دوشنبه 11 تیر 1403

متحدان آمریکا به دنبال انصراف جو بایدن / رئیس‌جمهوری آمریکا برکنار می‌شود؟

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
متحدان آمریکا به دنبال انصراف جو بایدن / رئیس‌جمهوری آمریکا برکنار می‌شود؟

درخواست‌ها برای کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از محافل سیاسی و داخلی این کشور فراتر رفته و متحدان آمریکا نیز به طور پنهانی از کناره‌گیری بایدن می‌گویند.

در بریتانیا، وزرای محافظه‌کار کابینه به طور خصوصی از دموکرات‌های آمریکا خواستند که چارچوب روابط ویژه را کنار بگذارند و با عباراتی صریح از جو بایدن بخواهند از رقابت‌ها کنار بکشد.

به نوشته تلگراف، سه عضو کابینه ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس به تلگراف گفتند که بایدن باید با فردی بهتر برای شکست دونالد ترامپ عوض شود.

منابع مختلف از دموکرات‌ها خواسته‌اند که از شر بایدن خلاص شوند و او را سریع عوض کنند و گفته‌اند که جایگزین جوان‌تر شانس بیشتری برای پیروزی خواهد داشت.

ظاهرا به جو بایدن گفته شده است که او یک هفته فرصت دارد تا دموکرات‌ها را قانع کند در غیر این صورت پس از عملکرد فاجعه بار در اولین مناظره ریاست جمهوری، برای برکناری او اقدام خواهند کرد. حامیان مالی حزب و نمایندگان کنگره از بایدن خواستند که نامزدی خود را برای انتخاب مجدد در سمت ریاست جمهوری پس از اینکه در اولین مناظره رودررو در کمپین انتخاباتی سال 2024 خطاهای مکرر داشت و در مقطعی کاملاً بی تحرک ماند، کنار بگذارد.

این پیرمرد 81 ساله با صدایی لرزان و خشن به دونالد ترامپ حمله کرد و از سابقه سیاست خود دفاع کرد و چندین بار مکث کرد تا جملات خود را تکرار کند یا خود را اصلاح کند. ترامپ به طور گسترده به عنوان برنده مناظره پنجشنبه شب سی ان ان شناخته شده است.

بعدازظهر جمعه، بایدن در یک سخنرانی در کارولینای شمالی اصرار داشت که هنوز هم می‌تواند در انتخابات پیروز شود، اما به هواداران گفت: «می‌دانم که مرد جوانی نیستم... به خوبی سابق مناظره نمی‌کنم. من به‌عنوان بایدن به شما قول می‌دهم که اگر با جان و دل به این باور برسم که نمی‌توانم این کار را انجام دهم، دیگر نامزد نشوم.

با این وجود، بایدن با درخواست تعدادی از استراتژیست‌ها، کمک کنندگان مالی و سیاستمداران دموکرات برای تعلیق کمپین خود و ایجاد راه برای یک نامزد جوان‌تر در کنوانسیون حزبی امسال در ماه اوت مواجه است. یکی از نمایندگان کنگره به متیو ایگلسیاس، وبلاگ نویس سیاسی ایالات متحده گفت: من فکر می‌کنم رئیس جمهور یک هفته فرصت دارد تا ثابت کند که نمرده است.

دیوید پلوف، که مدیریت مبارزات انتخاباتی باراک اوباما در سال 2008 را بر عهده داشت، به سی ان ان گفت: آنها سه سال با هم فاصله دارند، اما در شب مناظره انگار 30 سال فاصله بود.

دیوید اکسلرود، یکی دیگر از مشاوران اوباما، گفت: «مذاکراتی در مورد اینکه آیا او باید ادامه دهد یا خیر، وجود دارد.»

مارک بوئل، یک کمک کننده مشهور دموکرات گفت: آیا ما وقت داریم که شخص دیگری را در آنجا بگذاریم؟

تعداد کمی از سیاستمداران منتخب ایالات متحده به طور علنی اعلام کرده‌اند که مبارزات انتخاباتی بایدن باید پایان یابد، اما ده‌ها تن از دموکرات‌ها به طور خصوصی نگرانی‌های جدی خود را در مورد سن و توانایی ذهنی او ابراز کرده‌اند. یکی از قانونگذاران به ان بی سی گفت: «زمان صحبت در مورد یک گردهمایی باز و نامزد جدید دموکرات‌ها فرا رسیده است»

طبق قوانین حزب دموکرات حذف بایدن در این مرحله از چرخه انتخابات تقریباً غیرممکن است، اما برخی از اعضای حزب امیدوارند که او داوطلبانه کناره‌گیری کند و از اوباما، هیلاری کلینتون یا همسرش جیل می‌خواهند که او را به انجام این کار تشویق کنند.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.