جمعه 30 شهریور 1403

مراقب زخم معده باشید | دلیل معده درد عصبی چیست؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
مراقب زخم معده باشید | دلیل معده درد عصبی چیست؟

یک فوق تخصص گوارش، سیگار، الکل و مصرف قرص‌هایی مانند ژلوفن را به عنوان عوامل مؤثر در ایجاد و تشدید زخم معده معرفی کرد.

همایون واحدی، فوق تخصص گوارش، در خصوص شایع‌ترین دلایل بروز زخم معده بیان کرد: مهم‌ترین عامل ایجاد زخم معده، که معمولاً به آن زخم اثنی عشر نیز گفته می‌شود، میکروب معده است که از طریق آب یا غذای آلوده به بدن وارد می‌شود.

واحدی مصرف مشروبات الکلی را عامل دیگر زخم معده خواند و عنوان کرد: به علاوه مصرف سیگار نیز از علل عمده ابتلا به این بیماری است.

وی استفاده از برخی دارو‌ها از جمله قرص‌های ضد التهابی را از دیگر عوامل زخم اثنی عشر دانست و تصریح کرد: مصرف قرص‌هایی همچون ژلوفن و دیکلوفناک نیز موجب التهاب، ایجاد و تشدید زخم معده می‌شود.

این متخصص گوارش اظهار کرد: برخی بیماری‌ها نیز از جمله بیماری‌های ریوی، خونی و التهابی موجب بروز زخم معده خواهند شد.

واحدی همچنین ایجاد زخم معده یا اثنی عشر را در مردان شایع‌تر از زنان دانست.

وی برای پیشگیری از این بیماری توصیه کرد: بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به زخم معده از مصرف سیگار، الکل و غذا‌های پر حجم امتناع شود.

وی احساس درد در سر دل را یکی از علائم این بیماری خواند و اضافه کرد: بسیاری از بیماران این درد را داشته و این نشانه با مصرف غذا یا استفاده از دارو‌هایی همچون شربت معده برای ساعتی رفع می‌شود.

این متخصص گوارش با بیان اینکه در افراد بالای 45 سال علائمی از جمله لاغری و مصرف سیگار هشدار از زخم معده می‌دهد، تصریح کرد: برای درمان این دسته از بیماران با توجه به شرایط سنی آنان، آندوسکوپی و مصرف دارو می‌تواند موثر باشد.

واحدی با اشاره به درمان افراد با سن پایین تر، ابراز داشت: در افراد جوان‌تر در صورت نبود علائم شدید یا خون ریزی غیر طبیعی معده، می‌توان با دارو و تست‌های پزشکی بیمار را درمان کرد.

معده درد عصبی چیست؟

استرس ناشی از ترس و نگرانی در زمانی‌هایی مانند سررسید پرداخت اقساط وام، قبولی در یک دانشگاه در شهری به جز شهر محل سکونت، اولین شبی که قرار است در منزل تنها بخوابید، تهدید شدن از سمت یک انسان شرور و زورگو بر انسان غلبه می‌کند. این ترس‌ها و نگرانی‌ها ممکن است خودشان را در قالب یکی از علائم ذکرشده برای معده‌درد عصبی به ما نشان دهند.

هیجان بیش از حد

هیجان بیش از حد را همه ما بارها و بارها در قالب‌های مختلفی مانند حضور در مراسم‌های ازدواج، خواستگاری، جشن فارغ‌التحصیلی، روز آخر حضور در پادگان به‌عنوان سرباز، رفتن به شهربازی، آستانه سال تحویل، بازی‌های تیم ملی در جام جهانی و مواردی از این قبیل تجربه کرده و خواهیم کرد. هیجان بیش از حد خواه و ناخواه تأثیر خود بر دستگاه گوارش را می‌گذارد.

هریک از احساسات و تجربه‌های ذکرشده به نحوی سیستم عصبی و گوارشی ما را تحت تأثیر می‌گذارند. برای مثال احساساتی مانند ترس و لذت، واکنش‌های فیزیکی و شیمیایی مختلفی را بر بدن می‌گذارند، واکنش‌هایی مانند بالا رفتن ضربان قلب، ترشح آدرنالین، ترشح دوپامین و آنزیم‌های دیگر که هریک تأثیر به‌خصوصی را بر بدن انسان می‌گذارند.

این واکنش‌های شیمیایی و فیزیکی می‌تواند شدت و عدت مختلفی به خود گرفته و اگر در درازمدت نادیده گرفته شود، می‌تواند با رقم زدن حالاتی نظیر سرگیجه، تشنج، استفراغ، رفلاکس معده و غیره، منجر به بیماری‌هایی نظیر فشارخون، زخم معده، ورم معده، التهاب روده، سندروم روده تحریک‌پذیر، اختلال در چرخه خواب و بیماری‌های قلبی عروقی شود.