یک‌شنبه 8 مهر 1403

مقام سابق صندوق بین المللی پول دلار را "ارز خطرناک" نامید

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
مقام سابق صندوق بین المللی پول دلار را "ارز خطرناک" نامید

نماینده سابق برزیل در صندوق بین المللی پول (IMF) طی اظهاراتی هشدار داد که دلار آمریکا به یک ارز خطرناک تبدیل شده است.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، پائولو نوگیرا باتیستا جونیور، نماینده سابق برزیل در صندوق بین المللی پول (IMF)، روز جمعه در مصاحبه‌ای با شبکه راشاتودی هشدار داد که دلار آمریکا به یک ارز خطرناک تبدیل شده است.

وی تاکید کرد که اعتماد به دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی به طور پیوسته در حال کاهش بوده است، چرا که دلارزدایی افزایش یافته و تعداد بیشتری از کشورها به دنبال جایگزین‌هایی برای آن می‌گردند.

این مدیر سابق صندوق بین المللی پول با اشاره به بلوکه شدن حدود 300 میلیارد دلار از دارایی‌های حاکمیتی مسکو در غرب، گفت: دلار یک ارز خطرناک است، بگذارید اینطور بگوییم، ببینید چه اتفاقی برای ذخایر روسیه افتاد.

طرح ترامپ برای توقف روند جهانی دلارزدایی پوتین: شانگهای سرعت دلارزدایی را افزایش داده است

این اقتصاددان تاکید کرد که ایالات متحده "اصلی ترین دشمن دلار" است، زیرا به طور فزاینده‌ای از ارز ملی خود به عنوان یک سلاح استفاده کرده است و در نتیجه تعداد فزاینده‌ای از کشورها را مجبور کرده است "به دنبال جایگزین‌هایی برای سیستم مالی غربی" باشند.

باتیستا تاکید کرد که استفاده از دلار به عنوان یک سلاح علیه کشورهایی که به عنوان دشمن غرب دیده می شوند، به طور اجتناب ناپذیری اعتماد به آن را کاهش داده است.

در مورد روش‌های تنبیهی علیه "کشورهایی که به عنوان دشمن غرب و منافع آنها دیده می‌شوند"، باتیستا نقش صندوق بین المللی پول را برجسته کرد، که به عقیده وی به عنوان یک نهاد چندجانبه عمل نمی‌کند، بلکه به عنوان "یک ابزار سیاسی عمدتاً غرب و ایالات متحده" عمل می کند.

وی اشاره کرد که "اوکراین مقادیر هنگفتی وام بدون یک برنامه مالی و اقتصادی مستحکم دریافت کرده است." در همین حال، کشورهایی که سیاست های آنها با غرب همسو نیست، دسترسی به این صندوق را ندارند، و صربستان را به عنوان مثال ذکر کرد.