جمعه 27 مهر 1403

مسابقه ملی اینترنتی برنامه‌سازی دانشجویی در دانشگاه شریف

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
مسابقه ملی اینترنتی برنامه‌سازی دانشجویی در دانشگاه شریف

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دانشگاه صنعتی شریف با حمایت ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان دیجیتال و بخش خصوصی در راستای ارتقاء توانمندی‌های فنی، تقویت مهارت‌های حل مساله، حل مسائل دنیای واقعی، ایجاد و تقویت مهارت‌های تیمی، جذب استعداد‌های جوان و ترویج مهندسی و علوم کامپیوتر، مسابقه برنامه نویسی اینترنتی دانشجویی را چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه به صورت آنلاین با مشارکت بیش از 620 تیم...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دانشگاه صنعتی شریف با حمایت ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان دیجیتال و بخش خصوصی در راستای ارتقاء توانمندی های فنی، تقویت مهارت های حل مساله، حل مسائل دنیای واقعی، ایجاد و تقویت مهارتهای تیمی، جذب استعدادهای جوان و ترویج مهندسی و علوم کامپیوتر، مسابقه برنامه نویسی اینترنتی دانشجویی را چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه به صورت آنلاین با مشارکت بیش از 620 تیم از دانشجویان علاقمند از سراسر ایران و 50 تیم خارجی (از کشورهای هندوستان، بنگلادش، افغانستان و...) برگزار کرد.

شایان ذکر است این مسابقه به عنوان مرحله‌ی مقدماتی مسابقه‌ی منطقه‌ای روز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403، ساعت 14 الی 18 به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف به صورت تیمی (هر تیم شامل حداکثر سه شرکت کننده) برگزار شد.

دانش‌جویانی که با مبانی برنامه‌سازی آشنایی دارند، با شرکت در این مسابقه علاوه بر تجربه‌ی شرکت در یک رقابت برنامه‌نویسی آموخته‌های خود را محک زدند. به تمام شرکت‌کنندگانی که حداقل 3 سوال از 10 سوال مسابقه را پاسخ دادند، گواهی رسمی حضور از سوی مسابقه بین‌المللی اعطا خواهد شد.

سوالات مسابقه‌ی اینترنتی که روز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 برگزار شد شامل دو بخش مبانی برنامه نویسی و طراحی الگوریتمها بود و با توجه به مشارکت بیش از 50 تیم خارجی، سئوالات به زبان فارسی و انگلیسی در اختیار شرکتکنندگان قرار گرفت. این مسابقه در واقع مسابقهی انتخابی برای شرکت در مسابقهی منطقه ای غرب آسیا هست که 10 و 11 خرداد ماه به صورت حضوری در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود.

در این مسابقه بیش از 7200 برنامه به سامانه‌ی داوری ارسال شد که از این تعداد نزدیک به 2000 پاسخ درست بودند. در مجموع 485 تیم توانستند حداقل یک سوال در این مسابقه حل کنند. ترکیب زبان‌های برنامه‌نویسی مورداستفاده در این مسابقه به شرح زیر بوده است.

در نهایت 96 تیم از 70 دانشگاه داخلی کشور مجوز شرکت در مسابقهی منطقه ای غرب آسیا را دریافت کردند. شایان ذکر است با توجه به مسابقه اینترنتی برگزار شده در 12 اردیبهشت ماه، تیم‌های معرفی شده از سوی دانشگاه‌های کشور به صورت حضوری در دانشگاه صنعتی شریف 10 و 11 خرداد ماه 1403، با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. هر دانشگاه حداقل یک نماینده در این مرحله دارد. همچنین برای دانشگاه‌های برتر کشور با توجه به نتایج کسب شده و به نسبت توانمندی ایشان سهمیه‌ی اضافی در نظر گرفته می‌شود. دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران و دانشگاه علم و صنعت، هر کدام مجوز 4 تیم برای مسابقه ی حضوری غرب آسیا را کسب نمودند. مسابقه برنامه سازی غرب آسیا توسط کمیته علمی دانشگاه صنعتی شریف تدوین می‌شود، مسئولیت اجرای فنی مسابقه به عهده کمیته‌ی فنی منتخب دانشگاه خواهد بود و فرآیندهای اجرایی توسط کمیته‌های دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف انجام خواهد شد.

به 12 تیم برتر مسابقه حضوری غرب آسیا جوایزی به شرح زیر اعطا می‌شود:

  • 3 تیم اول (از هر دانشگاه حداکثر یک تیم): 10 میلیون تومان
  • 3 تیم بعدی (از هر دانشگاه حداکثر یک تیم): 6 میلیون تومان
  • 6 تیم بعدی (از هر دانشگاه حداکثر دو تیم): 3 میلیون تومان