جمعه 1 تیر 1403

مصطفی پورمحمدی: ناچار خواهیم بود که به برنامه هفتم اصلاحیه هایی بدهیم

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
مصطفی پورمحمدی: ناچار خواهیم بود که به برنامه هفتم اصلاحیه هایی بدهیم

اقتصادنیوز: پورمحمدی با بیان این که ما باید ملزم به قانون باشیم چون این اصل است، تاکید کرد: اگر چیزی قانون شد باید آن را اجرا کنیم ما باید تمام لوازم مربوط به اجرای برنامه را حاکم کنیم که این کار را خواهیم کرد، البته ناچار خواهیم بود که به برنامه هفتم اصلاحیه هایی بدهیم برخی از شعارهای دولت با برنامه های بالا دستی قابل تطبیق نیست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه شنبه - 26خرداد - در ششمین روز تبلیغات نامزدها در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که از شبکه خبر رسانه ملی پخش شد، اظهار داشت: از 6 برنامه توسعه که تاکنون تدوین شده است در برنامه دوم، چهارم، پنجم و ششم در آنها نقش داشتم، اما گزارش ها حکایت از این دارد که بین 30 تا 35 درصد این برنامه ها اجرا شده است، برنامه که برای اجرا آماده شده است؛ شاید فرض دیگری باید مطرح شود شاید نظام برنامه ریزی اشکال دارد باید ملزومات برنامه آماده شود.

برنامه ششم زیر 30 درصد اجرایی شده است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که در برنامه اول، سوم و هفتم در تدوین، مشورت‌ها و کارهای برنامه دخیل نبودم، تاکید کرد: مشکلی که اکنون در برنامه 5 ساله و نظام برنامه‌ریزی کشور داریم و رهبر معظم انقلاب هم در یکی از سخنرانی‌ها اشاره کردند، که 30 تا 35 درصد برنامه ها اجرا شده است حتی برنامه ششم را برآورد کردند که زیر 30 درصد است.

پورمحمدی تصریح کرد: در جهان برنامه‌های 5 یا 10 ساله تا حدودی منسوخ شده است، در دنیای معاصر سرعت تحولات بسیار زیاد است، و معمولا برنامه‌ها و زمان‌بندی برنامه‌های را در برای مدت یک یا دوسال تدوین می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در کشور ما برنامه‌های 5 ساله کشور توسط یک تیم از دولت نوشته می‌شود، برای تطبیق به مجمع تشخیص مصلحت نظام می رود، برنامه هفتم را دولت سیزدهم نوشت و در مجلس یازدهم تصویب شد، الان دولت جدید قرار است تشکیل شود، و مجلس جدید هم با شعارهای جدید تشکیل شده است، نامزدها شعارهایی می‌دهند که شاید با برنامه هفتم تطبیق نداشته باشد.

وی ادامه داد: یک سیاستگذاری کلان 10، 20 یا 25 ساله از سوی کشورها طراحی می‌شود و سپس 3، 4 یا 5 هدف در نظر می‌گیرند و پس از آن برنامه را به صورت یک ساله یا دو ساله تنظیم می کنند.

 

هنر برنامه، تطبیق با بودجه و درآمدهاست

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هنر برنامه، تطبیق برنامه با بودجه و درآمدها است، معمولا سناریوهای مختلفی را برای برنامه در نظر می‌گیرند که کمتر در برنامه‌ریزی‌های ما به آن توجه شده است.

پورمحمدی با بیان این که ما باید ملزم به قانون باشیم چون این اصل است، تاکید کرد: اگر چیزی قانون شد باید آن را اجرا کنیم ما باید تمام لوازم مربوط به اجرای برنامه را حاکم کنیم که این کار را خواهیم کرد، البته ناچار خواهیم بود که به برنامه هفتم اصلاحیه هایی بدهیم برخی از شعارهای دولت با برنامه های بالا دستی قابل تطبیق نیست.

وی با بیان این که برنامه را یک دولت و مجلس دیگری تصویب کرده است، گفت: حالا این برنامه را دولت جدید با دولت شعارهای جدید می خواهد اجرا کند، برنامه بالادستی با شعاری دولت جدید داده قابل تطبیق نیست، همین مشکلاتی را در نظام برنامه ریزی ایجاد می‌کند. تطبیق این فضاها مشکلات جدی برای ما ایجاد می‌کند.

پورمحمدی با بیان این که شکل برنامه هفتم داد می زند که نمی شود آن را درست اجرا کرد، اظهار داشت: ماده مکمل 35 الحاقی در برنامه هفتم با 25 عنوان داریم که برنامه همین موارد است، باید عدد و رقم می‌شد این ها اساس برنامه است، اینها را همگی به زمان دیگر حواله داده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: ما دو سال برنامه نداشتیم دو سه سال طول کشید این برنامه تنظیم شود، دلیل عدم تحقق روشن است خیلی دنبال جای دوری نباید برویم که چرا تحقق پیدا نکرده است؟ نباید فقط مدیران، کارشناسان و کارمندان دستگاه های دولتی را مسئول بدانیم که شما برنامه را اجرا نمی‌کنید.

جذب سرمایه 10 میلیارد دلاری پاسخگوی رشد 8 درصدی نیست

پورمحمدی با بیان این که میانگین رشد اقتصادی ایران در 50 سال گذشته حدود 4 درصد است، ادامه داد: همه اقتصادهای موفق پس از جنگ جهانی دوم نشان داده اند که رشد اقتصادی خود را از جذب سرمایه گذاری خارجی به دست آورده اند.

وی خاطر نشان کرد: در دهه گذشته، خوش بینانه، این رشد کمی بیش از دو درصد بوده است، دو سه سال اخیر با گشایش هایی که در نفت و اقدامات دیگر ایجاد شد، این رقم مقداری رشد نشان داد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از مشکلات ما تحریم ها و روابط خارجی است، افزود: جذب سرمایه 10 میلیارد یورو / دلار عملا پاسخگوی رشد 8 درصدی نیست برنامه جای بیان اهداف و آرمان و آرزو ها نیست؛ برآورد کارشناسان این است که حداقل سالانه 200 میلیارد یورو / دلار باید به بودجه کشور تزریق شود.

وی تصریح کرد: تکلیف دولت با نرخ ارز باید مشخص شود که دستوری است یا خیر، اگر دولت پرهزینه باشد، نمی‌تواند برنامه تنظیم اقتصادی قابل توجهی داشته باشد، در حوزه‌های میانی باید موانع بنگاه‌های اقتصادی، صنعتی، تولیدی و خدماتی را رفع شود.

مصمم هستم در نرخ ارز و ناترازی‌ها ثبات ایجاد کنم

پورمحمدی تصریح کرد: مصمم هستم که ثباتی در نرخ ارز و دیگر ناترازی ها ایجاد کنم تلاش خواهیم کرد که بازار را به ثبات برسانیم با شعار نمی توان قیمت ها را کنترل کنند مردم باید به میدان بیایند اگر مردم بی اعتماد شوند پول خود را تبدیل به دلار، سکه و خودرو می‌کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر ضرورت اعتمادسازی در جامعه تاکید کرد و افزود: اعتمادسازی رکن اساسی هر سیاستی است، همه تلاشم را معطوف به همین مساله خواهم کرد، بحث های اقتصادی زیادی داریم، البته درگیر مسائل ریز نیستم اما اقتصاد کلان را پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: رشداقتصاد، مشارکت همگانی را می‌طلبد بعد از اعتمادسازی امکان رشد و محقق برنامه هفتم توسعه وجود دارد، بی‌اعتمادی به نظام سیاسی و ثبات اقتصادی ضربه می‌زند الان در کجای برنامه ششم ایستاده‌ایم؛ آمارها، جداول و نمودارهای ما در این برنامه چگونه است؟ می‌خواهیم برنامه هفتم توسعه را اجرا کنیم و رشد 8 درصدی نیز هدف گذاری شده است، اما مبانی و اعداد پایه‌مان برای دسترسی به این رشد چیست؟

 

فراتر از مسائل اقتصادی، مهم‌ترین مساله اعتماد است

پورمحمدی تاکید کرد: آمارها باید شفاف و منطبق با هم باشند، نه اینکه با آمارهای اختلافی از سوی مراجع مواجه باشیم؛ مهمترین مساله ما انضباط کلان است، باید سیاست کلان را مشخص کرده و ثبات اقتصادی ایجاد کنیم؛ فراتر از مسائل اقتصادی، مهمترین مساله اعتماد است؛ یعنی بخش فعال اقتصاد به سیاست‌های ما و به مجریان ما (دولت) اعتماد کنند و دولت نیز به آنها اعتماد داشته باشد.

این خبر در حال تکمیل است...

سعید جلیلی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان 6 نامزد تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران، جمعه 8 تیر 1403 برگزار می‌شود.

این خبر تکمیل می‌شود...

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید