سه‌شنبه 17 مهر 1403

مردی که آرزوی 50 ساله یک کشور را برآورده کرد

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
مردی که آرزوی 50 ساله یک کشور را برآورده کرد

نیکولا گربیج صرب یک مرد محبوب در والیبال و ورزش لهستان محسوب می‌شود.

به گزارش "ورزش سه"، درست هزار روز پیش در دوازدهم ژانویه 2022 نیکولا گربیچ هدایت تیم های والیبال مردان لهستان را بر عهده گرفت. این مربی تیم ملی مردان لهستان را به دستاوردهای تاریخی رساند و برای همیشه جایگاه خود را در تاریخ ورزش لهستان به همگان نشان داد.

زمانی که نیکولا گربیچ هدایت تیم ملی مردان را برعهده گرفت، انتظارات مردم لهستان از او مشابه انتظارات آنها از مربیان پیشین تیم ملی والیبال لهستان یعنی کسب مدال در المپیک بود. آنچه ویتالی هاینن، استفان آنتیگا و حتی قبل از آنها آندره آ آناستازی نتوانستند به آن برسند اکنون با حضور نیکولا گربیچ به واقعیت تبدیل شده است.

این سرمربی صربستانی با تیم ملی والیبال لهستان در المپیک پاریس نقره گرفت و به این ترتیب از جایگاه خود به عنوان سرمربی لهستان دفاع کرد. اگرچه قرارداد با او قبلاً تمدید شده بود، اما تنها در صورت کسب مدال می‌توانست با خیال راحت تری به کارش ادامه دهد.

اولین مدال مهم گربیچ، برنز لیگ ملت‌ها در سال 2022 بود. چند هفته بعد، سفید و قرمزها شانس کسب سومین قهرمانی متوالی جهان را پیدا کردند که با شکست مقابل ایتالیا موفق نشدند، اما نایب قهرمانی را نیز می‌توان موفقیت بزرگی دانست.

سال 2023 سالی طلایی برای لهستانی ها بود، اول کسب طلا در فینال لیگ ملت‌ها در گدانسک، سپس قهرمانی اروپا، و در نهایت جواز حضور در المپیک پاریس، علاوه بر اینها تیم ملی والیبال لهستان با سرمربیگری نیکولا گربیچ به رکورد بیست و هفت پیروزی متوالی در تمامی رقابت ها رسید.

اما امسال مهمترین هدف برای گربیچ و تیمش محقق شد. در ماه آگوست، پس از یک تورنمنت دراماتیک که طی آن یک قدم با شکست در رقابت های المپیک مقابل آمریکا فاصله داشتند، توانستند بر این تیم پیروز شوند و در فینال با شکست مقابل فرانسه، مدال نقره المپیک را که تقریباً پنجاه سال منتظر آن بودند را به دست آوردند.