دوشنبه 11 تیر 1403

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان: آمار ازدواج کاهشی نیست

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان: آمار ازدواج کاهشی نیست

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از تدوین نقشه آمایش ازدواج و طلاق در سال 1402 خبر داد و گفت: این نقشه به همه استانداران، ائمه جمعه و وزارتخانه‌ها ارسال شده تا تکلیف خود را انجام دهند.

به گزارش مشرق، سینا کلهر در نشستی خبری همزمان با روز ازدواج، درخصوص وضعیت ازدواج در جامعه، بیان کرد: یکی از ماموریت‌های اصلی معاونت جوانان رصد و ارزیابی وضعیت ازدواج در کشور است که تقریبا به طور فصلی گزارش‌های وضعیت ازدواج را به مراکز و نهادهای مرتبط ارسال می‌کنیم.

کاهش تعداد ازدواج‌ها در سال 1402 بدلیل کاهش جمعیت جوانان

وی با بیان اینکه با سه شاخص وضعیت ازدواج، سنجیده می‌شود، گفت: شاخص اول مربوط به تعداد ازدواج‌هاست. اگر این شاخص را در نظر بگیریم تعداد ازدواج‌های سال 1402 نسبت به سال 1401 به میزان حدود 40 هزار واقعه ازدواج کاهش یافته است؛ به گونه‌ای که از 526 هزار واقعه ازدواج به 480 هزار واقعه ازدواج رسیده‌ایم. اما آیا این، نشانه کاهش تعداد ازدواج‌هاست؟ این شاخص گویا و کافی نیست، زیرا تعداد جمعیت جوان کاهش یافته و به طور طبیعی نیز تعداد ازدواج‌ها هم کاهش می‌یابد.

کاهش جمعیت جوانان 18 تا 35 ساله طی یک دهه گذشته

آمار ازدواج‌ها کاهشی نیست بلکه «ثابت» است

به گفته وی، تقریبا در یک دهه گذشته جمعیت جوان کشور با بازه سنی 18 تا 35 سال، حدود 7 میلیون نفر کاهش یافته است لذا براساس شاخص اول نمی‌توان از کاهش ازدواج صحبت کرد. معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: شاخص دوم، تعداد ازدواج‌ها بر مبنای هر هزار نفر است. برخی رسانه‌ها درباره این موضوع گفتگو کرده‌اند که از هر هزار نفر 6 واقعه ازدواج یا 12 نفر ازدواج کرده‌اند؛ این شاخص نیز در مقایسه با سالهای قبلی عدد را کاهشی نشان می‌دهد اما شاخص دقیقی محسوب نمی‌شود، زیرا در این محاسبه هزار نفر کل را لحاظ می‌کنیم و نه افرادی که در معرض ازدواج هستند. در واقع شاخص دقیق ازدواج، تعداد ازدواج به ازای هر هزار زن مجرد هرگز ازدواج نکرده است که در سال 1402 این رقم 44 واقعه است که این شاخص دقیق‌ترین شاخص محسوب می‌شود. از همین رو با یک روند ثابت در ازدواج‌ها مواجه هستیم.

سالانه تنها 10 تا 12 درصد افراد در «سن ازدواج» ازدواج می‌کنند

کلهر در ادامه در خصوص «سن ازدواج» نیز بیان کرد: در حال حاضر سن ازدواج معقوله‌ای عرفی است، به طور مثال اگر سن ازدواج را برای دختران از 15 تا 49 سال و پسران را 20 تا 49 سال در نظر بگیریم، حدود 12 میلیون نفر در سن ازدواج قرار دارند. به گفته وی، حدود 10 تا 12 درصد از افرادی که در سن ازدواج قرار دارند هر ساله ازدواج می‌کنند که این موضوع نیازمند تحول و برنامه ریزی جدی است.

تدوین نقشه آمایش ازدواج و طلاق

وی در ادامه به تشریح اقدامات و فعالیت‌های معاونت جوانان در حوزه ازدواج پرداخت و گفت: در سال 1402 نقشه آمایش ازدواج و طلاق کشور تدوین شد. این نقشه به همه استانداران، ائمه جمعه و وزارتخانه‌ها ارسال شده تا تکلیف خود را انجام دهند و همچنین فعالیت‌های خود را در استان‌های پرخطر و شهرستان‌هایی با وضعیت «نارنجی» مشخص کردیم.