دوشنبه 16 مهر 1403

مبارزه با آفت ملخ در 24 هزار هکتار از اراضی طارم انجام شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مبارزه با آفت ملخ در 24 هزار هکتار از اراضی طارم انجام شد

زنجان - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: مبارزه با آفت ملخ در حدود 24 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان طارم انجام شد.

جواد تاراسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ملخ‌ها از جمله خطرناک‌ترین آفات محصولات کشاورزی هستند که به علت تنوع گونه‌ای و تغذیه‌ای می‌توانند به فرآورده‌های زراعی، باغی مراتع و جنگل‌ها خسارت وارد کنند.

وی اظهارداشت: از آنجایی که کانون ملخ‌ها دور از مزارع و بیشتر در مراتع است کشاورزان تمایلی به مبارزه با این آفت خارج از مزارع و باغات ندارند به همین جهت آفات عمومی تلقی می‌شوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: چنانچه سطح آلودگی محدود یا تراکم پایین باشد استفاده از سمپاش‌های دستی و شیوه‌های مبارزه ساده مطلوب‌تر می شود و در صورت وسیع و گسترده بودن آلودگی باید از شیوه‌هایی استفاده کرد که در کمترین زمان بیشترین سطح آلوده را پوشش دهد.

تاراسی ادامه داد: استراتژی‌های مختلفی برای مبارزه با ملخ با توجه به شرایط مختلف آب و هوایی و مرحله زندگی آفت به کار می‌رود که باید تلاش شود با آفت ملخ در سنین اولیه پوره مبارزه کرده تا عملیات مبارزه مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه عملیات مبارزه شیمیایی با آفت ملخ در شهرستان طارم از پنجم فروردین سالجاری آغاز شد، اضافه کرد: تیم‌های مبارزه کننده و ردیاب در نقاط مختلف شهرستان طارم همچنان در حال فعالیت هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: عملیات ردیابی و پایش در سطح بیش از 52 هزار هکتار از اراضی شهرستان طارم انجام و سطح حدود 24 هزار هکتار از اراضی نیز توسط نیروهای جهاد کشاورزی شهرستان و نیروهای ستادی سازمان پایش، سمپاشی و نظارت شده است.

تاراسی خاطرنشان کرد: میزان سمپاشی در مدت مشابه سال قبل 14 و 500 هکتار بوده که به دلیل ضرورت کنترل کانون های این آفت برای سال آینده، میزان مبارزه بیش از 60 درصد افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، در حال حاضر نیز در مناطقی که ملخ مراکشی بالدار شده است و همچنین در مناطقی که ملخ‌های بی بال به مزارع و باغات کشاورزان هجوم می‌آورند طعمه مسموم برای مبارزه استفاده می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*