شنبه 1 اردیبهشت 1403

لزوم رقابت پذیری کالاهای ایرانی برای صادرات / صادرات در صورت رقابت پذیری بودن کالاها افزایش می یابد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
لزوم رقابت پذیری کالاهای ایرانی برای صادرات / صادرات در صورت رقابت پذیری بودن کالاها افزایش می یابد

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: من معتقد هستم اگر محصولات ایرانی در بازارهای خارجی رقابت پذیر باشد نه تنها می تواند بازار خود را تثبیت کند بلکه صادرات نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی یگانه فرد در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه غیرواقعی شدن قیمت‌ها واحدهای تولیدی که از رانت برای صادرات استفاده می کردند مانند ماکارونی صادراتشان کاهش پیدا خواهد کرد، اظهار کرد: ماکارونی به دلیل قیمت تمام شده پایین امکان رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی در بازار کشورهای همسایه را داشت.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته این واحدهای صنفی با ارز ارزان می‌توانستند صادرات داشته باشند، ابراز کرد: طبیعتاً با واقعی شدن قیمت ها قیمت تمام شده این واحدهای تولیدی نیز واقعی می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه واحدهای تولیدی که قبلاً با استفاده از رانت امکان صادرات برایشان فراهم بود در صورت رقابت پذیر بودن کالاهایشان در بازار خارجی امکان صادرات خواهند داشت، تصریح کرد: متاسفانه ارز ارزان را در اختیار برخی از واحدهای تولیدی گذاشته بودند که این واحدهای تولیدی با استفاده از این رانت، سرمایه زیادی را برای خود کسب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه واقعی شدن قیمت‌ها منجر به بروز فشار اقتصادی در دهک‌های پایین جامعه خواهد شد، عنوان کرد: اگر واقعی شدن قیمت‌ها در زمان‌های قبل انجام می‌شد فشارهای کمتری به مردم وارد می آمد.

یگانه فرد با بیان اینکه صادرات کالاهایی که وابسته به ارز 4200 تومانی بود طبیعتا با واقعی شدن قیمت‌ها دچار مشکل خواهند شد، ادامه داد: صادرات بقیه کالاهایی که وابسته به ارز ترجیحی نبودند تغییری نخواهد کرد.

وی با اشاره به افزایش قیمت کالاها به ویژه کالاهای اساسی در بازارهای خارجی، افزود: این افزایش قیمت‌ها جهانی است و رقبای صادراتی ایران نیز دچار این افزایش قیمت تمام شده برای تولید کننده ها هستند.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه صادرکنندگان باید در بازار رقابتی خارجی به نحوی نقش آفرینی کنند تا این افزایش قیمت‌ها نتوانند بازار هدف ما را تحت‌الشعاع قرار دهد، خاطرنشان کرد: این امر نیازمند حمایت‌های دولتی و باز شدن برخی از گره‌های صادراتی است تا تولید کننده و صادر کننده بتواند بازارهای خارجی را برای خود تثبیت کند.

وی بیان کرد: نیاز کشورهای همسایه به کالاهای اساسی و جنگ روسیه و اوکراین بازار کشورهای همسایه را برای صادرات مساعد کرده است، ابراز کرد: بازار کشورهای همسایه نیازمند کالاهای مختلف از جمله کالاهای اساسی است.

یگانه فرد بیان کرد: من معتقد هستم اگر محصولات ایرانی در بازارهای خارجی رقابت پذیر باشد نه تنها می‌تواند بازار خود را تثبیت کند بلکه صادرات نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام /