دوشنبه 28 خرداد 1403

ماجرای وقتی موتور هلیکوپتر هاشمی در آسمان خاموش شد

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
ماجرای وقتی موتور هلیکوپتر هاشمی در آسمان خاموش شد

آیت الله هاشمی در خاطرات خود در روز 12 تیر سال 1369 نوشت: با هلی‌کوپتر از [اردوگاه] منظریه به‌سوی مناطق زلزله زده پرواز کردیم. وزیر کشور و معاونان و محسن همراه بودند. در حدود منطقه آبیک [در نزدیکی قزوین]، یک موتور هلی‌کوپتر در فضا خاموش شد؛ همان‌جا در مزرعه یونجه کنار کارخانه سیمان آبیک فرود آمدیم. چون هلی‌کوپتر دو موتور داشت، به خیر گذشت. هنگام فرود چند متری روی زمین کشیده شد و آرام...

آیت الله هاشمی در خاطرات خود در روز 12 تیر سال 1369 به بیان جزئیات حادثه برای هلیکوپتر حامل خود پرداخته است.

متن کامل خاطره رئیس جمهوری وقت در زیر آمده است:

در اخبار صبح، خبر تلف شدن صد‌ها زایر مکه در تونل جدیدالاحداث بین مکه و عرفات آمده بود که تا شب معلوم شد به اعتراف رسمی عربستان سعودی، عدد تلفات به 1426 نفر رسیده است. خبر دیگر هم اینکه کنگره حزب کمونیست شوروی، با تنزل و تزلزل حزب، شروع به‌کار کرده است.

با هلی‌کوپتر از [اردوگاه] منظریه به‌سوی مناطق زلزله زده پرواز کردیم. وزیر کشور و معاونان و محسن همراه بودند. در حدود منطقه آبیک [در نزدیکی قزوین]، یک موتور هلی‌کوپتر در فضا خاموش شد؛ همان‌جا در مزرعه یونجه کنار کارخانه سیمان آبیک فرود آمدیم. چون هلی‌کوپتر دو موتور داشت، به خیر گذشت. هنگام فرود چند متری روی زمین کشیده شد و آرام گرفت. هلی‌کوپتر شنوک که همراهان را حمل می‌کرد، همان‌جا فرود آمد و سفر را با آن ادامه دادیم. همراهان دستپاچه شده بودند.

قرار بود اول در رازبیان و سپس در گشت رود قزوین بنشینیم که به خاطر ابری بودن منطقه، هلی‌کوپتر‌ها نتوانستند برسند؛ ناچار از سومین بخش برنامه آغاز کردیم. در منطقه قاقازان تاکستان در روستای بیگ‌کندی فرود آمدیم. مردم اجتماع کرده بودند. این روستا 215 خانوار داشت که تقریباً همه خانه‌ها خراب شده است و همه مردم در چادر زندگی می‌کنند. تلفات جانی کم بوده: 12 نفر. مردم ابراز احساسات پرشوری نمودند. برایشان صحبت کردم. خواست عمده آن‌ها ساخت مسکن مناسب است و بعضی‌ها خواهان انتقال محل روستا به کنار جاده بودند؛ از کمک‌رسانی راضی بودند.

منبع: انتخاب هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

ماجرای وقتی موتور هلیکوپتر هاشمی در آسمان خاموش شد 2