چهارشنبه 28 شهریور 1403

قیمت بیت کوین به کف بازار ارز دیجیتال رسید؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
قیمت بیت کوین به کف بازار ارز دیجیتال رسید؟

رالی بازگشت قیمت بیت کوین (BTC) باعث شده تا این ارز دیجیتال از کف 49,577 دلار در تاریخ 5 آگوست (15 مرداد) به 60,625 دلار برسد که معادل 20% افزایش است. این روند صعودی همچنین در بازار آلت کوین‌ها مشاهده می‌شود، به‌طوری که ارزش کل بازار به 2 تریلیون دلار بازگشته و از 5 آگوست (15 مرداد) تاکنون 20.5% رشد داشته است.

تریدرها در حال حاضر به دنبال نشانه‌هایی هستند که نشان دهد آیا بازار ارزهای دیجیتال به نقطه کف خود رسیده و مراحل اولیه تغییر روند را آغاز کرده است یا خیر. برخی از تحلیلگران معتقدند که سرمایه‌گذاران در انتظار تصمیم فدرال رزرو درباره کاهش نرخ بهره در جلسه آینده FOMC هستند که برای 18 سپتامبر (28 شهریور) برنامه‌ریزی شده است. با اینکه پیش‌بینی می‌شود فدرال رزرو نرخ بهره را به محدوده 5% تا 5.25% کاهش دهد، اما هنوز عدم قطعیت قابل توجهی در مورد وضعیت اقتصاد ایالات متحده وجود دارد.

در تاریخ 12 سپتامبر (22 شهریور)، شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) ایالات متحده نشان‌دهنده کاهش تورم در مقایسه با سال گذشته بود، در حالی که شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) برای ماه آگوست (مرداد) افزایش ماهانه را نشان داد. علاوه بر این، تعداد بیکاران با 230,750 نفر بیشتر از پیش‌بینی 227,000 نفر گزارش شد.

از زمان افزایش نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو در سال 2023، هزینه‌های بهره روی کسری بودجه در نیمه اول سال 2024 به میزان 23% افزایش یافته است. هزینه‌های بهره بر کسری بودجه مبلغی است که دولت برای پرداخت بهره روی بدهی‌هایش صرف می‌کند. وقتی دولت برای تأمین کسری بودجه خود وام می‌گیرد، باید به سرمایه‌گذاران سود بپردازد. این هزینه‌های بهره، بار مالی اضافی برای دولت ایجاد می‌کند. بانک مرکزی تأکید کرده که نیاز به مشاهده داده‌های تورمی خوب بیشتری دارند تا اطمینان حاصل شود قبل از اینکه کاهش نرخ بهره را مد نظر قرار دهند، تورم به مسیر پایدار 2% فدرال رزرو نزدیک شده باشد.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در اظهارات خود در اواخر آگوست (مرداد) تأکید کرد که زمان کاهش نرخ کلیدی فدرال رزرو فرا رسیده است.

یکی از نشانه‌های کلیدی که نشان می‌دهد ممکن است اصلاح قیمت بازار ارزهای دیجیتال به کف خود نزدیک شده باشد، از بازارهای سنتی ناشی می‌شود. انتظار از بهبود شرایط کلان اقتصادی موجب شده است که سرمایه‌گذاران بیشتر به سمت ریسک‌پذیری روی آورند. شاخص راسل 2,000 که شرکت‌های با سرمایه متوسط و کوچک‌تری در ایالات متحده را زیرنظر می‌گیرد، در هفته گذشته 4.3% افزایش یافته است. شاخص S&P 500 نیز در هفته گذشته 3.56% رشد کرده است.

تسلیم احساسی حاکی از به کف رسیدن قیمت است

ترس شدید معمولاً نشان‌دهنده کف‌های بازار است، زیرا سرمایه‌گذاران در هولد دارایی‌ها محتاط‌تر می‌شوند و تمایل بیشتری به استفاده از ارزهای فیات یا استیبل‌کوین‌ها دارند.

تریدرهای با تجربه ترجیح می‌دهند زمانی که شاخص‌های احساسات مانند شاخص ترس و طمع کریپتو (Crypto Fear & Greed Index) به ترس شدید اشاره می‌کنند، دست به خرید بزنند و زمانی که این شاخص، طمع را نشان می‌دهد، میزان تعامل خود را کاهش دهند.

بر اساس این معیار، ترس شدید می‌تواند نشانه‌ای از نگرانی بیش از حد سرمایه‌گذاران باشد. با این حال، می‌تواند فرصت خریدی فراهم کند؛ چرا که سرمایه از دست‌های ضعیف خارج می‌شود.

احساسات فعلی بازار «ترس» است. اکنون این شاخص که در سطح 32 قرار دارد و نسبت به مقادیر زیر 20 اوایل آگوست (مرداد) که نشان‌دهنده «ترس شدید» بود، افزایش یافته است.

خوانش‌های «ترس شدید» معمولاً با فروش در سقف‌های گذشته همزمان بوده است. طبق گفته سنتیمنت (Santiment)، تغییرات قابل توجهی در احساسات جمعی در هفته گذشته مشاهده شد؛ به طوری که «نسبت نظرات مثبت بیش از دو برابر تعداد نظرات منفی» برای اولین بار در 12 ماه اخیر شده است.

سنتیمنت هشدار می‌دهد که چنین تغییر ناگهانی در خوشبینی جمعی نگران‌کننده است؛ زیرا «قیمت‌ها معمولاً زمانی که این سطح از فومو (FOMO) مشاهده می‌شود، به سقف خود می‌رسند». سنتیمنت در ادامه افزود:

به دنبال آن باشید که تریدرها روند را کند کرده و دوباره شروع به فاد (FUD) کنند. هنگامی که جمعیت دوباره شروع به ابراز تردید کند، بیت کوین شروع به آزمایش سقف مارس خود خواهد کرد.

طبق داده‌های کریپتوکوانت، ماینرهای بیت‌کوین در حال گسترش عملیات خود هستند؛ زیرا هش ریت (HashRate) شبکه به رکورد جدیدی در اوایل ماه جاری رسید.

هش ریت شبکه بیت‌کوین در تاریخ 1 سپتامبر (11 شهریور) به رکورد جدید 742 اگزاهش در ثانیه (EH/s) رسید که از کاهش 10% در اوایل جولای، بازیابی خوبی تجربه کرده است. این افزایش، پس از کاهش اخیر قیمت بیت کوین و رکورد کف میزان قیمت هش یا متوسط درآمد بر اساس میزان قدرت استخراج، اتفاق افتاده است. این نشان‌دهنده احساسات مثبت در میان ماینرها پس از دوره‌ای از فروش در ماه‌های اخیر است.

هش ریت به مجموع قدرت محاسباتی استفاده شده برای تأمین امنیت و تأیید تراکنش‌های جدید در شبکه بیت‌کوین اشاره دارد. میلیون‌ها محاسبه هر ثانیه برای «برنده شدن» در بلاک‌های جدید انجام می‌شود که به طور کلی به آن استخراج گفته می‌شود.

با افزایش هش ریت شبکه، هزینه استخراج بیت‌کوین نیز افزایش می‌یابد؛ زیرا ماینرها مجبور به ارتقاء به دستگاه‌های استخراج قدرتمندتر، گسترش عملیات و استفاده بیشتر از برق برای حفظ رقابت هستند. همچنین، سختی استخراج بیت‌کوین نیز به بالاترین سطح خود رسید که در نمودار زیر نشان داده شده است.

افزایش هش ریت و نرخ سختی بالا همچنان بر درآمد ماینرها تأثیر می‌گذارد. آگوست 2024 بدترین ماه برای سودآوری ماینرها از سپتامبر 2023 بود، زیرا شرکت‌های بزرگ استخراج با فشاری بر درآمد از منابع مختلف روبرو شدند.

این کاهش درآمد و هزینه‌های بالا باعث شده است که شرکت‌های استخراج به بررسی گزینه‌های مختلف برای افزایش درآمد و ادامه فعالیت خود بپردازند؛ این در حالی است که تعدادی دیگر، اقدام به تعطیل کردن عملیات خود کرده‌اند. این امر، منجر به پدیده‌ای به نام تسلیم ماینرها (Miner Capitulation) می‌شود که معمولاً در نزدیکی کف‌های محلی در بازارهای گاوی مشاهده می‌شود.