شنبه 14 مهر 1403

مروری بر مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مروری بر مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

زنجان - ایرنا - رسانه‌ها و مطبوعات زنجان در هفته جاری موضوعات مختلفی را در سرخط اخبار و صفحات نخست خود انعکاس دادند که از جمله آن‌ها می‌توان به آمار بالای تخلف گرانفروشی و افزایش سوانح رانندگی و فوتی‌های ناشی از آن در جاده قیدار - ابهر در استان اشاره کرد.

روزنامه صدای زنجان در گزارشی به دلایل افزایش آمار گران‌فروشی پرداخت و نوشت: تقریبا برای همه پیش آمده که وقتی برای خرید به مغازه‌ای مراجعه می‌کنید، متوجه این می‌شویم که قیمت کالایی گران‌تر از دیگر مغازه‌هاست. گاهی نیز پیش می‌آید که به دلیل عادت به خرید از یک مغازه گمان می‌کنیم که ارقام کالاهای عرضه شده واقعی است تا اینکه به‌صورت اتفاقی همان کالا را از جای دیگر تهیه می‌کنیم و متوجه می‌شویم که ای دل غافل، تا امروز گران می‌خریدیم. این مغازه همانی است که مقررات قانونی را زیر پا گذاشته است و گرانفروشی از تخلفات آن بوده و قانون با او برخورد می‌کند.

رییس سازمان صمت استان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان می‌گوید: در حال حاضر بیش‌ترین گزارش‌های واصله از تخلفات صنفی، گران‌فروشی است. به دلیل وجود فضای روانی در بازار و افزایش قیمت به جهت تنگناهای اقتصادی کشور، عده‌ای فرصت‌طلب و سودجو در جنگ اقتصادی هم‌سو با دشمنان قرار گرفته‌اند.

رییس بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان زنجان نیز با اشاره به اینکه در 7 ماهه امسال بیش از 12هزار و 950 مورد بازرسی از صنوف استان زنجان انجام شده است، اظهار می‌کند: بیش‌ترین تخلفاتی که این بازرسی‌ها به ثبت رسیده است، عدم درج قیمت و صدور فاکتور، گران‌فروشی، کم‌فروشی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدت زمان شیوع کرونا است.

پایگاه خبری پیام ملت در گزارشی به موضوع عدم فعالیت واحدهای تحقیق و توسعه در واحدهای تولیدی کوچک و متوسط استان پرداخت و نوشت: تا سال های گذشته تحقیق و توسعه فقط در صنایع بزرگ معنا داشت و صاحبان صنایع خرد و کوچک نیازی به آن نمی دیدند امروز که با افزایش صنایع تولیدی کوچک و متوسط و نقش آنها در ایجاد اشتغال و افزایش تولیدات داخلی جایگاه واحد تحقیق و توسعه در افزایش کمیت و کیفیت تولیدات این واحدها نیز روشن است. اما گویا در واقعیت با وجود کثرت این واحدها و معنای اقتصادی تحقیق و توسعه، همچنان خود را از تحقیق و توسعه بی نیاز می بینند و مهم تر از آن وظیفه سازمان صمت در این مورد است که نادیده گرفته شده و تاکنون به چند بازرسی ساده اکتفا کرده است.

رییس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صمت استان زنجان در این خصوص به عصرملت گفت: همه واحدهای مجوز دار50 نفر به بالا از سال 94 و همه واحدهای تولیدی و صنعتی از سال 97 مکلف به ایجاد واحد تحقیق و توسعه شده اند منتهی ما نمی توانیم واحدهای تولیدی را اجبار کنیم.

حسین نهاوندی در خصوص لزوم ایجاد واحد تحقیق و توسعه در واحدهای تولیدی گفت: این واحد جهت مشاوره به واحد تولیدی و ارتباط با دانشگاه برای حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی ایجاد می شود که متاسفانه برخی واحدها به دلایل مختلف از آن سرباز می زنند. (R&D) در دل واحد صنعتی ایجاد می شود و قرار نیست یک اتاق و جای جدا در واحد صنعتی برای آن درست کنند در خیلی از موارد (R&D) در قالب یک آزمایشگاه است. در واحدهای بزرگتر 8 نفر یا بیشتر و در واحدهای کوچکتر یک الی دونفر در واحد تحقیق وتوسعه مشغول اند، ولی بعضی واحدها آنقدر گرفتار هستند که دنبال این مسائل نیستند و به هر نحوی فقط به فکر این هستند تولید را با همان روش ادامه دهند.

پایگاه خبری موج رسا در گزارشی به آمار بالای سوانح رانندگی و فوتی های ناشی از آن در جاده قیدار - ابهر پرداخت و نوشت: محور ارتباطی قیدار به ابهر به عنوان یکی از جاده‌های پر تردد استان زنجان محسوب می‌شود که روزانه حجم بالایی تردد خودرو در این محور انجام می‌شود. این راه ارتباطی به دلیل وجود مشکلات و نقایص فنی همواره به عنوان مرگ بارترین جاده استان زنجان اعلام می‌شود که موجب داغدار شدن بسیاری از هموطنان می‌شود.

آمار تصادفات هفت ماه گذشته امسال نشان از کاهش تعداد تصادفات در زنجان دارد اما همچنان محور خدابنده به ابهر به عنوان مرگ بارترین جاده استان زنجان محسوب می‌شود که دلایل متعددی برای این موضوع مطرح می‌شود.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان در حالی در اکثر محورهای استان زنجان آمار تصادفات رو به کاهش بوده و آمار فوتی‌ها نیز کاهش یافته است اما این آمار در محورهای مواصلاتی خدابنده افزایش یافته است.

به گفته مهرداد ستاره در سال گذشته میزان فوتی‌های تصادفات در محورهای خدابنده 21 مورد بود که امسال این تعداد به 30 نفر افزایش یافته و افزایش 42.86 درصدی را نشان می‌دهد.

فرماندار شهرستان خدابنده نیز در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های استان زنجان، اظهار داشت: علت عمده تصادفات در جاده‌های خدابنده خطای انسانی و غیراستاندارد بودن راه‌های مواصلاتی است.

*س_برچسب‌ها_س*