چهارشنبه 18 مهر 1403

مدیرکل امور مالیاتی زنجان: مرحله راستی‌آزمایی برای دریافت شماره اقتصادی حذف شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مدیرکل امور مالیاتی زنجان: مرحله راستی‌آزمایی برای دریافت شماره اقتصادی حذف شد

زنجان - ایرنا - مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان گفت: در راستای تسهیل فرآیند صدور شماره اقتصادی برای فعالان اقتصادی، مرحله راستی‌آزمایی از ثبت‌نام فعالان اقتصادی در سامانه سازمان امور مالیاتی جهت دریافت شماره اقتصادی حذف شد.

میرحیدر رضوی روز یکشنبه با بیان این مطلب به خبرنگاران اظهار داشت: با دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی و در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر روان‌سازی و تسهیل فضا و ایجاد پنجره واحد شروع کسب و کار با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور و معاونت اقتصادی وزارت متبوع، زمینه سهولت شروع کسب و کار بنگاه‌های اقتصادی و تسهیل در اخذ مجوزهای لازم از جمله شماره اقتصادی فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی کشور در این راستا، پیشنهاد اصلاح فصل دوم آیین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 31 تیر 1394 را به وزیر امور اقتصادی و دارایی مطرح کرده بود که با موافقت ایشان، فصل مذکور اصلاح و به امضا رسید.

رضوی افزود: بر این اساس و با صدور بخشنامه‌ای از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، گام 45 در سامانه امور مالیاتی در خصوص فرآیند راستی‌آزمایی، حذف شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان گفت: با اجرای بخشنامه سازمان، اشخاص حقیقی به محض اخذ مجوز یا پروانه کسب و کار از اصناف و اتحادیه‌ها و اشخاص حقوقی و بنگاه‌های اقتصادی نیز به محض ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها در سامانه سازمان امور مالیاتی نیز ثبت‌نام‌شده، تلقی می‌شوند.

وی افزود: اطلاعات هویتی این دسته از فعالان اقتصادی به صورت برخط یا غیر برخط به سازمان امور مالیاتی کشور منتقل شده و شماره ملی اشخاص حقیقی و شناسه ملی اشخاص حقوقی به عنوان شماره اقتصادی جهت آغاز کسب و کار قلمداد می‌شود.

رضوی اظهار داشت: پیش از این، اجرای گام 45 فرآیند ثبت‌نام و تخصیص شماره اقتصادی به اشخاص حقیقی و حقوقی، بین یک تا 2 ماه زمان می‌برد که هم‌اکنون با حذف این گام، فعالان اقتصادی از همان زمان ثبت شرکت یا کسب مجوز فعالیت از نظر سازمان امور مالیاتی کشور، «مودی» تلقی شده و شماره اقتصادی آن‌ها بدون نیاز به طی مراحل راستی‌آزمایی و هیچ استعلام دیگری، صادر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای گام 45 در سامانه تخصیص شماره اقتصادی به فعالان اقتصادی به‌ویژه در نظام مالیات بر ارزش افزوده، مشکلاتی را برای مودیان ایجاد کرده بود که با این مصوبه، ثبت‌نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده کفایت داشته و جهت دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان، نیازی به دریافت گواهینامه ثبت‌نام نظام مالیات بر ارزش افزوده نیست.

*س_برچسب‌ها_س*