سه‌شنبه 17 مهر 1403

محرومیت 4 ساله سنگین وزن کشتی آزاد ایران به دلیل دوپینگ

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
محرومیت 4 ساله سنگین وزن کشتی آزاد ایران به دلیل دوپینگ

سنگین وزن سابق تیم ملی جوانان ایران به دلیل دوپینگ در رقابت‌های قهرمانی آسیا به مدت 4 سال از حضور در تمامی میادین کشتی محروم شد.

به گزارش مشرق، سالار حبیبی سنگین وزن تیم ملی کشتی آزاد جوانان ایران به دلیل ارتکاب به دوپینگ در جریان رقابت‌های کشتی آزاد جوانان آسیا 2022 در منامه بحرین، به مدت 4 سال از حضور در تمامی میادین کشتی محروم شد. حبیبی در این رقابت‌ها برای ایران مدال طلای آسیا در وزن 125 کیلوگرم را بدست آورده بود.

پس از این اتفاق، اتحادیه جهانی کشتی مبلغ 20 هزار فرانک سوییس معادل تقریبی یک میلیارد و سیصد میلیون تومان از فدراسیون کشتی ایران به عنوان جریمه دریافت کرد.

با توجه به برخورد قاطع فدراسیون کشتی با معضل دوپینگ و اعلام این موضوع که هر کشتی‌گیری که مرتکب دوپینگ شود باید جریمه را شخصا پرداخت کند، فدراسیون کشتی در نامه‌ای به هیات کشتی استان تهران خواستار دریافت جریمه فوق از این کشتی‌گیر شده است.

در صورتی که سالار حبیبی مبلغ حدودی یک میلیارد و سیصد میلیون تومان را پرداخت کند می‌تواند بعد از پایان محرومیت 4 ساله به میادین کشتی بازگردد اما در غیر اینصورت به صورت مادام‌العمر محروم خواهد شد.

در ابتدای کار علیرضا دبیر در فدراسیون کشتی، بر اساس اعلام اتحادیه جهانی کشتی، آمار دوپینگ کشتی‌گیران ایران و ترکیه بالاتر از تمامی کشورهای دیگر بود و فدراسیون نیز ملزم به پرداخت جریمه میلیاردی شده بود که تمامی این بدهی‌ها پرداخت شد.

اما در دوره جدید با توجه به سخت‌گیری فدراسیون کشتی، در تمامی رویدادهای داخلی ماموران مبارزه با دوپینگ حضور دارند و فدراسیون کشتی نیز شماره تماس و آدرس تمامی کشتی‌گیران ایران را در اختیار آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) و ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران (نادو) قرار داده است.

همچنین فدراسیون کشتی در آغاز تمامی اردوها در رده‌های مختلف تیم‌های ملی، از کشتی‌گیران تعهد می‌گیرد که در صورت ارتکاب به دوپینگ تمامی جرایم از سوی اتحادیه جهانی کشتی مختص به آن‌ها خواهد بود.

منبع: ایسنا