دوشنبه 9 مهر 1403

مرکز پرورش و اصلاح نژاد اسب کرد در سقز راه‌اندازی شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مرکز پرورش و اصلاح نژاد اسب کرد در سقز راه‌اندازی شد

سنندج - ایرنا - اولین مرکز پرورش و اصلاح نژاد اسب کرد با سرمایه گذاری 13 میلیارد ریالی بخش خصوصی و اشتغالزایی برای چهار نفر با حضور مسوولان استانی، شهرستانی و علاقمندان به رشته سوارکاری در روستای آیچی سقز راه‌اندازی شد.

به گزارش ایرنا، کارشناس امور دام جهاد کشاورزی سقز روز دوشنبه در آیین افتتاح این طرح اظهار داشت: سرمایه گذار این واحد از نظر فنی و مالی توانایی فعالیت در این حوزه را دارد همچنین زمینه برای جذب توریسم و علاقمندان به رشته اسب سواری در این واحد فراهم است

بهاالدین قاسمی نژاد اضافه کرد: جدا از این مرکز پرورش اسب کرد، یک واحد 5 راسی نیمه صنعتی هم در روستای مزره این شهرستان راه اندازی شده و یک واحد دیگر نیز در آینده نزدیک آغاز به کار خواهد کرد.

وی با بیان اینکه 100 راس اسب نژاد کرد در شهرستان سقز شناسایی و ثبت شده است، افزود: این نژاد برای بازی چوگان مناسب است و خلوص این اسب ها 60 تا 80 درصد است.

قاسمی نژاد، اقدام سرمایه گذار را برای حفظ ذخایر ژنتیکی مهم و ارزشمند توصیف کرد و افزود: ارزش برخی از اسب های نژاد کرد به حدی است که قابل قیمت گذاری نیست.

بر اساس پیشینه تاریخی، اشکانیان از اسب های کرد برای جنگ‌های رایج استفاده می کردند که در هنگام حمله، با تمام توان به پیش می رفت، این نژاد اسب، همچنین برای آموزش سوارکاری مناسب است.

سقز با بیش از 226 هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در 190 کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*