جمعه 31 فروردین 1403

مشکلات اقتصادی و به‌روز نبودن قوانین، مهم‌ترین مشکلات مدیریت شهری است

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
مشکلات اقتصادی و به‌روز نبودن قوانین، مهم‌ترین مشکلات مدیریت شهری است

عضو کمیسیون عمران مجلس به‌روز نبودن قانون‌های شهری و شهرداری، مسائل اجتماعی و مشکلات مالی و اقتصادی را عامل درست اجرا نشدن مدیریت شهری دانست.

باشگاه خبرنگاران جوان - مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: به روز نبودن قانون‌های شهری و شهرداری، مسائل اجتماعی و مشکلات مالی و اقتصادی باعث شده مدیریت شهری و قوانین آن به درستی اجرا نشوند.

او گفت: «وقتی مسئولان به قوانین شهری مراجعه می‌کنند، گفته می‌شود بر اساس آن هر سال یک یا دو بار برای رفع خطر بافت فرسوده به مالکان تذکر داده‌ایم، اما اگر آن ساختمان را پلمب می‌کردیم، مسائل اقتصادی پیش می‌آمد. البته قوانین هم آنقدر بازدارنده نیست که ختم به بسته شدن آن بافت خطرآفرین شود.»

مشکلات مالی و اقتصادی در ایران از علت‌هایی است که مسئولان شهری آن را مانع رسیدگی به بافت فرسوده اعلام می‌کنند و بخشی از ساختمان‌های بافت فرسوده که در مرکز شهر تهران هم قرار گرفته، کاربری تجاری دارند.

قانون شهرداری در ایران سابقه‌ای بیش از 50 ساله دارد که سال‌های پس از آن، اصلاحاتی بر روی این قانون اعمال شده است. به عقیده برخی مسئولان و صاحب‌نظران، قانون کنونی شهرداری‌ها از قوانین جامع ایران است اما از سوی دیگر، گفته می‌شود تغییر شرایط زندگی شهری باعث شده بخشی از محتوای آن مانند رسیدگی به ساختمان‌های فرسوده کفایت نکند. البته در این قانون، شهرداری برای مقابله با ساختمان‌های بافت فرسوده نمی‌تواند حکم صادر کند بلکه، دستگاه قضائی مسئولیت الزام مالکان به رفع فرسودگی و تخلیه ساختمان‌های خطرآفرین را دارد.

رئیس شورای شهر تهران گفته روند گذشته برای رسیدگی به ساختمان‌های ناایمن پایتخت قابل قبول نیست. مهدی چمران اضافه کرده «تعطیلی برخی ساختمان‌های ناایمن، مشکلات شغلی و درآمدی ایجاد می‌کند اما در صورت فعالیت آنها هم احتمال خطر جانی وجود دارد.»

مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران دی ماه امسال گفت در تهران 129 ساختمان در شرایط «بسیار پرخطر» قرار دارند که از ساختمان پیشین پلاسکو خطرناک‌تر و بحران آفرین‌تر هستند. او یادآوری کرد «اگر امروز به این 129 ساختمان توجه نکنیم، یک حادثه و بحران دیگر به وقوع خواهد پیوست و نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم.»

بر اساس آماری که آقای پیرهادی در شورای شهر تهران ارائه داده، تنها در تهران 129 ساختمان بسیار پرخطر، 3 هزار و 500 ساختمان پرخطر و 23 هزار و 189 ساختمان در شرایط میان خطر وجود دارد.

پنجشنبه 30 دی ماه 1395 «پلاسکو» یکی از ساختمان تجاری مرکز تهران در چهار راه استانبول که در بافت فرسوده تهران واقع قرار داشت، دچار آتش سوزی شد و پس از آن به طور کامل فروریخت. معاون امنیتی وقت استانداری تهران سهل‌انگاری انسانی را عامل آتش‌سوزی سازه پیشین این مجتمع اعلام کرد. در حادثه پلاسکو 16 آتش نشان و 6 نفر شهروند جان باختند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد هزار و 200 واحد تجاری در ساختمان قدیمی پلاسکو وجود داشته که 560 واحد آن فعال بوده است. آمار خسارت به واحدهای این ساختمان تجاری، 15 هزار میلیارد ریال برآورد شد.