دوشنبه 9 مهر 1403

قیمت شیرخام خراسان شمالی به شرایط پیش از کرونا بازگشت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
قیمت شیرخام خراسان شمالی به شرایط پیش از کرونا بازگشت

بجنورد - ایرنا - قیمت شیرخام در خراسان شمالی که به علت کرونا، کاهش یافته بود در روزهای اخیر با افزایش 35 درصدی، به شرایط پیش از کرونا بازگشته است.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در اوایل اسفندماه پارسال، قیمت شیرخام، به کمتر از قیمت مصوب آن رسید به طوری که با نرخ کمتر از 20 هزار ریال به ازای هر کیلوگرم کاهش یافته بود.

مهدی شکاری اظهار داشت: عرضه و تقاضا، تعیین کننده قیمت شیر خام است، با توجه به کاهش میزان مصرف شیر و پایین بودن میزان تقاضا برای این محصول، قیمت هم کاهش یافت اما اکنون به شرایط پیش از کرونا بازگشته است.

وی افزود: اکنون قیمت شیرخام تحویلی به کارخانه های لبنی، 26 هزار تا 27 هزار ریال به ازای هر کیلوگرم است.

شکاری خاطرنشان کرد: شیر خریداری شده از دامداری های سنتی هم به علت بالابودن میزان بار میکروبی، 24 هزار ریال است که البته از قیمت مصوب که 23 هزار و 900 ریال است، بالاتر است.

وی افزود: در این استان 61 واحد گاوداری شیری صنعتی فعال وجود و سالانه 174 هزار تن شیر خام در استان تولید می شود.

مدیرامور دام سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: در روزهای اخیر قیمت نهاده های دامی که با ارز دولتی وارد کشور می شود افزایشی نداشته است و برای حمایت از دامداران هشت هزار و 553 تن جو با قیمت مصوب میان دامدادان استان توزیع شده است.

مدیرعامل شرکت گاوداران بجنورد هم در این باره گفت: شیرخام به ازای هر کیلوگرم از این محصول، 26 هزار ریال تا 27 هزار ریال در کارخانه، خریداری می شود البته قیمت شیر، بسته به عرضه و تقاضا است و احتمال افزایش قیمت این محصولات در روزهای آتی وجود دارد.

حسینعلی حصاری اظهار داشت: شیر فله ای که از دامدار خریداری می شود، هنوز هم پایین قیمت مصوب است و به ازای هر کیلوگرم، 19 هزار تا 20 هزار ریال است.

وی افزود: 70 درصد از هزینه دامداری ها، مربوط به تامین خوراک دام است و در این زمینه، قیمت نهاده ها تاثیر زیادی در افزایش قیمت تمام شده تولید دارد.

بر اساس اعلام مسوولان، سرانه مصرف شیر در کشور 102 کیلوگرم و در خراسان شمالی 140 کیلوگرم است.

در خراسان شمالی، بیش از 2 میلیون راس دام سبک و بیش از 60 هزار راس دام سنگین نگهداری و پرورش داده می شود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*