرامیداشت هفته دفاع مقدس که یادآور ایثارگری یکایک رزمندگان است، با بیان اینکه خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران امروز نمادی از دفاع مقدس هستند، اظهار داشت: گرامیداشت این هفته باید به گونه‌ای باشد که شاهد کارآمدی فرهنگ دفاع مقدس در جامعه باشیم و باور کنیم که امروز حل مشکلات اقتصادی نیازمند فرهنگ جهاد و شهادت است.

رئیس مجلس ادامه داد: در دوران دفاع مقدس هیچکس به‌دنبال منافع خود نبود بلکه جان خود را نیز فدا می‌کرد از این رو برای حل مشکلات مختلف کشور از جمله مسائل اقتصادی نیز باید با پرهیز از رویکردهای منفعت گرایانه، فقط برای مردم و کشور کار و تلاش کنیم؛ آن زمان رزمندگان برای مرخصی رفتن نیز به یکدیگر تعارف می‌کردند و هرکس تلاش می کرد، دیگری را به مرخصی بفرستد و همین روحیه و همین فرهنگ باعث شد در جنگ تحمیلی مقابل ابرقدرت ها بایستیم.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که رزمندگان نه تنها برای حضور در جبهه هیچگونه پیش شرطی نداشتند بلکه به صورت داوطلبانه به جبهه آمده بودند، عنوان کرد: ما نیز باید با همین رویکرد برای حل مشکلات به سمت آنها برویم که خود نوعی فرهنگ است که از طریق حفظ ارزش‌های دفاع مقدس به دست می‌آید.

قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه هرچقدر خود ایثارگران در اداره امور این قشر دخیل باشند، کار بهتر پیش می‌رود، اظهار داشت: شاید این کار دچار اشکالاتی باشد اما محاسن آن بیشتر است، لذا باید اجازه داد جریانات ایثارگری خودشان به مسائل حوزه خودشان ورود کنند چرا که درد مشترک داشته و زبان یکدیگر را بهتر می‌فهمند.

وی اضافه کرد: ما در مجلس قصد داریم 12 هزار قانون را با تنقیح به کمتر از 4 هزار قانون برسانیم و در نهایت کل قوانین را به 51 قانون جامع تبدیل کنیم تا قوانین مربوط به هر حوزه در یک مجلد قانونی تجمیع شود تا هر مدیری براساس منافع و برداشت خود از قانون عمل نکند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با تأکید بر اینکه با تصویب قوانین متعدد مشکلات حل نمی‌شود عنوان کرد: قوانین باید شفاف، کاربردی، خلاصه و با تعداد کم باشد اما متأسفانه شاهد تورم در حوزه قوانین هستیم.

وی با تاکید بر این که قانون برنامه هفتم پیشرفت باید پایه و اساس سایر قوانین باشد که بعد از این به تصویب می‌رسند؛ گفت: اجرای صحیح احکام قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور، تحول در حل مشکلات ایثارگران را در پی خواهد داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: موضوعات مسکن، درمان و تجهیزات پزشکی جانبازان نیز باید به صورت جامع دیده شود.

در ابتدای این جلسه جانبازان حاضر به بیان برخی دغدغه‌ها و مطالبات این قشر پرداختند. آنها با بیان اینکه 36 سال که از پایان جنگ تحمیلی گذشته، علیرغم قوانین موجود و دستورات مسئولان در حوزه حمایت از جانبازان جنگی همچنان مشکلات این قشر پابرجا است، خواستار تشکیل کمیته‌ای جهت برگزاری جلسات مستمر با نمایندگان جانبازان برای رسیدگی به مسائل آنها به ویژه مسائل درمانی جانبازان به خصوص جانبازان معسر شدند.

این جانبازان معتقد بودند بنیاد شهید در برخی دوره‌های خود رسیدگی چندانی به وضعیت جانبازان نمی‌کرد و وقفه‌ای در کار آن افتاده بود که مهمترین این اقدامات که باید جدی گرفته شود، مسائل مربوط به معیشت و درمان است و تعلل در درمان جانبازان به هیچ وجه پذیرفته شده نیست.

یک نماینده از سوی قشر آزاده نیز ضمن طرح مسائل آزادگان و خانواده آنها خواستار اعطای جایگاه حقوقی به انجمن‌های ایثارگری شد تا بتوانند موضوعات خود را پیگیری کنند.