چهارشنبه 18 مهر 1403

مستندنگاری 371 شی فرهنگی‌تاریخی در خراسان شمالی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مستندنگاری 371 شی فرهنگی‌تاریخی در خراسان شمالی

بجنورد - ایرنا - معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: 371 شی فرهنگی تاریخی این استان از ابتدای سال جاری تاکنون ساماندهی و مستندنگاری شده است.

علی مستوفیان روز پنجشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اشیا با هدف ثبت در سامانه جامع اموال منقول فرهنگی‌تاریخی (سامانه جام) مستندنگاری و ساماندهی شده اند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مراحل پس از ورود هر شی فرهنگی‌تاریخی به موزه، ساماندهی اطلاعاتی آن بوده و هدف از این اقدام، هویت بخشی، مستندنگاری و ایجاد شرایط مناسب برای نگهداری اشیای فرهنگی‌تاریخی است.

وی گفت: ثبت اشیای تاریخی در سامانه جام که پس از عکس‌برداری، تهیه شناسنامه و مستندسازی و نیز سایر اقدامات زیر نظر کارشناسان باستان‌شناسی صورت می‌گیرد، به‌منزله ثبت آن در اموال دولتی است که این امر می‌تواند به دست‌یابی به آمار دقیقی از اشیای تاریخی کمک کند.

مستوفیان گفت: ایجاد بانک اطلاعاتی، هویت‌بخشی، مستندنگاری، مکانیزه کردن، کنترل وضعیت، اختصاص کد شناسایی و ایجاد بستری برای اطلاع‌رسانی از جمله اهداف سامانه جام است و به همین جهت تاکنون پنج هزار و 937 قلم شی فرهنگی تاریخی استان ساماندهی و در سامانه جام ثبت شده است.

وی افزود: هر شی که در سامانه جام قرار بگیرد به‌منزله ثبت در اموال دولتی است و این به دستیابی به آمار دقیق از اشیا کمک می‌کند.

تاکنون 642 اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد 509 اثر تاریخی، 44 اثر طبیعی، 75 اثر ناملموس و 20 اثر منقول تاریخی است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و 200 اثر و بنای تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*