شنبه 9 تیر 1403

متوسط راندمان آبیاری کشور 46 درصد است

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
متوسط راندمان آبیاری کشور 46 درصد است

امین روشنی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار متوسط راندمان آبیاری کشور 45 تا 46 درصد و استان تهران حدود 62 درصد است.

به گفته او، طی چندسال اخیر 168 رشته قنات به طول 242 کیلومتر مرمت و بازسازی کردیم و از طرفی در راستای صرفه جویی آب در بخش کشاورزی 10 تا 12 برنامه مهم از جمله آبیاری تحت فشار، توسعه کشت گلخانه، معرفی ارقام جدید با نیاز آبی کمتر و کشت ارقام زودرس را در دستور کار داریم.

روشنی با بیان اینکه اصلاح و جایگزینی باغات با استفاده از ارقام تجاری و کشت گیاهان کم آب را در دستور کار داریم، افزود: توسعه کشت حفاظتی، کشت نشایی، آموزش بهره برداران مبنی بر چگونگی استفاده از آب و سامانه‌های نوین آبیاری، انتقال آب با لوله و احداث استخر‌های ذخیره آب در کاهش مصرف آب تاثیر بسزایی دارد.

مدیرآب و خاک جهاد کشاورزی تهران با بیان اینکه استفاده از پساب‌های تصفیه شده در بخش کشاورزی حائز اهمیت است، گفت: استفاده از پساب‌های تصفیه شده از جمله راهکار‌های موثر کمبود آب در دنیا محسوب می‌شود، از این رو دولت در راستای حمایت از سامانه‌های نوین آبیاری و بهینه سازی آب کشاورزی برای هرهکتار آبیاری تحت فشار و کم فشار بخشی را به عنوان کمک بلاعوض پرداخت می‌کند.

به گفته او، دولت در هرهکتار اجرای سامانه‌های آبیاری موضعی قطره‌ای 73 میلیون تومان، آبیاری بارانی 50 میلیون تومان و آبیاری کم فشار 25 میلیون تومان پرداخت می‌کند.

روشنی با بیان اینکه 87 درصد از اراضی استان تهران قابلیت اجرای سامانه نوین آبیاری دارد، گفت: بنابر آمار تاکنون در 16 شهرستان و سطح 83 هزار و 729 هکتار سامانه نوین آبیاری اجرا شده است که براین اساس حدود 55 درصد کل اراضی به سامانه نوین آبیاری تجهیز شدند.

خبرنگار: آزاده محبی

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی