یک‌شنبه 15 مهر 1403

مرکز کنترل عملیات ماهواره‌های سنجشی ایران آغاز به کار کرد / بهره‌برداری کاربردی از نخستین تصاویر رنگی و باکیفیت ماهواره خیام

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
مرکز کنترل عملیات ماهواره‌های سنجشی ایران آغاز به کار کرد / بهره‌برداری کاربردی از نخستین تصاویر رنگی و باکیفیت ماهواره خیام

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، مرکز کنترل عملیات ماهواره‌های سنجشی ایران امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرکز فضایی ماهدشت کرج افتتاح شد.

این مرکز در ساختمان خیام راه‌اندازی شده و پس از پرتاب ماهواره سنجشی خیام به بهره‌برداری رسیده است.

حسن سالاریه معاون زیر ارتباطات و سازمان فضایی ایران در مراسم راه‌اندازی این مرکز اظهار داشت: ساختمان خیام پیش از این به بهره‌برداری آزمایشی رسیده بود و امروز افتتاح رسمی می‌شود و با راه‌اندازی این مرکز می‌توانیم از همه ماهواره‌های سنجشی که دراختیار ما است استفاده کنیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های این مرکز ادامه داد: ساختمان‌های مختلفی در حوزه سنجش در کشور فعالیت خواهند کرد و این اولین ساختمانی است که به بهره‌برداری می‌رسد و تا پایان سال تعداد چهار ساختمان برای کنترل عملیات ماهواره‌های سنجشی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: سه سالن اصلی کنترل ماهواره طراحی، مأموریت ماهواره و سه سالن فنی دیگر شامل تله‌متری، تله کاند، کنترل آنتن‌های بیرون ساختمان، دریافت و پردازش تصویر در این مرکز راه‌اندازی شده است. همچنین بخش‌هایی برای استراحت افراد سالن غذاخوری و نمازخانه دیده شده و تأسیسات هم بیرون از محوط است که با توجه به الزامات پدافند غیرعامل در زیرزمین تعبیه شده‌اند.

وی گفت: افراد این مرکز به صورت بیست وچهارساعته فعالیت می‌کنند و 50 نفر می توانند در این مرکز فعالیت داشته باشند.

وی تأکید کرد: ساختمان‌هایی که برای بهره‌برداری از ماهواره‌ها ساخته می‌شوند استانداردهای سختگیرانه‌ای دارند و در ساخت این سازمان 20 استاندارد بین‌المللی و ملی لحاظ شده است.

وی تأکید کرد: در طراحی و ساخت این مرکز کاملاً از پیمانکار داخلی استفاده شده است.

وی افزود: در این مرکز به طور هم‌زمان می‌توان در یک ساعت با 10 ماهواره ارتباط داشت.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کر: برنامه بلندمدتی برای افزایش ماهواره‌های سنجشی داریم و راهبرد ایران داشتن ماهواره‌های سنجشی بیشتر است، از این رو تعداد ایستگاه‌های در ارتباط با ماهواره باید افزایش پیدا کند و ساختمان‌های بیشتری ساخته می‌شوند.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: 10 مرحله در کنترل عملیات ماهواره‌های سنجشی وجود دارد که شامل سفارش‌گذاری، مدیریت فرمان، تله‌متری، رهگیری، ارائه فرمان، تحلیل تله‌متری، اصلاح مسیر ماهواره، دریافت و پردازش تصاویر می‌شود.

سالاریه یادآور شد: امروز یک ایستگاه سیار کنترل عملیات ماهواره‌ای سنجشی هم راه‌اندازی می‌شود که این ایستگاه به صورت پشتیبان و به صورت اضطراری مورد استفاده خواهد بود و پشت تریلی قرار می‌گیرد و به محل مورد نظر حمل می‌شود.

* اولین تجربه دسترسی و بهره‌برداری از تصاویر ماهواره بومی در تاریخ فضایی کشور

در این مراسم عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم با اشاره به اینکه امروز بهره‌برداری عملیاتی از ماهواره خیام را شاهد هستیم، گفت: ساختمان خیام اولین مجموعه حرفه‌ای بهره‌برداری از ماهواره‌های سنجشی است و اطلاعات به دست آمده از این ماهواره دراختیار دستگاه‌های استفاده کننده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این اولین‌بار در تاریخ فضایی جمهوری اسلامی ایران است که ایران برای اولین‌بار خودش امکان دسترسی و بهره‌برداری از اطلاعات ماهواره‌های سنجشی را دارد.

وی گفت: تا پایان دولت سیزدهم شاهد ماهواره‌های سنجشی بیشتر با همین دقت تصویر خواهیم بود و امیدواریم که بتوانیم با ماهواره‌برهای بومی خودمان پرتاب داشته باشیم.

به گفته وی، در تلاش هستیم که به دقت یک‌متر و زیر یک‌متر در افق 1403 یا 1404 برسیم.

زارع‌پور افزود: برای داشتن یک ماهواره عملیاتی موفق گام‌های متعددی برداشته شده است که یکی از آنها همین دوربینی است که از فاصله 500 کیلومتر تصویر رنگی تهیه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ایران تاکنون تجربه تهیه تصویر با دقت 5 متر سیاه و سفید و دقت 10 متر رنگی را داشته است.

* تا پایان دولت سیزدهم ماهواره های 500 کیلوگرمی را با ماهواره‌بر بومی پرتاب می‌کنیم

زارع‌پور در ادامه به بحث ماهواره‌برها اشاره کرد و گفت: پیش از این ماهواره نور2 را در اسفند سال گذشته در مدار لئو 500 کیلومتری زمین با وزن 250 کیلوگرم با موفقیت پرتاب کردیم و امسال یک کلاس جدید از ماهواره‌برهای مایه لئو را مورد آزمون قرار خواهیم داد.

وی افزود: تا پایان دولت سیزدهم قادر خواهیم بود ماهواره‌های 500 تا 600 کیلوگرمی را در کلاس ماهواره خیام با ماهواره‌برهای بومی در مدار قرار دهیم.

وی ادامه داد: همچنین ساخت بزرگترین سایت پرتاب را آغاز کرده‌ایم که البته به دلیل مسائل پدافندی در این باره اطلاعات بیشتری نمی‌دهیم.

زارع‌پور گفت: تا پایان دولت سیزدهم در مدار 36 هزار کیلومتر ژئو یک مجموعه بزرگ فضایی را قرار خواهیم داد.

وی تأکید کرد: حضور در فضا یک الزام است و لازمه ارائه بسیاری از خدمات مورد نیاز مردم، دسترسی به خدمات فضایی است.

وی اضافه کرد: امروز با بهره‌برداری از تصاویر خیام، دسترسی به تصاویر باکیفیت ماهواره‌ای که متعلق به خودمان است ممکن شده است.

وی گفت: جلسه دوم شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم به زودی برگزار خواهد شد و در این جلسه نقشه راه و برنامه فضایی کشور به تصویب می‌رسد. برای این جلسه به ریاست جمهوری درخواست دادیم و موافقت کردند.

وی یادآور شد: تشکیل جلسه به خودی خود یک ظرف نمادین و نشان دهنده اهمیت موضوع برای دولتمردان است و ان‌شاءالله شاهد برگزاری منظم جلسات این شورا خواهیم بود.

ادامه دارد...

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید مرکز کنترل عملیات ماهواره‌های سنجشی ماهواره‌های سنجشی ایران این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است