شنبه 29 اردیبهشت 1403

"لینک‌های آلوده" همچنان قربانی می‌گیرند / هشدار چندباره پلیس فتا

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
"لینک‌های آلوده" همچنان قربانی می‌گیرند / هشدار چندباره پلیس فتا

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در خصوص روش‌های جدید شیادان مجازی و افزایش پرونده‌های هک و دسترسی غیرمجاز به شبکه‌های اجتماعی شهروندان هشدار داد.

- اخبار اجتماعی -

سرهنگ داوود معظمی گودرزی؛ رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: در روزهای گذشته تعداد پرونده‌های تشکیلی در زمینه هک و دسترسی غیرمجاز در پایتخت افزایش داشته و در این مدت کاربران بسیاری قربانی این موضوع شده‌اند.

وی افزود: این شیادان اینترنتی ترفندهای مختلفی برای انجام اقدامات مجرمانه خود دارند، از مرسوم‌ترین آنها می‌توان به ارسال لینک‌های آلوده و ترغیب افراد به کلیک کردن بر روی آن و نصب بدافزار بدون اطلاع آنها اشاره کرد که در نهایت منجر به دسترسی غیرمجاز به شبکه‌های اجتماعی قربانیان می‌شود.

معظمی گودرزی با تشریح ماده 1 قانون جرائم رایانه‌ای ادامه داد: هر کس به طور غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از 000 /000 /20 تا 000 /000 /80 ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با اشاره به عدم نصب برنامه از منابع ناشناس و نامعتبر افزود: فریب نرم‌افزارهای هک و... را نخورید و به هیچ عنوان از منابع غیر رسمی اقدام به دانلود و نصب نرم‌افزار نکنید و نصب برنامه‌های مورد نیاز خود را صرفاً از طریق منابع معتبر انجام دهید چرا که مجرمین سایبری با پوشش‌ها و عناوین مختلف در کمین هستند تا با ارسال بدافزار بر روی تلفن همراه شما اقدامات مجرمانه خود را آغاز کنند.

کاهش جرائم فیشینگ و کلاهبرداری اینترنتی با همکاری وزارت ارتباطات و پلیس فتا

این مقام انتظامی با اشاره به لزوم فعالسازی تایید هویت دو مرحله‌ای برای شبکه‌های اجتماعی بیان کرد: باید در هنگام فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی را رعایت کرده و از در اختیار گذاشتن اطلاعات حساب کاربری خود به دیگران خودداری کنید.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با اشاره به عدم اعتماد به هویت‌ها در فضای مجازی به شهروندان توصیه کرد: در صورتی که پیامی در شبکه‌های اجتماعی از سوی دوستان و یا آشنایانتان مبنی بر درخواست واریز وجه دریافت کردید، حتما از طرق دیگر نظیر برقراری تماس تلفنی صحت محتوای پیام ارسالی را قبل از واریز وجه احراز نمایید و در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.gov.ir و یا طی تماس با مرکز فوریت‌های سایبری با شماره 096380 با کارشناسان ما در میان بگذارید.