یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

لاریجانی: ابرپروژه شتابگر ملی تا 8 سال آینده تکمیل می‌شود / «چشمه نور» شکافته خواهد شد! + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
لاریجانی: ابرپروژه شتابگر ملی تا 8 سال آینده تکمیل می‌شود / «چشمه نور» شکافته خواهد شد! + فیلم

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مراسم بزرگداشت ملی مقاومت و گرامیداشت روز دانشجو، عصر چهارشنبه (15 آذر 1402) به همت بسیج دانشجویی در دانشگاه تهران برگزار شد. در این مراسم «محمدجواد لاریجانی» مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با توضیح برنامه‌های جاری در این سازمان گفت: رصدخانه ملی ایران نخستین پروژه بزرگ علوم بنیادی در ایران است که با هدف ساخت رصدخانه‌ای نجومی با تلسکوپی پیشرفته...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مراسم بزرگداشت ملی مقاومت و گرامیداشت روز دانشجو، عصر چهارشنبه (15 آذر 1402) به همت بسیج دانشجویی در دانشگاه تهران برگزار شد. در این مراسم «محمدجواد لاریجانی» مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با توضیح برنامه‌های جاری در این سازمان گفت: رصدخانه ملی ایران نخستین پروژه بزرگ علوم بنیادی در ایران است که با هدف ساخت رصدخانه‌ای نجومی با تلسکوپی پیشرفته برای ترویج پژوهش‌های نجومی و توسعه تکنولوژی‌های مرتبط با آن شکل گرفته است. عامل توسعه این طرح رشد بیش از یک دهه آموزش عالی نجوم در ایران است. این رصدخانه بیش از 160 هزار قطعه دارد که این‌ها در طول 22 سال کنار هم قرار گرفته است. وی افزود: طرح شتابگر ملی یا چشمه نور، ده برابر پروژه رصدخانه ملی است. طرح شتابگر ملی تا 8 سال آینده به نتیجه خواهد رسید و 30 درصد آن پیشرفت داشته است. لاریجانی گفت: در طرح شتابگر ملی هسته‌های اتمی را به وسیله الکترون‌های پرشتاب مورد حمله قرار می‌دهیم و از تشعشع آن‌ها اطلاعات زیادی را از ماهیت ذرات اتمی به دست می‌آوریم که کاربری‌های فراوان دارد.

وی افزود: شتابگر خطی که یادگار مرحوم شهید شهریاری است، سال آینده رونمایی شده و وارد سرویس دهی خواهد شد. هرگز فراموش نمی‌کنم یک روز شنبه بود که برای پروژه شهید شهریاری چک نوشتم و سه‌شنبه همان هفته ایشان را ترور کردند و شهید شد. اما این پروژه ادامه پیدا کرد و شتابگر خطی ساخته شد و ان شالله منتقل خواهد شد.