یک‌شنبه 27 خرداد 1403

قیمت طلا در جستجوی جهت / رالی طلای جهانی متوقف شد!

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
قیمت طلا در جستجوی جهت / رالی طلای جهانی متوقف شد!

قیمت طلا در روز پنج‌شنبه (23می)، پس از از دست دادن رالی اخیر و کاهش بیش از یک درصد، بی‌ثبات بود؛ زیرا معامله‌گران از انتظارات خود از کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا در سال جاری عقب‌نشینی کردند.

قیمت طلا به عنوان یکی از ارزشمندترین فلزات گرانبها، همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران و فعالان بازار بوده است. نوسانات این فلز زرد رنگ، می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله تحولات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در سطح جهانی قرار گیرد.

طلا به عنوان یک دارایی امن، همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده است. اطلاع از قیمت روز طلا، به سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری آگاهانه برای خرید و فروش این فلز گرانبها کمک می‌کند.

همچنین این فلز گرانبها، به عنوان یکی از فلزات پرکاربرد در ساخت زیورآلات، همواره مورد توجه مصرف‌کنندگان بوده است. اطلاع از قیمت روز طلا، به مصرف‌کنندگان در خرید آگاهانه این فلز گرانبها کمک می‌کند.

طلای زرد، فلزی که از دیرباز به عنوان ذخیره ارزش و پناهگاه امن در برابر ناملایمات اقتصادی و سیاسی شناخته می‌شود، همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران، فعالان بازار و مصرف‌کنندگان بوده است. قیمت این فلز گرانبها، تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله تحولات اقتصاد کلان جهانی، نرخ تورم، نوسانات ارز، تنش‌های سیاسی و اجتماعی، دستخوش نوساناتی می‌شود.

سرمایه‌گذاران با رصد قیمت روز طلا، می‌توانند در مورد خرید، فروش یا نگهداری این فلز ارزشمند تصمیمات آگاهانه‌ای اتخاذ کنند. تحلیلگران اقتصادی نیز با بررسی روند قیمتی طلا، می‌توانند پیش‌بینی‌هایی در مورد وضعیت آینده اقتصاد ارائه دهند.

مصرف‌کنندگان نیز برای خرید زیورآلات طلا، با اطلاع از قیمت روز، می‌توانند انتخابی هوشمندانه داشته باشند و از خرید آگاهانه لذت ببرند.

عواملی مانند رشد اقتصادی، نرخ تورم، نرخ بهره و نوسانات نرخ ارز، بر قیمت طلا تاثیر بسزایی می‌گذارند. به عنوان مثال، در دوره‌های رکود اقتصادی، تقاضا برای طلا به عنوان ذخیره ارزش افزایش می‌یابد و قیمت آن بالا می‌رود.

هر اونس طلا نقطه ای به 2377 دلار و 48 سنت رسید. شمش روز دوشنبه به رکورد 2449 دلار و 89 سنت رسید. طلای آمریکا با 0.6 درصد کاهش به 2378 دلار و 20 سنت رسید.

بر اساس صورت جلسه نشست بانک مرکزی ایالات‌متحده از 30 آوریل تا اول می، مقامات فدرال رزرو نشان دادند که برای دستیابی به اعتماد بیشتر نسبت به حرکت تورم به 2 درصد، بیشتر از آنچه قبلاً پیش‌بینی شده بود، زمان می‌برد.

داده‌های اخیر حاکی از آن است که تورم ایالات‌متحده روند نزولی خود را از سر گرفته است اما برخی از سیاست‌گذاران فدرال‌رزرو در کاهش زودهنگام نرخ‌ها محتاط بودند اما نیاز به افزایش را رد کردند. شرط‌بندی معامله‌گران نشانه‌ای از شک وتردیدهای فزاینده است که فدرال رزرو بیش از یک بار در سال 2024 نرخ بهره را کاهش خواهد داد.

شمش به عنوان محافظ تورم شناخته می شود، اما نرخ های بالاتر هزینه فرصت نگهداری طلای بدون بازده را افزایش می‌دهد. دیوید سولومون، مدیرعامل گلدمن ساکس گفت که انتظار ندارد فدرال رزرو نرخ بهره را در سال جاری کاهش دهد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با 0.7 درصد کاهش به 30.56 دلار رسید، پلاتین 0.4 درصد کاهش یافت و به 1031 دلار و چهار سنت رسید و پالادیوم 1.5 درصد کاهش یافت و به 985 دلار رسید.