سه‌شنبه 28 فروردین 1403

معاون علمی رییس جمهور: کارخانه های نوآوری اشتغال آفرینی دانشگاه‌ها را تقویت می‌کند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
معاون علمی رییس جمهور: کارخانه های نوآوری اشتغال آفرینی دانشگاه‌ها را تقویت می‌کند

یزد - ایرنا - معاون علمی رییس جمهور گفت: دلیلی ندارد که دانشگاه به بودجه دولتی وابسته باشند، با ایجاد کارخانه های نوآوری و تقویت حوزه های دانش بنیان و ترویج فرهنگ کارآفرینی، دانشگاه ها می توانند از نظر مالی مستقل باشند و توسعه یابند.

به گزارش ایرنا، معاون علمی رییس جمهور در آیین افتتاح کارخانه نوآوری درخشان در یزد گفت: این کارخانه که حدود 90 سال از زمان تاسیس آن می گذرد، پس از 20 سال رکود و تعطیلی، احیاء و به یک مرکز نوآوری تبدیل شده است.

سونا ستاری اظهار کرد: مراکز نوآوری، پرورش دهنده شرکت ها و جوانان کارآفرین هستند که در این مراکز از آنها حمایت حمایت می شود تا محصولات خود را به بهره برداری برسانند و در سایه این حمایت ها از نظر اقتصادی رشد کنند.

وی تصریح کرد: دلیلی ندارد که دانشگاه به بودجه دولتی وابسته باشند، با ایجاد کارخانه های نوآوری و تقویت حوزه های دانش بنیان و ترویج فرهنگ کارآفرینی، دانشگاه ها می توانند از نظر مالی مستقل باشند و توسعه یابند. معاون علمی رییس جمهور ادامه داد: اقتصاد دانش بنیان با فرهنگ سازی ترویج می یابد و اگر این فرهنگ در جامعه نهادینه شود، بسیاری از مسائل حل و سیمای کلی دانش بنیان در کشور شکل می گیرد.

وی ادامه داد: مردم استان یزد از گذشته افرادی کارآفرین و نوآور بوده اند و بسیاری از کارآفرینان ایران با کار در کف جامعه کارآفرین شده اند، لذا استان یزد از ظرفیت های بسیار خوبی برای کارآفرینی در حوزه های دانش بنیان برخوردار است.

ستاری خاطرنشان کرد: تمام کارخانجات بزرگ دنیا دارای این ویژگی هستند که از یک مکان کوچک با وام و تسهیلات خرد و زحمات فراوان به جایگاه کنونی خود رسیده‌اند، مردمان استان یزد نیز از دیرباز تا کنون در زمینه کارآفرینی حرکت های خوبی انجام داده اند و این استان می تواند در این عرصه حضور جدی داشته باشد.

معاون رییس جمهور ادامه داد: خام فرشی در استان معدن‌خیز یزد با وجود افراد تحصیل کرده‌ای که در این حوزه در استان وجود دارد، منطقی نیست و لذا اگر فرهنگ بهره وری هرچه بیشتر از معادن در استان شکل بگیرد، انگیزه برای حضور نخبگان استان و ماندگاری آنان در یزد افزایش می یابد.

ستاری با اشاره به صدرنشین بیش از دو دهه دانش آموزان استان یزد در قبولی آزمون سراسری گفت: چرا باید نخبگان یزدی به خارج از این استان عزیمت کنند؟ اگر محیطی فراهم شود و اماکنی مانند کارخانه نوآوری درخشان و دیگر نمونه هایی از این دست، زیرساختهای لازم برای جذب جوانان را فراهم کنند، آنان در استان خواهند ماند.

وی افزود: اگر فرهنگ قدیم یزد را احیا و تقویت شود، اتفاقات خوبی در این استان رخ می دهد و دانشگاه های استان نیز به دانشگاه‌های کارآفرین تبدیل خواهند شد.

کارخانه نوآوری استان یزد در عرصه‌ای به مساحت 17 هزار متر مربع در قالب 2 سوله سه و چهار هزار متر مربعی در محل کارخانه متروکه نخ‌ریسی درخشان افتتاح شده است که عملیات مرمت، آماده‌سازی و تکمیل فضاهای این کارخانه، به 2 فاز اصلی تقسیم شده که در فاز اول، فضایی در حدود چهار هزار مترمربع برای استقرار شتاب‌دهنده‌ها و تیم‌ها در فضای کار اشتراکی ایجاد شده است.

این پروژه با حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، استانداری یزد و پارک علم و فناوری یزد به ثمر نشسته و عملیات اجرایی آن بر عهده سازمان عامل استقرار و توسعه منطقه ویژه علم و فناوری یزد به عنوان توسعه‌دهنده فضای نوآوری است.

تسهیلات پرداختی صندوق نوآوری برای احیاء کارخانه نوآوری درخشان یزد 10 میلیارد تومان بوده است که 9 میلیارد تومان آن در قالب تسهیلات توسعه فضاهای نوآوری طی سه مرحله به این طرح اختصاص یافته است.

کارخانه ریسندگی درخشان یزد در سال 1312 توسط حسینعلی هراتی از تجار یزدی ایجاد شد و سرمایه اولیه 10 میلیون ریال، محصولاتی چون پارچه‌های پشمی، فاستونی، گاواردین، پتو و سایر منسوجات را تولید می‌کرد، این کارخانه تا سال 1370 مشغول به فعالیت بود تا اینکه در اثر فرسودگی دستگاه‌ها به ناچار تعطیل شد و سازمان ملی زمین و مسکن آن را تملک کرد، اکنون به همت پارک علم و فناوری یزد و با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مراکز نوآوری تبدیل شده است.

برچسب‌ها