چهارشنبه 18 مهر 1403

مراکز مثبت زندگی در زنجان به ازای هر 450 خانوار ایجاد می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مراکز مثبت زندگی در زنجان به ازای هر 450 خانوار ایجاد می‌شود

زنجان - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: مراکز مثبت زندگی برحسب محل سکونت مددجویان در نقشه جغرافیایی به ازای هر 450 خانوار تحت پوشش، یک مرکز تشکیل می‌شود که بر محور مددکاران اجتماعی و بر پایه دولت الکترونیک خواهند بود.

محمد محمدی قیداری روز یکشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس بهزیستی استان نیز 22 خدمت را در سطح اولیه خدمات اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری به عهده مراکز مثبت زندگی قرار می‌دهد و بابت هر فعالیت نیز یارانه لازم را به مراکز می‌پردازد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه طبق برنامه ششم توسعه، متولی سلامت اجتماعی سازمان بهریستی است، مراکز خدمات بهزیستی که تحت عنوان مثبت زندگی شکل گرفته در حیطه چارچوب فعالیت بهزیستی در سطح یک خدمات سازمان فعالیت خواهند کرد.

این مسؤول ادامه داد: محور فعالیت مراکز مثبت زندگی، خانواده است و بر این مبنا پرونده‌های مددکاری اجتماعی خانوار به شکل الکترونیکی برای همه مددجویان مستمری بگیر بهزیستی استان زنجان شکل می گیرد.

وی اظهار داشت: با این اقدام مددجویان به خدمات دسترسی راحت‌تری داشته و این گروه هدف برای دریافت خدمات کمتر نیاز به مراجعه به ادارات بهزیستی خواهند داشت.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: به این ترتیب گروه‌های هدف می‌توانند خدمات اولیه مانند تشکیل پرونده و درخواست‌های خود را در مراکز مثبت انجام دهندکه در راستای خدمات ادارات بهزیستی شهرستان فعالیت خواهند کرد و به شکل الکترونیک درخواست‌ها به ادارات بهزیستی شهرستان ارجاع و اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: درخواست تاسیس مرکز خدمات بهزیستی به صورت غیرحضوری انجام می‌گیرد و اشخاص حقیقی و افراد تحصیلکرده در رشته‌های مددکاری اجتماعی و رشته‌های مرتبط طبق دستورالعمل اعلام شده می‌توانند درخواست خود را اعلام کنند و هر فرد پنج نقطه را به عنوان نقاط مطلوب خود برای احداث مرکز مثبت زندگی پیشنهاد می‌دهد و براساس اولویت‌ها مرکز تاسیس می‌شود.

محمدی افزود: پس از ثبت درخواست 15 روز مهلت داده می شود که مراحل مختلف اداری مبنی بر استعلامات و تایید صلاحیت برای فعالیت انجام‌شده و مطابق قانون اگر شرایط احراز شود، مراکز تاسیس می شود که طبق پیش بینی ها امیدواریم اواخر تیر امسال اولین آن فعالیت خود را آغاز کند.

وی خاطرنشان کرد: دستورالعمل مکتوب در ماه‌های گذشته آماده و در خصوص نحوه تشکیل مراکز، نحوه آموزش پرسنل، شرایط لازم برای پرسنل و مسئولان مراکز، ویژگی‌های ساختمان و مناسب سازی مراکز برای معلولان و شرایط و ضوابط اداری بر مبنای اسناد بالا دستی تهیه وبه استانها ابلاغ شده که موسسات غیر دولتی، افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی و خیریه‌ها می‌تواند این مراکز را تشکیل دهند.

به گفته این مسؤول، برای اجرای بند 4 ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و همچنین بند 4 ماده 57 قانون احکام دائمی دال بر تشکیل مراکز خدمات بهزیستی در سازمان بهزیستی، مراکز مثبت زندگی تاسیس خواهد شد. متقاضیان حقیقی و حقوقی واجد شرایط می توانند از 22 اردیبهشت ماه جاری (به مدت 15 روز) با مراجعه به سامانه صدور مجوز سازمان بهزیستی کشور به نشانی اینترنتی http://centers.behzisti.net/register درخواست خود را برای صدور مجوز تاسیس این مراکز ثبت کنند.

*س_برچسب‌ها_س*