جمعه 30 شهریور 1403

مجازات 59 محکوم اعدامی به حبس تبدیل شد

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
مجازات 59 محکوم اعدامی به حبس تبدیل شد

معاون قضایی قوه قضاییه جزئیات عفو مقام معظم رهبری به مناسبت ولادت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) را تشریح کرد و گفت: مجازات 59 محکوم اعدامی به حبس تبدیل شد.

به گزارش مشرق به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین صادق رحیمی درباره جزئیات عفو و تخفیف مجازات محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی از سوی مقام معظم رهبری که به مناسبت ولادت رسول اکرم (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) انجام شد، اظهار داشت: در این مرحله اسامی 2 هزار و 887 نفر که شرایط استحقاق عفو و تخفیف مجازات را داشتند و پرونده آن‌ها در کمیسیون عفو و بخشودگی بررسی شده بود با تایید ریاست قوه قضاییه به محضر مقام معظم رهبری اعلام و در نهایت عفو آن‌ها مورد موافقت ایشان قرار گرفت.

وی افزود: از مجموع 2 هزار و 887 نفر مشمول عفو و تخفیف مجازات در این مرحله 2 هزار و 745 نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، 11 نفر از محکومان سازمان قضایی نیروهای مسلح و 131 نفر مربوط به محکومان سازمان تعزیرات حکومتی است.

معاون قضایی قوه قضاییه اضافه کرد: از 2 هزار و 745 نفر محکومان محاکم عمومی و انقلاب که مشمول عفو و تخفیف مجازات شده‌اند، هزار و 291 نفر مشمول عفو منتهی به آزادی و مختومه شدن پرونده و هزار و 596 نفر باقیمانده مشمول تخفیف مجازات شدند.

رحیمی درباره محکومان دادگستری‌ها که مشمول عفو رهبری شده‌اند، گفت: 59 نفر از افرادی که در این دوره مشمول عفو شده‌اند، مجازات قطعی آن‌ها اعدام بود که با یک درجه تخفیف، مجازات آن‌ها به حبس تغییر کرده است.

وی افزود: هفت نفر از افراد نیز شرایط اولیه عفو در کمیسیون مرکزی عفو را نداشتند که با درخواست رئیس قوه قضائیه از مقام معظم رهبری و در اجرای ماده 20 آیین‌نامه عفو و بخشودگی مشمول عفو شدند.

معاون قضایی قوه قضاییه اظهار داشت: در این مرحله 140 نفر از محکومان مشمول عفو از محکومان زن، 40 نفر اتباع بیگانه، 39 نفر محکومان امنیتی و 6 نفر زیر 18 سال هستند.