دوشنبه 16 مهر 1403

ماهواره ظفر 1 آماده پرتاب قرار گرفت / جزئیات ساخت ظفر 2 تا سال آینده

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
ماهواره ظفر 1 آماده پرتاب قرار گرفت / جزئیات ساخت ظفر 2 تا سال آینده

اقتصادنیوز: رئیس دانشگاه علم و صنعت از ساخت ماهواره ارتباطی ظفر 1 خبر داد و گفت: فرایند ساخت این ماهواره در دانشگاه به اتمام رسیده و در مرحله پرتاب قرار دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، داوود یونسیان ضمن بیان این مطلب از برنامه ساخت دو ماهواره جدید توسط دانشگاه علم و صنعت خبر داد و گفت: ما یک ماهواره مخابراتی با دقت تصویربرداری خوب (تصویر رنگی با رزولوشن 16.5 متر) به نام ظفر 1 را در دانشگاه طراحی کردیم که تست‌های این ماهواره به پایان رسیده است؛ بنابراین در همین سال جاری پرتاب می‌شود.

وی افزود: ماهواره دیگری نیز با عنوان ظفر 2 با دقت تصویربرداری بالاتر (1.5 متر) در دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی شده است که در مراحل نمونه‌سازی، تست نمونه و تولید محصول نهایی است که به نظر، سال آینده رونمایی می‌شود؛ اما ماهواره قبلی، برای پرتاب تحویل داده شده است.

یونسیان با اشاره به ساخت 4 ماهواره در دانشگاه علم و صنعت گفت: ماهواره اول دانشگاه «نوید»، دومی «تدبیر» و سومی و چهارمی نیز با عنوان «ظفر 1» و «ظفر 2» نامگذاری شده‌اند.

خبر مرتبط پخش برنامه شبکه‌های ماهواره‌ای از تلویزیون

اقتصادنیوز: روزنامه اطلاعات 14 مهرماه 1384 در صفحه اصلی خود از پخش برنامه شبکه‌های ماهواره‌ای از تلویزیون خبر داد.

وی افزود: اولین ماهواره ساخت دانشگاه علم و صنعت ایران، ماهواره نوید بود که با موفقیت پرتاب شد. این ماهواره، یک ماهواره مخابراتی / سنجشی با دقت تصویربرداری 400 متر بود. همچنین ماهواره ظفر 1 نیز از سال 1398 با دو ماموریت مخابراتی و تصویربرداری (با دقت 100 متر) ساخته شد. ماهواره چهارم نیز با ماموریت تصویربرداری با دقت 16.5 متر و انتقال داده از زمین به فضا و برعکس، به فضا پرتاب خواهد شد.

یونسیان خاطرنشان کرد: سه پارامتر اصلی در موفقیت‌آمیز بودن ماهواره نقش دارد؛ ابتدا بحث پرتاپ آن است که این بخش در حوزه فعالیت دانشگاه نیست. دوم، قرار گرفتن ماهواره در مدار است و سوم، کارایی خود ماهواره می باشد. هر دو ماهواره‌ای که تا امروز از دانشگاه علم و صنعت ایران به فضا پرتاب شده، در وظایفی که باید انجام دهند، موفق بوده‌اند.

رییس دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: ساخت ماهواره چهارم این دانشگاه به سفارش سازمان فضایی کشور به دانشگاه صورت می گیرد، این ماهواره نیز با ماموریت انتقال داده بین زمین و فضا با دقت، سرعت بیشتر و حجم بالاتر همینطور تصویربرداری با دقت بالا ساخته خواهد شد.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
ماهواره ظفر 1 آماده پرتاب قرار گرفت / جزئیات ساخت ظفر 2 تا سال آینده 2