دوشنبه 9 مهر 1403

مسابقات آزاد کشوری چاقوسازی در زنجان برگزار می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مسابقات آزاد کشوری چاقوسازی در زنجان برگزار می‌شود

زنجان - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: با مشارکت اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای، خوشه چاقو و سایر دستگاه‌های اجرایی استان، اولین دوره مسابقات آزاد کشوری در رشته چاقوسازی برگزار خواهد شد.

سید سعید صفوی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه چاقوی زنجان به‌عنوان میراث چندین هزارساله این استان شناخته می‌شود افزود: بر این مبنا اولین دوره مسابقات آزاد کشوری چاقوسازی در زنجان با هدف شناسایی استادکاران و نخبگان چاقوسازی برگزار خواهد شد.

وی، با تاکید بر ضرورت آموزش صنعت چاقوسازی به نسل جدید برای پیشگیری از مغفول ماندن این صنعت دیرینه اظهار داشت: به همین منظور در اولین گامها، مسابقات آزاد کشوری چاقوسازی در زنجان برگزار خواهد شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان نیز گفت: نخستین دوره مسابقات ملی مهارت در رشته ملیله‌سازی خردادماه امسال توسط اداره فنی و حرفه‌ای و سایر دستگاههای دولتی در زنجان برگزار شد که امیدواریم مسابقات آزاد کشوری چاقوسازی و با همکاری بین بخشی شهریور امسال برگزار خواهد شد.

محمدرضا انصاری اظهار داشت: چاقوی زنجان به‌عنوان یکی از اصیل‌ترین صنایع‌دستی این استان مطرح است و شهرت و آوازه این صنعت حتی در خارج از مرزها نیز پیچیده است، هنری که قدمت چندین هزارساله داشته و همواره هنرمندان خوش‌ذوق را به اشتغال در این بخش جذب کرده و آنان توانسته‌اند باسلیقه خود فلزی که کاربردی ندارد را به‌عنوان یکی از پرکاربردترین وسیله‌ها تبدیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای حفظ، نگهداری و احیای صنعت چاقوی زنجان باید با ترغیب و تشویق پیشکسوتان، جوانان و افراد علاقه‌مند به این رشته تلاش کرد.

برچسب‌ها