سه‌شنبه 3 مهر 1403

مراجعه 40درصد جمعیت کشور به رمال‌ها و دعانویسان / جابجایی رقم‌های میلیاردی برای انجام طلسم ها

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
مراجعه 40درصد جمعیت کشور به رمال‌ها و دعانویسان / جابجایی رقم‌های میلیاردی برای انجام طلسم ها

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دکتر محمدمحسن حاج محمدی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد جولان رمال‌ها در فضای مجازی بیان داشت: براساس آماری که در سال 1393 از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد مراجعه افراد به رمال‌ها و دعانویسان منتشر شد، 10 درصد از جمعیت کشور به دعانویسان و رمالان مراجعه داشته‌اند که در سال99 این بازار رونق یافته...

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دکتر محمدمحسن حاج محمدی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد جولان رمال‌ها در فضای مجازی بیان داشت: براساس آماری که در سال 1393 از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد مراجعه افراد به رمال‌ها و دعانویسان منتشر شد، 10 درصد از جمعیت کشور به دعانویسان و رمالان مراجعه داشته‌اند که در سال99 این بازار رونق یافته و مراجعه افراد به 40 درصد افزایش یافت. وی افزود: اکثر افرادی که به رمال‌ها و دعانویسان مراجعه می‌کنند دچار مشکلات خانوادگی هستند و متاسفانه با مراجعه به رمال‌ها مشکلات خانوادگی و زناشویی آن‌ها بیشتر می‌شود. حاج محمدی تصریح کرد: اغلب افرادی که با رمال‌ها در ارتباط هستند و به آن‌ها مراجعه می‌کنند اعتماد به نفسشان پایین می‌آید و نمی‌توانند به سمت تکنیک‌های حل مسئله بروند و در نهایت دچار حس بد بینی می‌شوند و اغلب دنبال فرار از استرس هستند. این پژوهشگر و مدرس دانشگاه با بیان اینکه افرادی که به فضای مجازی مراجعه می‌کنند 4 دسته هستند، افرادی که گرسنه‌اند، افرادی که خشمگین هستند، افرادی که احساس تباهی می‌کنند و افرادی که احساس خستگی می‌کنند اظهار داشت: اغلب افرادی که دنبال دعانویسان و رمال‌ها می‌روند اغلب افراد ساده هستند که گرفتار تبلیغات این رمال‌ها در فضای مجازی می‌شوند.

جا به جایی رقم‌های میلیاردی برای انجام طلسم‌ها

وی خاطر نشان کرد: پژوهش‌ها و آمار‌ها نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از افرادی که گرایش به دعانویسی و رمالی دارند افراد تجمل گرا هستند که توسط قشر تجملاتی برای نوشتن و باطل کردن طلسم‌ها رقم‌های میلیاردی جا به جا می‌شود. حاج محمدی تصریح کرد: از نظر اسلام موضوع بخت گشایی و طلسم کردن کار شیطانی است و انجام آن جایز نیست و از آنجا که دعا واسطه فیض است، انجام برخی اقدامات توسط افرادی که اسم خود را دعا نویس گذاشته‌اند ریشه یهودی و صهیونیستی داشته و تلاش می‌کنند باور‌های دینی مردم را نسبت به جایگاه والای دعا خراب کنند که به همین دلیل ضروری است حوزه‌های فرهنگی و دینی در این زمینه فعال شوند. این پژوهشگر و مدرس دانشگاه با بیان اینکه رمال‌ها و دعانویسان عنکبوت‌های دکان دار دنیا هستند که با اهل دنیا کاسبی می‌کنند بیان داشت: در اسلام در مورد دعا کتاب مفاتیح الجنان وجود دارد و انواع دعا‌ها و توصیه‌ها از ائمه در مورد مشکلات جسمی که عارض می‌شود در آن آمده است.

دنیای سحر و جادو از مقوله‌های جذاب زندگی بشری

راشد پرستار، دبیر ملی رویش جوانان انقلابی نیز با اشاره به اینکه دنیای سحر و جادو از مقوله‌های جذاب زندگی بشری است و علاقه انسان به اطلاع داشتن از آینده و هیجان خاص آن باعث می‌شود که زمینه برای فعالیت کلاهبرداران در این زمینه در فضای سنتی و مجازی فراهم شود. وی با بیان اینکه امروزه فضای مجازی به بخش جدا نشدنی از زندگی مردم تبدیل شده و علاوه بر تبادل اطلاعات و عکس کسب و کار‌ها‌ی اینترنتی هم رونق یافته، بیان داشت: کسانی که گرفتار مشاوره‌های ناصحیح رمال‌ها می‌شوند ممکن است دچار مشکلات حاد خانوادگی، مشاجره و طلاق و.. شوند. پرستار بر ضرورت تقویت سیستم‌های آموزشی و اطلاع رسانی و پیشگیری در این حوزه تاکید کرد و بیان داشت: متاسفانه در کشور ما دستگاه متولی که بتواند در مورد عواقب گرفتار شدن مردم در این معظل اجتماعی آموزش‌ها و هشدار‌های لازم را بدهد وجود ندارد. دبیر ملی رویش جوانان انقلابی اظهار داشت: در کشور نزدیک به 3 هزار 500 نتشکل مردمی زیر نظر وزارت بهداشت، 8 هزار تشکل مذهبی زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی و تعداد زیادی تشکل‌های دانشگاهی فعالیت دارند که می‌توان از این ظرفیت‌ها برای آگاه سازی مردم و برگزاری همایش‌ها در محلات و مساجد و.. در این زمینه استفاده کرد.

منبع: رادیو گفتگو