جمعه 31 فروردین 1403

مشکلات ادامه‌دار هوآوی زیر سایه تحریم‌های آمریکا

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
مشکلات ادامه‌دار هوآوی زیر سایه تحریم‌های آمریکا

افت درآمد هوآوی زیر سایه تحریم‌های آمریکا همچنان ادامه دارد و درآمد این شرکت در نیمه‌ی اول 2022 کاهش یافته است.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شرکت چینی چندملیتی فناوری هوآوِی که در زمینه شبکه‌های رایانه‌ای و ارتباطات فعالیت دارد و یکی از پیشروترین تولیدکنندگان فناوری در جهان است، اخیراً با ادامه‌ی فشار ناشی از تحریم‌های ایالات متحده بر کسب‌و‌کار خود دست و پنجه نرم می‌کند و درآمد این شرکت بزرگ چینی در نیمه‌ی اول سال جاری میلادی نسبت‌به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته با کاهش 6 درصدی مواجه بوده است. هواوی که یکی از غول‌های صنعت ارتباطات محسوب می‌شود می‌گوید که به درآمد 301.6 میلیارد یوان (تقریباً 44.7 میلیارد دلار) دست یافته است.

درآمد هوآوی از سال 2020 تاکنون روندی نزولی را به خود دیده است و یکی از دلایل عمده این موضوع دسترستی نداشتن این شرکت چینی به جدیدترین انواع تراشه‌ها در اثر تحریم‌های آمریکا بوده است. تحریم‌ها روی توانایی تولید محصول هواوی هم اثر گذاشته و درآمد این شرکت ازطریق فروش دستگاه‌هایی مثل گوشی به‌شدت پایین آمده است.

سود هوآوی در نیمه‌ی اول 2022 نسبت‌به نیمه‌ی اول 2021 کاهش یافت. حاشیه‌ی سود خالص هواوی در 6 ماهه‌ی نخست سال جاری میلادی پنج درصد بود. این عدد در سال گذشته‌ی میلادی 9.8 درصد اعلام شد.

فردی به نمایندگی از هواوی می‌گوید کاهش سوددهی شرکت نتیجه‌ی کاهش درآمدها و افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه‌های جدید است. هواوی می‌گوید عملکرد مالی‌اش در فصل اول 2022 مطابق پیش‌بینی‌هایش بود.

هوآوی شرکتی خصوصی است و برخلاف شرکت‌هایی مثل اپل به‌صورت منظم گزارش مالی منتشر نمی‌کند، بااین‌حال در طول هر سال یک‌سری آمار از عملکرد مالی‌اش، نظیر درآمد و حاشیه‌ی سود، دردسترس قرار می‌دهد و در بهار هر سال گزارشی سالانه منتشر می‌کند.

درآمد کسب‌و‌کار مصرفی هوآوی که شامل گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌هایی دیگر می‌شود، در نیمه‌ی اول 2022 به‌میزان 25 درصد افت کرد. بااین‌حال درآمد واحد سازمانی این شرکت که رشد خوبی تجربه می‌کند به میزان 28 درصد افزایش پیدا کرد. این واحد تجاری سرویس‌های نرم‌افزاری و ابری را به دولت‌ها و کسب‌و‌کارها می‌فروشد و برخلاف واحد محصولات مصرفی، وابستگی زیادی به تراشه‌های خارجی ندارد.

رئیس موقت هیئت‌مدیره می‌گوید درحالی‌که در نیمه‌ی نخست سال جاری میلادی فروش محصولات سخت‌افزاری هواوی افت شدیدی تجربه کرد، کسب وکار فعال این شرکت در حوزه‌ی زیرساخت های ارتباطی توانست رشد خود را حفظ کند. درآمد این واحد تجاری هواوی در نیمه‌ی اول 2022 به‌میزان 4.2 درصد افزایش یافت.

هوآوی برای جنبه‌های مختلف فعالیت خود با انتقاد روبرو شده‌است، برجسته‌ترین مناقشه مربوط به ادعاهای ایالات متحده در مورد محصولات این شرکت به عنوان فعالیت جاسوسی برای دولت چین است. مدیران هوآوی پیوسته این ادعاها را تکذیب کرده‌اند، با بیان اینکه این شرکت تاکنون هیچ درخواستی از دولت چین برای جاسوسی در تجهیزات خود دریافت نکرده‌است، از انجام این کار خودداری می‌کند و قانون چین آن‌ها را مجبور به انجام این کار نمی‌کند.

به هرحال هوآوی که تا چند سال پیش همواره جزو سه برند برتر صنعت موبایل بود امروزه در آمار مؤسسه‌های تحقیقاتی در بین 10 شرکت برتر هم جایی ندارد.